Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan je door te stoppen met de prikpil in de overgang komen ?

ik ben 42 jaar en bijna vier jaar de prikpik gehad ik ben al vanaf april aan wachten op een echte menstruatie die maar uitblijft heeft iemand hier ervaring mee?ik begin te denken dat ik vervroegt in de overgang kom daardoor

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

ik heb zelf de prikpil gebruikt en werd er depressief van ,ik ben toen gestopt en het heeft ruim een jaar geduurd voordat ik weer ongesteld werd. het kan dus zijn dat het lang duurt dat hoeft dus niet te betekenen dat je in de overgang bent.het is natuurlijk wel mogelijk met de leeftijd die u heeft maar dat hoeft niet van het prikpilgebruik te zijn.het duurt wel een tijd voordat je hormonale spiegel weer een beetje op orde is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik ken verhalen van vrouwen die pas na een jaar weer een menstruatie kregen na het stoppen met de prikpil.
Een half jaar is heel normaal.
Als je twijfelt, kun je met de huisarts overleggen of een bloedtest zin heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit volgende staat omschreven bij de prikpil:

u kunt met dit middel stoppen wanneer u wilt. Het is normaal dat na stoppen de menstruatie niet meteen terugkeert. Dit kan vier tot twaalf maanden duren. Raadpleeg uw arts als u zich zorgen maakt over het uitblijven van de menstruatie.

http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Depo_Provera.aspx?mId=10704&rId=1407
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na het stoppen met de prikpil komt je eigen cyclus meestal binnen enkele maanden terug. Soms duurt het echter veel langer, bijvoorbeeld één tot anderhalf jaar. Dit is de reden waarom de prikpil minder geschikt is voor vrouwen die binnen korte tijd na het stoppen van deze anticonceptiemethode zwanger willen worden.

Raadpleeg je huisarts als je je zorgen maakt over het uitblijven van de menstruatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij heeft het 5 maanden geduurd tot de eerste menstruatie (na het stoppen dus) en 8 maanden daarna pas had ik weer een regelmatige cyclus. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat je door het stoppen met de prikpil vervroegd in de overgang komt. Met de prikpil voorkom je dat je zwanger raakt, dat wordt zo gereguleerd door de hormonen die je toegediend krijgt. De overgang is op die manier niet te manipuleren. Bij de één begint die al voor haar 40e, de ander heeft na haar 50e nog nergens last van.

Wat ik me overigens wel kan voorstellen, is dat je de overgang kunt uitstellen door juist de prikpil te blijven gebruiken. Maar dat zou je na moeten vragen - ik ben geen arts. :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding