Ik ben 19 jaar en kamp met een aantal problemen. Hoe krijg ik hulp bij ondergewicht en Psychische problemen?

Ik weet al sinds mijn 5e dat ik adhd en pdd-nos heb, en weet me inmiddels aardig te handhaven. Echter heb ik op 1 emotie geen controle. Liefde is voor mij extreem. Dit heeft zo'n invloed op mn leven dat ik mijn opleiding niet heb afgerond, meerdere baantjes ben kwijtgeraakt en veel ruzie had thuis.

Ik ben inmiddels volledig los geweekt van mn ex, maar emotioneel nog erg wankel, en erg vatbaar voor nieuwe liefde, zoals nu. Ik heb al vaker behoefte gehad aan professionele hulp die op het gebied van liefde en mn stoornissen me kan helpen, maar voordat ik iets vond dat wellicht zou kunnen helpen is de behoefte door een kleine up even naar de achtergrond verdwenen tot er weer een down volgt.

Daarnaast was ik altijd al dun. Toen ik stopte met wielrennen en bij mcdonalds ging werken raakte ik zelf de 81 kilo aan met mn lengte van 1,98. Toen ik daarmee stopte ging het langzaam maar zeker terug naar 75kg. Afgelopen zomer stond ik op het punt van instorten, en verloor ik 8kg in 1 week, en hoewel ik echt graag gezond en bewust wil aankomen lukt het me niet. Momenteel weeg ik 65 kilo.

Ik hoor regelmatig mensen die zeggen dat ik zoveel afgevallen ben, ik schrik zelf ook als ik mezelf in de spiegel bekijk. Daarnaast heb ik het erg snel koud. Mijn spijsvertering is ook niet zoals het hoort. De regelmaat in mn leven is ook ver te zoeken en ik voel me als ik niet lekker in mn vel zit ook alles behalve fit. Het belemmert me in mn dagelijks leven. Ik weet niet hoe ik dit kan oplossen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Goed dat je om hulp vraagt, sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk je echt dat het zin heeft om dit op GV te vragen? Hier zijn professionals voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb niet alle informatie in de uitleg kunnen geven aangezien ik maar 1500 karakters kon gebruiken. Na het te typen ging ik al terug van meer dan 2200 naar 1495. Ik zal in deze reactie wat meer uitleg geven, hoewel het wel lastig is om via mijn mobiel een duidelijk verhaal neer te zetten. Ik kreeg op mijn 5e de diagnose voor beide stoornissen. Ik heb jarenlang trainingen gehad op de sociale vaardigheden en ik denk dat ik voor een persoon met deze combinatie slechts milde vormen van beide heb. Ik heb een PGB en het meest uitgebreide pakket van Zilveren Kruis dus over de kosten hoef ik mijzelf niet zo snel zorgen te maken. In het dagelijks leven merkt zowat niemand iets van mijn adhd en mensen zullen ook niet per se doorhebben dat ik pdd-nos heb. Dat laatste merk ik zelf wel, hoewel ik juist ervaren wordt als een zeer sociaal persoon en ik verbaal juist wel sterk ben. De reden dat ik het hier vraag is dat ik ook wel een belletje naar de GGZ kan doen maar dat daar wat moeilijkheden aan hangen. Ik heb behoefte te praten over de problemen in mijn liefdesleven met iemand de ook kan praten over pdd-nos en adhd. Mijn psychologische probeem is dat ik alles gewoon goed onder controle heb sociaal gezien en wat betreft emoties op 1 na. Liefd(verliefdheid, jaloezie en liefdesverdriet) nemen bij mij extreme vormen aan, en zolang het goed gaat is het enige aparte dat ik extreem verliefd ben en zonder liefde daar na verlang. Als ik me daar druk over maak als het niet goed gaat dan gaat het mis en verzuip ik in die emotie. Dan vak ik dus af waardoor je ook niet vrolijker wordt en dan gaat alles mis. Dat wil ik juist onder de knie krijgen zodat ik daar normaal mee om kan gaan en het niet zulke grote gevolgen heeft voor mijn functioneren in deze wereld. Ik weet alleen niet waar ik juist hier mee heen moet en mee moet beginnen. Het voelt als dweilen met de kraan open, als ik aan het ene werk gaat het ergens anders mis waardoor ik bijvoorbeeld een baan verlies waar het net zo goed ging. Ik heb wel eens over dit soort dingen gepraat met een psychologe van de GGZ of Accare maar die zijn daar niet op gespecialiseerd. Waarom op GoeieVraag? Omdat hier de grootste kans is dat er iemand wat kan zeggen waar ik wat aan heb. Ik heb ook op internet gekregen naar fora en discussies maar het is alleen maar mensen uit de omgeving van pdd-nossers en vaak veel extremer dan hoe het hier gaat(die basis die ik wel heb bijvoorbeeld) of het is inactief. Mvg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gast, met alle respect, psychologen van de GGZ of Accare of waar dan ook zijn ALTIJD meer gespecialiseerd in dit soort problemen (het zijn namelijk PSYCHOLOGISCHE problemen) dan mensen op GV. Dus over jouw enorme verhaal kan ik heel kort zijn: nee dit is niet de plaats om advies over je situatie in te winnen.
