Ik ben 19 jaar en kamp met een aantal problemen. Hoe krijg ik hulp bij ondergewicht en Psychische problemen?

Ik weet al sinds mijn 5e dat ik adhd en pdd-nos heb, en weet me inmiddels aardig te handhaven. Echter heb ik op 1 emotie geen controle. Liefde is voor mij extreem. Dit heeft zo'n invloed op mn leven dat ik mijn opleiding niet heb afgerond, meerdere baantjes ben kwijtgeraakt en veel ruzie had thuis.

Ik ben inmiddels volledig los geweekt van mn ex, maar emotioneel nog erg wankel, en erg vatbaar voor nieuwe liefde, zoals nu. Ik heb al vaker behoefte gehad aan professionele hulp die op het gebied van liefde en mn stoornissen me kan helpen, maar voordat ik iets vond dat wellicht zou kunnen helpen is de behoefte door een kleine up even naar de achtergrond verdwenen tot er weer een down volgt.

Daarnaast was ik altijd al dun. Toen ik stopte met wielrennen en bij mcdonalds ging werken raakte ik zelf de 81 kilo aan met mn lengte van 1,98. Toen ik daarmee stopte ging het langzaam maar zeker terug naar 75kg. Afgelopen zomer stond ik op het punt van instorten, en verloor ik 8kg in 1 week, en hoewel ik echt graag gezond en bewust wil aankomen lukt het me niet. Momenteel weeg ik 65 kilo.

Ik hoor regelmatig mensen die zeggen dat ik zoveel afgevallen ben, ik schrik zelf ook als ik mezelf in de spiegel bekijk. Daarnaast heb ik het erg snel koud. Mijn spijsvertering is ook niet zoals het hoort. De regelmaat in mn leven is ook ver te zoeken en ik voel me als ik niet lekker in mn vel zit ook alles behalve fit. Het belemmert me in mn dagelijks leven. Ik weet niet hoe ik dit kan oplossen.

Weet jij het antwoord?

/2500

ga naar je huisarts, deze kan je doorverwijzen naar een dietiste en psycholoog

heb je niet een psycholoog die je helpt bij de adhd en de pdd-nos? als je nog niet psychische hulp hebt dan zou ik dat eerst eens gaan regelen. je kunt daarmee naar je huisarts voor een verweizing maar ik zou eens vragen bij het autisme centrum omdat ze daar veel meer weten over adhd en pdd-nos. misschien kun je ook eens bij bureau mee vragen of er een gespreksgroep is voor meisjes die ongeveer het zelfde probleem hebben. verder als je zo snel en zo veel af blijft vallen moet je echt bij de dokter langs want misschien is er wel meer aan de hand dat je zoveel afvalt. www.centrumautisme.nl www.bureaumee.nl

Je geeft aan aan dat je al vaker behoefte hebt gehad aan professionele hulp. Zelf heb je dus ook in de gaten dat je eigenlijk professionele hulp nodig hebt. Dat is ook niet zo gek, zowel adhd als pdd-nos zijn diagnoses waarbij het logisch is dat je het soms even niet alleen redt. Dan is het prettig als iemand die verstand van zaken heeft met je meedenkt en je bijvoorbeeld helpt wat regelmaat in je leven te brengen en meer zelfvertrouwen te krijgen. Natuurlijk is het niet leuk om hulp te zoeken en zeker ook niet makkelijk. Het wordt alleen niet makkelijker als je er langer mee wacht, wel worden je problemen mogelijk groter. Ik sluit me aan bij het eerdere advies: ga naar de huisarts. Als je hulp wilt hebben van een psycholoog voor de pdd-nos en de adhd, is een verwijsbriefje van de huisarts noodzakelijk. Ook voor een bezoek aan de diëtiste, voor hulp bij het aankomen, heb je een verwijsbriefje van de huisarts nodig. Met de aankomende bezuinigingen zou ik je overigens aanraden om, als je inderdaad besluit hulp te zoeken, dat dan nog dit jaar te doen. Vanaf volgend jaar betaal je voor eerstelijns psychologische hulp een hogere eigen bijdrage en worden minder sessies vergoed, voor tweedelijns psychologische hulp betaal je 100 tot 200 euro eigen bijdrage bovenop je eigen risico. En dit alles komt nog bovenop je eigen risico. Psychologische hulp wordt al met al behoorlijk duur -nog een goede reden om snel actie te ondernemen dus.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100