Waarom denk ik 's avonds aan te veel dingen als ik wil gaan slapen, hierdoor lig ik 4 uren wakker, wat helpt?

Sinds een paar maanden slaap ik niet lekker.
Ik lig 's avonds minimaal 4 uren wakker, meestal omdat ik teveel pieker.
En dan lukt het me niet om te stoppen, ik probeer meestal problemen op te lossen.
Hierdoor kan ik dus niet slapen.
En ik wil gewoon kunnen slapen want 's morgens ben ik hierdoor een heks.
Hierdoor loop ik de hele dag door te gapen, giga wallen onder mijn ogen.
Hoe kan ik toch rustig in slaap komen?
Hoe kan ik 's avonds stoppen met piekeren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die vraag had ik ook gesteld : ) Ik heb hetzelfde probleem... :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lig sowieso elke avond 4 uren wakker en ik ben nog maar een tiener (17).
En ik moet de volgende dag naar school.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben 16... en ja ik moet ook naar school. ROT SCHOOL.. :(
Ik hoop dat iemand iets voor je weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij hebt het zelfde probleem?
Zit jij ook in de 4e?
Komt dan niet lekker van pas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik zit in de 1e van het MBO.. en nee het komt niet van pas :s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
slaapdokter?
slaappillen?....

Het beste antwoord

Ik heb zelf heel erge slaaproblemen gehad. Ik ben er zelfs voor onder behandeling geweest.
En het heeft erg geholpen: Ik val nu (ipv eerst 2 tot 4 uur wakker te liggen) binnen een half uur in slaap.
Hier volgen wat tips die je vast zal kunnen gebruiken.
Je zal denken dat je enkel de oefening van het pierkerdagboek zal hoeven te doen, maar dat is zeker niet zo. Probeer ALLE OEFENINGEN TOE TE PASSEN! Het heeft dan (volgens jou waarschijnlijk) niet direct met je probleem te maken, maar ze zijn heel belangrijk om alles op te lossen!!!

Het belangrijkste van je bedtijden is dat ze regelmatig zijn, en dat je als je veel wakker ligt niet te lang in bed blijft liggen. Zoals je kunt begrijpen lijkt dat wat tegenstrijdig - juist als je het gevoel hebt te weinig te hebben geslapen wil je zoveel mogelijk slaap 'pakken', maar juist als je moeite hebt met slapen werkt dit verstorend voor de slaap.Als je merkt dat je weer moeite hebt met inslapen of dat je voelt dat je te weinig slaapt ondanks dat je lang genoeg in bed ligt, wat kun je dan met je bedtijden doen?
Hieronder is een eenvoudige methode beschreven hoe je je bedtijden kunt aanpassen - een oefening in slaaprestrictie:
1. Noteer een week lang de tijd dat je het licht uit doet, de tijd dat je wakker ligt voordat je in slaap valt en de tijd dat je wakker ligt 's nachts, en de tijd dat je opstaat.
2. Bereken de tijd dat je in bed ligt (=tijd licht uit tot opstatijd) en de tijd dat je slaapt (tijd in bed min de tijd dat je wakker ligt).
3. Als er 45-60 minuten verschil zit tussen de tijd in bed en de tijd dat je slaapt, ga dan tijdelijk 30 minuten later naar bed. Bij meer dan 60 minuten verschil 45 minuten later naar bed en bij meer dan 90 minuten verschil een uur later naar bed.
4. Houd je bedtijden bij en bereken na een week of het verschil kleiner is geworden. Is het verschil van meer dan een uur wakker geworden tot 45 minuten, dan ga je weer een kwartier eerder naar bed.

Als je last hebt van piekergedachten in bed, dan is het nuttig een piekerboek bij te houden. Daarbij is het de bedoeling dat je overdag, in ieder geval binnen 3 uur voordat je gaat slapen gedurende 20-30 minuten aan het piekerboek werkt. Je gaat dan als volgt te werk.
1. Neem plaats aan een tafel (als het kan niet in de slaapkamer, maar in ieder geval niet op bed!).