Ten eerste heb je je verhaal al moeten inkorten dus mensen hier kennen niet het hele dossier, en bovendien zijn ze er niet voor opgeleid dus hebben geen verstand van de verschillende klachten die je hebt. Dus reken maar dat je beter af bent bij een professional.

Antwoorden (3)

ga naar je huisarts, deze kan je doorverwijzen naar een dietiste en psycholoog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb niet alle informatie in de uitleg kunnen geven aangezien ik maar 1500 karakters kon gebruiken. Na het te typen ging ik al terug van meer dan 2200 naar 1495. Ik zal in deze reactie wat meer uitleg geven, hoewel het wel lastig is om via mijn mobiel een duidelijk verhaal neer te zetten. Ik kreeg op mijn 5e de diagnose voor beide stoornissen. Ik heb jarenlang trainingen gehad op de sociale vaardigheden en ik denk dat ik voor een persoon met deze combinatie slechts milde vormen van beide heb. Ik heb een PGB en het meest uitgebreide pakket van Zilveren Kruis dus over de kosten hoef ik mijzelf niet zo snel zorgen te maken. In het dagelijks leven merkt zowat niemand iets van mijn adhd en mensen zullen ook niet per se doorhebben dat ik pdd-nos heb. Dat laatste merk ik zelf wel, hoewel ik juist ervaren wordt als een zeer sociaal persoon en ik verbaal juist wel sterk ben. De reden dat ik het hier vraag is dat ik ook wel een belletje naar de GGZ kan doen maar dat daar wat moeilijkheden aan hangen. Ik heb behoefte te praten over de problemen in mijn liefdesleven met iemand de ook kan praten over pdd-nos en adhd. Mijn psychologische probeem is dat ik alles gewoon goed onder controle heb sociaal gezien en wat betreft emoties op 1 na. Liefd(verliefdheid, jaloezie en liefdesverdriet) nemen bij mij extreme vormen aan, en zolang het goed gaat is het enige aparte dat ik extreem verliefd ben en zonder liefde daar na verlang. Als ik me daar druk over maak als het niet goed gaat dan gaat het mis en verzuip ik in die emotie. Dan vak ik dus af waardoor je ook niet vrolijker wordt en dan gaat alles mis. Dat wil ik juist onder de knie krijgen zodat ik daar normaal mee om kan gaan en het niet zulke grote gevolgen heeft voor mijn functioneren in deze wereld. Ik weet alleen niet waar ik juist hier mee heen moet en mee moet beginnen. Het voelt als dweilen met de kraan open, als ik aan het ene werk gaat het ergens anders mis waardoor ik bijvoorbeeld een baan verlies waar het net zo goed ging. Ik heb wel eens over dit soort dingen gepraat met een psychologe van de GGZ of Accare maar die zijn daar niet op gespecialiseerd. Waarom op GoeieVraag? Omdat hier de grootste kans is dat er iemand wat kan zeggen waar ik wat aan heb. Ik heb ook op internet gekregen naar fora en discussies maar het is alleen maar mensen uit de omgeving van pdd-nossers en vaak veel extremer dan hoe het hier gaat(die basis die ik wel heb bijvoorbeeld) of het is inactief.
