Hoeveel uur moet je slapen als 16 jarige om de volgende dag weer "fit" te zijn....?

Ik slaap nooit zo veel, ong. 5 a 6 uur omdat ik gewoon niet kan slapen en ben. Hierdoor ook heel vaal heel moe, maar nu was mijn vraag: hoelang moet ke ong. Slaapen om "fit" te zijn de volgendw dag?

Weet jij het antwoord?

/2500

Normaal gesproken is t gezond, dus verstandig om 7 tot 8 uur per dag te slapen om goed te kunnen presteren overdag en fit te zijn!

Bronnen:
http://www.slaapwel.org/Info/slaapenleeftijd.html

Dat verschilt behoorlijk per persoon. Ik probeer zelf 8 uur per nacht aan te houden, dan voel ik mij prima. Probeer het eens.

Wat de antwoorders vóór mij schrijven klopt wel. Een uur of 7 à 8 is voor de meesten wel voldoende, hoewel er natuurlijk grote verschillen zijn. Wat jij eens zou moeten doen is niet meer zo laat op de computer bezig zijn, want dat houdt je hersenen te actief. Je kunt beter een half uur voordat je gaat slapen niets meer doen wat je hersenen actief houdt zodat je klaar bent voor je slaap, dus ook geen spannend boek lezen of film kijken. Gewoon lekker ontspannen, geen koffie drinken, niks zwaars eten en dan zou het moeten lukken. Ga anders voor het slapengaan in bad als je daar de gelegenheid voor hebt, want daar word je lekker rozig van. Sterkte.

Er zijn mensen die aan vijf uur slaap genoeg hebben en dan ook prima uitgerust zijn maar die behoren tot de uitzonderingen. Hoewel er onderlinge verschillen zijn hebben de meeste mensen behoefte aan zeven à acht uur slaap per etmaal. Kinderen meer, maar voor een zestienjarige is de slaapbehoefte nagenoeg gelijk een die van volwassenen. Slaap heb je nodig om je geest gezond te houden; niet voor je lichaam dat aan rust voldoende heeft. Het gevoel van al dan niet uitgerust zijn heeft dan ook vooral te maken met processen in je hersenen. Als je geest onrustig is slaap je niet goed. Inderdaad is het geen goed idee om van de computer of de tv direct in bed te springen. Maar ook fysiologische processen kunnen voor onrust in je hoofd zorgen, zoals een tekort aan serotonine, dat vaak veroorzaakt wordt door een onevenwichtige voeding met tekorten aan spoorelementen. Dat proces kan zelfs bewegingsdrang veroorzaken waardoor je helemaal geen oog meer dichtdoet. De kunst is dus om erachter te komen wat de oorzaken zijn van jouw gebrek aan slaap, want dat het niet voldoende is kun je afmeten aan het feit dat je 's morgens niet uitgerust bent. Probeer eens na te gaan of je vermoeidheid het gevolg van een gebrek aan slaap of dat het misschien omgekeerd is: dat je slaapgebrek veroorzaakt door vermoeidheid. In de praktijk wordt dat al gauw een vicieuze cirkel maar die moet je dus zien te doorbreken door ergens te beginnen. In jouw geval zou ik mijn voeding eens aan een kritische beschouwing onderwerpen.

Bronnen:
http://www.ikslaapgezond.nl/slaapuren/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100