DE REST MAG ER NIET MEER OP. ZIE MIJN REACTIES!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is de rest van de pierkergedachten! 1. Sluit je ogen en ga bij jezelf na welke problemen of zorgen op dit moment bij je spelen die aanleiding kunnen geven tot piekeren.
2. Open je ogen en beschrijf je zorgen/problemen in korte steekwoorden. Schrijf hierbij op om wat voor probleem het gaat (bv school, relaties, familie) en duidt kort aan welke gevoelens je hierbij krijgt en hoe je je lichamelijk voelt (gespannen, kortademig, etc.). Als er meerdere zorgen/problemen zijn schrijf deze dan op aparte bladzijden. Bepaal vervolgens wat op dit moment het belangrijkste probleem is en ga hiermee aan de slag. Bij de overige zorgen/problemen noteer je een datum en tijd wanneer je hieraan wilt werken.
3. Pak het probleem dat je net hebt gekozen bij de kop en beschrijf dit zo volledig mogelijk. Ga hierbij systematisch te werk. Je kunt hierbij bijvoorbeeld jezelf de volgende vragen stellen:
• Wanneer is het ontstaan?
• Welke mensen zijn erbij betrokken?
• Welke persoonlijke belangen spelen er mee?
• Welke gevolgen denk ik dat dit probleem zal hebben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sta ook stil bij je emoties en probeer deze op te schrijven - maakt het probleem dat je beschrijft je boos, verdrietig of bang. Beschrijf daarbij ook wat er lichamelijk gebeurt. Misschien wordt je ademhaling wat geknepen, voel je je lichamelijk gespannen of slap, of warm of koud van een probleem.
1. Nadat je je zorg/probleem volgens deze vragen hebt beschreven bedenk je een oplossing of een strategie om tot een oplossing te komen. Werk ook hierbij systematisch. Welke acties ga je ondernemen en wanneer, welke personen ga je benaderen en hoe etcetera. Bedenk ook hoe je lichamelijk kunt ontspannen of loslaten. Als je bijvoorbeeld heel gespannen bent lukt het vast niet goed uit je woorden te komen of helder na te denken. Dan kun je eerst wat ontspannen - bijvoorbeeld eens goed uitrekken, eens diep ademhalen en zuchten, of de ontspanningsoefening doen die je verderop kunt downloaden. Als het je niet lukt om tot een oplossing te komen of een strategie te verzinnen, plan dan een datum en tijdstip om dit later verder uit te werken.
Sluit het goed af. Herhaal voor jezelf dat je nu voldoende tijd aan het probleem hebt besteed en dat je er morgen weer verder aan kunt werken. Prent jezelf in dat het geen zin heeft om er nog verder in bed over na te denken. Leg je piekerboek vervolgens weg en ga iets ontspannends doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je van storende, disfunctionele gedachten afwilt is het belangrijk de volgende stappen te volgen.
1. Ga bij jezelf na welke gedachte(n) er door je hoofd gaan. Als er meer gedachten zijn, kies er één uit.
2. Probeer te ontdekken welk gevoel bij deze gedachte hoort (bang/boos/bedroefd).
3. Ga na of je van de gedachte een zin kunt maken in de vorm van: “Als ik………dan………”. Dit is de disfunctionele gedachte. Schrijf deze op.
4. Deze disfunctionele gedachte ga je nu uitdagen door je verschillende vragen hierover te stellen:
• Klopt het dat het altijd gebeurt? Zijn er uitzonderingen?
• Andersom: is zoiets ook wel eens gebeurd terwijl ik wél goed had geslapen?
• Overkomt het iedereen?
• Zeggen andere mensen ook dat dit voor mij klopt of vind ik het alleen zelf?
• En als het eens gebeurt, hoe erg is dat dan? Heb ik dan alles verprutst voor mezelf? En kwam dit (alleen) door slecht slapen?
5. Op basis van de antwoorden die je hebt gevonden ga je nu na of de disfunctionele gedachte klopt. Als deze niet klopt voor jou, ga je hem zo veranderen dat hij wel klopt voor jou. Ga ook na of je in staat bent geweest om nu van de disfunctionele gedachte een functionele, helpende gedachte te maken. Schrijf deze op een kaartje of klein papiertje.
6. Zodra de storende, disfunctionele gedachte in je hoofd opkomt, zeg je tegen jezelf “Daar is die storende gedachte, die niet klopt” en kijk je op je papiertje hoe deze gedachte wel moet zijn. Zeg deze hardop tegen jezelf en doe dit steeds opnieuw als de storende gedachte komt opzetten. Bedenk hierbij dat storende gedachten vaak al heel lang bestaan en net als met slechte gewoontes duurt het soms even voor je ze hebt veranderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is waarschijnlijk te veel tekst voor je, maar ik kon het niet goed korter opschrijven.
Ik hoop echt heel erg dat je hier wat aan hebt.
Het is namelijk echt niet leuk. Als je in bed ligt, probeer dan vooral gewoon te ontspannen. En misschien kan je eens proberen te mediteren. Gewoon overdag. Download er een rustgevend muziekje bij, en speel dat af.
Dat zal al veel helpen. HEEL VEEL SUCCES EN STERKTE! Groetjes, Ilthi