heb je niet een psycholoog die je helpt bij de adhd en de pdd-nos? als je nog niet psychische hulp hebt dan zou ik dat eerst eens gaan regelen. je kunt daarmee naar je huisarts voor een verweizing maar ik zou eens vragen bij het autisme centrum omdat ze daar veel meer weten over adhd en pdd-nos. misschien kun je ook eens bij bureau mee vragen of er een gespreksgroep is voor meisjes die ongeveer het zelfde probleem hebben. verder als je zo snel en zo veel af blijft vallen moet je echt bij de dokter langs want misschien is er wel meer aan de hand dat je zoveel afvalt.
www.centrumautisme.nl
www.bureaumee.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb niet alle informatie in de uitleg kunnen geven aangezien ik maar 1500 karakters kon gebruiken. Na het te typen ging ik al terug van meer dan 2200 naar 1495. Ik zal in deze reactie wat meer uitleg geven, hoewel het wel lastig is om via mijn mobiel een duidelijk verhaal neer te zetten. Ik kreeg op mijn 5e de diagnose voor beide stoornissen. Ik heb jarenlang trainingen gehad op de sociale vaardigheden en ik denk dat ik voor een persoon met deze combinatie slechts milde vormen van beide heb. Ik heb een PGB en het meest uitgebreide pakket van Zilveren Kruis dus over de kosten hoef ik mijzelf niet zo snel zorgen te maken. In het dagelijks leven merkt zowat niemand iets van mijn adhd en mensen zullen ook niet per se doorhebben dat ik pdd-nos heb. Dat laatste merk ik zelf wel, hoewel ik juist ervaren wordt als een zeer sociaal persoon en ik verbaal juist wel sterk ben. De reden dat ik het hier vraag is dat ik ook wel een belletje naar de GGZ kan doen maar dat daar wat moeilijkheden aan hangen. Ik heb behoefte te praten over de problemen in mijn liefdesleven met iemand de ook kan praten over pdd-nos en adhd. Mijn psychologische probeem is dat ik alles gewoon goed onder controle heb sociaal gezien en wat betreft emoties op 1 na. Liefd(verliefdheid, jaloezie en liefdesverdriet) nemen bij mij extreme vormen aan, en zolang het goed gaat is het enige aparte dat ik extreem verliefd ben en zonder liefde daar na verlang. Als ik me daar druk over maak als het niet goed gaat dan gaat het mis en verzuip ik in die emotie. Dan vak ik dus af waardoor je ook niet vrolijker wordt en dan gaat alles mis. Dat wil ik juist onder de knie krijgen zodat ik daar normaal mee om kan gaan en het niet zulke grote gevolgen heeft voor mijn functioneren in deze wereld. Ik weet alleen niet waar ik juist hier mee heen moet en mee moet beginnen. Het voelt als dweilen met de kraan open, als ik aan het ene werk gaat het ergens anders mis waardoor ik bijvoorbeeld een baan verlies waar het net zo goed ging. Ik heb wel eens over dit soort dingen gepraat met een psychologe van de GGZ of Accare maar die zijn daar niet op gespecialiseerd. Waarom op GoeieVraag? Omdat hier de grootste kans is dat er iemand wat kan zeggen waar ik wat aan heb. Ik heb ook op internet gekregen naar fora en discussies maar het is alleen maar mensen uit de omgeving van pdd-nossers en vaak veel extremer dan hoe het hier gaat(die basis die ik wel heb bijvoorbeeld) of het is inactief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb zelf een dochter met asperger en ook die heeft last van dat het altijd terugkomt dan de ene arts en dan de andere psycholoog het ene probleem opgelost komt er weer een ander probleem ik denk dat je als je eenmaal een diagnose hebt en het redelijk onder controle hebt je al heel ver bent met het oplossen van je probleem. je beseft wat het met je doet en dat is belangrijk. ik hoop dat je er een oplossing voor gaat vinden! maar wees ook al blij met het resultaat wat je tot nu toe hebt berijkt. succes.
