"Vochtbult" in binnenholte van arm/elleboog. Is daar echt niks blijvends aan te doen?

Ik heb nu al twee jaar lang een bult in de binnenholte van mijn arm zitten, dus aan de binnenkant van de elleboog. Ik kan al merken aan de pijn in mijn onderarm dat de bult op dat moment weer groter is vòòrdat ik kan voelen dat dit ook daadwerkelijk het geval is.

Ik ben hier al mee bij de chirurg geweest en die zegt dat ik er maar gewoon mee moet leren leven want àls ze er al iets aan kunnen doen dat dit dan altijd tijdelijk zal zijn, omdat het 'gewoon' een vochtbult is.

Ik wordt er 's nachts soms wakker van omdat de pijn vaak zelfs nog uitstraalt naar mijn hand. Het voelt dan ook echt alsof mijn onderarm wordt afgekneld.

Ook wanneer ik de arm vaker belast door schoonmaken (wringen) of met handwerken wordt het vaak erger.

Moet ik hier echt mee leren leven of zijn er toch nog alternatieven om hier vanaf te komen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
24.8K

Antwoorden (5)

dat lijkt me echt enorm vervelend.
ik zou toch voor een second opinion gaan, wie weet.
Rieneke1
14 jaar geleden
Mij lijkt dat je dit moet laten zien aan een gerenommeerd dermatoloog (van een academisch ziekenhuis).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er sprake is van een ganglion dan kan je hem wegduwen, want dat is uitstulping in de pees (peesvocht).
Mijn advies: ga naar een andere Othopetisch chirurg ofwel second opinion en zoek eerst naar de beste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is wat je kunt doen: druk ongeveer 4 keer per dag gedurende enkele minuten met je vingers op de bult, er bestaat een kans dat hij dan verdwijnt. Mij is het ook gelukt, ik had er een op mijn pols, dezelfde klachten als jij, heel vervelend. Operatief laten verwijderen is inderdaad maar een lapmiddel en de kans op herhaling van de vochtbult is behoorlijk groot. Het wegdrukken van het vocht helpt bij mij tot nu toe prima. Zo af en toe verschijnt hij weer en dan herhaal ik dit. Eventueel kan een fysiotherapeut je precies leren hoe dit te doen. Je kunt zonder verwijskaart een afspraak maken tegenwoordig.

Let er wel op dat je bult niet zo groot wordt dat er zenuwen en dergelijke afgeklemd worden want dan zal er alsnog operatief moeten worden ingegrepen. Dit echter alleen in uiterste gevallen. Ik wens je veel sterkte en hoop dat je hier iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook. Niet aan te doen, maar ook niet erg geloof ik.

Toegevoegd na 1 minuut:
De bult zit bij mij aan mijn pols, maar die pijn in mijn elleboog heb ik ook precies zo als jij. Ik weet niet of er een samenhang tussen bult en pijn is.