Bloeduitstorting onder nagel wat te doen?

Heb een enorme zware plaat precies op mijn grote teennagel laten vallen. Mijn teen is nu erg dik en heel opgezet, kan geen schoen aan. Wie heeft dit ooit meegemaakt, wat kan ik aan een snelle genezing doen?
Is het na een dag te laat om er een gaatje in te prikken om de druk te verlichten of is het bloed nu al gestolt?

Toegevoegd na 58 seconden:
Graag eigen bevindingen, alles via zoekopdracht Google heb ik al gelezen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23.9K
Ritsuka
12 jaar geleden
al bij de huisarts geweest om te kijken of er niks gebroken is?
Amadea
12 jaar geleden
Voortaan werkschoenen dragen, die hebben verstevigde neuzen!

Het beste antwoord

Hm.. Houten plaat toevallig? Heb zelf een keer een 22mm multiplex plaat op mijn teen laten stuiteren. Binnen 10 minuten kon ik ook geen schoenen meer aan.

Er is niet echt iets wat je kan doen. De huisarts kan een gaatje boren, maar als je nu op bed gaat liggen, en je voeten hoog legt (Paar kussens er onder) is waarschijnlijk een groot deel van de zwelling al weg. Ik heb een dag mijn voet hoog gehouden, na die dag kon ik weer strompelen.

Overweg wel even een huisarts bezoek. De kans dat je teen gebroken is is vrij klein, maar niet afwezig.

Toegevoegd na 1 uur:
Over een paar weken zal je nagel overigens los komen van de teen. Niet van schrikken: De bloedblaar duwt je nagel los van de onderliggende huidlaag. Als die wat verder groeit, komt hij los. Die kan je dan voorzitig weg knippen. Met tijd komt er een nieuwe nagel (Die gewoon íngroeit). Als je het onprettig vind om zelf weg te knippen, kan je over een week of 2,3 de huisarts er op los laten. Maar hij komt er ook vanzelf af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik zou het laten zitten!! Het gaat vanzelf wel weer weg, maar dat duurt wel een tijdje. Ik had mij teen ook gestoten en je zag even later de stolling weg gaan!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het geen pijn doet kan je het gewoon laten zitten, het groeit er dan vanzelf uit. Als het wel pijn doet kan je er bij de dokter een gaatje in laten maken of foto's als de huisarts vermoed dat het gebroken of gekneusd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gister nog gehad.
Ik heb een bak warm water gepakt en eerst mijn teen goed laten weken.
Daarna heb ik een deel van mijn nagel met een nagelknippertje weg geknipt. (ook het roze, deed geen pijn want het was goed geweekt)
Het bloed ging eruit door het in het warme water te laten.
Pleister erop gedaan en ik kon zonder pijn mijn schoenen weer aan.

P.s. Niet je nagel knippen als het pijn doet.

Succes ermee ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je nagel laten door boren om de druk te verminderen is na ruim 1 dag niet zinvol,het bloed stolt namelijk heel snel.Dus nu kun je alleen koelen je hand/duim zoveel mogelijk richting je schouder houden (omlaag hangen verhoogt de druk dus meer pijn) Verder kun je natuurlijk paracetamol gebruiken,de maximale dosering is elke 6 uur 2 tabletten van 500 mg. voor een korte tijd.
De verkleuring groeit natuurlijk van zelf weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer, maar je bent hier wat te laat mee. Het beste had je je voet meteen in koud water kunnen koelen, dan was de zwelling vast een stuk minder geweest of zelfs helemaal niet. Nu kan je alleen nog maar zo vaak en lang mogelijk je voet hoog leggen (hoger dan je hart) zodat het opgehoopte vocht (lymfe) dat de zwelling veroorzaakt terug kan vloeien in de bloedbaan. De nagel hoef je niets aan te doen. De pijn die gaat vanzelf weg, want een nagel is dood materiaal; er zit dus geen gevoel in.

Toegevoegd na 3 minuten:
Sterkte! En, ja natuurlijk, als je je teen niet meer kunt bewegen, dan kan je naar de huisarts gaan en foto's in het ziekenhuis laten maken. Maar, zelfs als de teen gebroken is, dan moet het vanzelf genezen, daar wordt helaas niets aan gedaan. Heb dus geduld, dat heb je nu het hardste nodig ;-)