Je geeft aan aan dat je al vaker behoefte hebt gehad aan professionele hulp. Zelf heb je dus ook in de gaten dat je eigenlijk professionele hulp nodig hebt. Dat is ook niet zo gek, zowel adhd als pdd-nos zijn diagnoses waarbij het logisch is dat je het soms even niet alleen redt. Dan is het prettig als iemand die verstand van zaken heeft met je meedenkt en je bijvoorbeeld helpt wat regelmaat in je leven te brengen en meer zelfvertrouwen te krijgen.
Natuurlijk is het niet leuk om hulp te zoeken en zeker ook niet makkelijk. Het wordt alleen niet makkelijker als je er langer mee wacht, wel worden je problemen mogelijk groter.
Ik sluit me aan bij het eerdere advies: ga naar de huisarts. Als je hulp wilt hebben van een psycholoog voor de pdd-nos en de adhd, is een verwijsbriefje van de huisarts noodzakelijk. Ook voor een bezoek aan de diëtiste, voor hulp bij het aankomen, heb je een verwijsbriefje van de huisarts nodig.
Met de aankomende bezuinigingen zou ik je overigens aanraden om, als je inderdaad besluit hulp te zoeken, dat dan nog dit jaar te doen. Vanaf volgend jaar betaal je voor eerstelijns psychologische hulp een hogere eigen bijdrage en worden minder sessies vergoed, voor tweedelijns psychologische hulp betaal je 100 tot 200 euro eigen bijdrage bovenop je eigen risico. En dit alles komt nog bovenop je eigen risico. Psychologische hulp wordt al met al behoorlijk duur -nog een goede reden om snel actie te ondernemen dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb niet alle informatie in de uitleg kunnen geven aangezien ik maar 1500 karakters kon gebruiken. Na het te typen ging ik al terug van meer dan 2200 naar 1495. Ik zal in deze reactie wat meer uitleg geven, hoewel het wel lastig is om via mijn mobiel een duidelijk verhaal neer te zetten. Ik kreeg op mijn 5e de diagnose voor beide stoornissen. Ik heb jarenlang trainingen gehad op de sociale vaardigheden en ik denk dat ik voor een persoon met deze combinatie slechts milde vormen van beide heb. Ik heb een PGB en het meest uitgebreide pakket van Zilveren Kruis dus over de kosten hoef ik mijzelf niet zo snel zorgen te maken. In het dagelijks leven merkt zowat niemand iets van mijn adhd en mensen zullen ook niet per se doorhebben dat ik pdd-nos heb. Dat laatste merk ik zelf wel, hoewel ik juist ervaren wordt als een zeer sociaal persoon en ik verbaal juist wel sterk ben. De reden dat ik het hier vraag is dat ik ook wel een belletje naar de GGZ kan doen maar dat daar wat moeilijkheden aan hangen. Ik heb behoefte te praten over de problemen in mijn liefdesleven met iemand de ook kan praten over pdd-nos en adhd. Mijn psychologische probeem is dat ik alles gewoon goed onder controle heb sociaal gezien en wat betreft emoties op 1 na. Liefd(verliefdheid, jaloezie en liefdesverdriet) nemen bij mij extreme vormen aan, en zolang het goed gaat is het enige aparte dat ik extreem verliefd ben en zonder liefde daar na verlang. Als ik me daar druk over maak als het niet goed gaat dan gaat het mis en verzuip ik in die emotie. Dan vak ik dus af waardoor je ook niet vrolijker wordt en dan gaat alles mis. Dat wil ik juist onder de knie krijgen zodat ik daar normaal mee om kan gaan en het niet zulke grote gevolgen heeft voor mijn functioneren in deze wereld. Ik weet alleen niet waar ik juist hier mee heen moet en mee moet beginnen. Het voelt als dweilen met de kraan open, als ik aan het ene werk gaat het ergens anders mis waardoor ik bijvoorbeeld een baan verlies waar het net zo goed ging. Ik heb wel eens over dit soort dingen gepraat met een psychologe van de GGZ of Accare maar die zijn daar niet op gespecialiseerd. Waarom op GoeieVraag? Omdat hier de grootste kans is dat er iemand wat kan zeggen waar ik wat aan heb. Ik heb ook op internet gekregen naar fora en discussies maar het is alleen maar mensen uit de omgeving van pdd-nossers en vaak veel extremer dan hoe het hier gaat(die basis die ik wel heb bijvoorbeeld) of het is inactief.