Hallux Valgus: Opereren of niet?

Ik heb last van een Hallux Valgus. Steunzooltjes helpen niet echt. Het wordt steeds een beetje pijnlijker en kan niet echt lange (berg)wandelingen meer maken, terwijl ik dat qua fysieke conditie best zou kunnen. Heeft iemand ervaring (goed of slecht) met een operatie hieraan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens Naatje moeten we geen antwoord meer geven op medische vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ sherpa: volgens mij heb je mijn vraag niet goed gelezen...nou kom op , doe je best...nog een keer. je kunt het....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naatje wil best wel een antwoord, ze wil immers het naatje van de kous weten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het gaat me idd niet om het antwoord...maar ik wacht sherpa af.kijken of ze mn vraag wel begrijpt......

Het beste antwoord

ik heb het ook.
eind dit jaar (lees als ik bevallen ben in november) plan ik de operatie in.
ik had de afspraak al staan en toen bleek in zwanger.
ik vind het echt een hinder, ik denk dat de herstel periode erg pijnlijk is , maar dat weegt niet op tegen het profijt dat je er daarna van kan hebben.
het word ook steeds erger als je het niet doet, dus ik zeg DOEN.

succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Laten opereren, nu zit het nog in het zorgpakket, je weet maar nooit, volgend jaar kan het eruit gehaald zijn en dan loop je van het kastje naar de muur en dat is voor jou dubbel pijnlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vriendin ziet af van een operatie, uit angst voor complicaties.
Bijkomend probleem is dat je schoenen aan de zijkant kapot gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeer voorzichtig zijn met je te laten opereren, er zijn meer therapiemogelijkheden dan de steunzooltjes, zoals spalken, of als opvolging van de steunzooltje een silicone orthese. Deze spreidt je grote teen van je tweede teen zodat die twee elkaar niet raken. Het remt de vorming van de hallux valgus en voorkomt vorming van eeltpitten op en tussen je tenen.

Een operatie heeft als risico dat je huid gevoelloos wordt door zenuwbeschadiging, dit is blijvend en de kans is behoorlijk groot. Je loopt ook risico watbetreft nabloedingen en wondinfecties, dat geldt voor iedere operatie, maar is wel iets wat je in ogenschouw moet nemen. Ook trombose is zo'n complicatie en wel een ernstige! Dat onstaat doordat je voet tijdelijk niet beweegt/niet voldoende beweegt, een of meerdere bloedvaten kunnen dan verstopt raken met alle ellende van dien. Je gewricht kan bovendien stijver en zelfs pijnlijker worden ten gevolge van de operatie. De kans is bovendien heel groot dat je Hallux Valgus gewoon weer terugkomt, een operatie is geen garantie dat het wegblijft. Je voet kan ook ongevoelig worden.

Laat je doorverwijzen naar een orthopedisch chirurg voor advies. Probeer eerst alle andere therapie mogelijkheden alvorens over te gaan tot een ingrijpend iets als een operatie die je geen garanties biedt.