Andere antwoorden (11)

Hoe snel in slaap vallen? We raken allemaal wel eens moeilijk in slaap en daarom geven we je alvast wat tips:
Tip 1. Zet wat rustige muziek op
Tip 2. Neem een warme douche of een warm bad
Tip 3. Drink wat warme melk met honing
Tip 4. Lees wat voor je gaat slapen
Tip 5. Concentreer je op je ademhaling en adem rustig in en uit
Tip 6. Drink geen koffie of alcohol voor je gaat slapen
Tip 7. Zorg voor regelmaat. Ga zoveel mogelijk op het zelfde uur slapen en sta zoveel mogelijk op hetzelfde uur op.
Tip 8. Laat je masseren door je partner.
fremar
12 jaar geleden
zondag
12 jaar geleden
Vooral aan tip 8 heb je veel als je 17 bent ;-) Verder vind ik het wel een goed lijstje dus een + van mij.
Wat bij mij helpt is de tv aanzetten, volume laag, sleep timer aan en dan beetje tv kijken/luisteren.
Meestal val ik dan binnen een half uur in slaap.

Ik drink ook na 18:00 geen koffie meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Las elke dag een piekeruurtje in. Je mag even lekker piekeren en tobben over wat je dwars zit. Schrijf dan alle dingen waarover je piekert op een rijtje en schrijf daarnaast op als je al oplossingen weet voor de problemen. Zet dan hoe je dat wil aanpakken. Heb je een actieplan bedacht ? zet je een dikke krul! Weet je echt geen oplossing te bedenken , kijk dan bij wie je terecht kan. Wie kan er even met je meedenken? Iemand van buiten kijkt vak heel fris tegen jouw probleem aan. Is er gewoon geen oplossing voor je probleem, dan moet je er mee leren leven en je er bij neerleggen.
Voor de rest is het logisch dat je zorgt voor een frisse slaapkamer, een lekker bedje, geen enge films kijken voor het slapen gaan, geen koffie, cola of veel eten. Je kunt een warmwaterkruik in bed nemen. Dat is lekker warm, het is troostrijk en ontspant de spieren. Een gezellig boek lezen voor je gaat slapen kan ook helpen. En ga je niet opfokken als het slapen niet lukt. Dat maakt het alleen maar erger en helpt niks. Doe een schemerlampje aan en bedenk dat je van lekker in je bed liggen ook uitrust.
Sommige mensen hebben veel baat bij ademhalingsoefeningen of meditatie.
Komen er dan toch nog piekergedachten, leg papier en pen naast je bed , schrijf het op en laat het los. Op je piekeruurtje mag je er weer naar kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dat zelf ook..

uuuren wakker liggen te piekeren tot ik EINDELIJK in slaap val.

Wat ik doe, is een uur van te voren geen enkel beeldscherm meer 'zien' computer tv etc.

Dan lees ik een tijdje een boek, mezelf moe lezen en dan gaat het soms wel beter.

Misschien helpt douchen vlak voor je naar bed gaat? Lekker die warme douchestraal over je heen laten komen.

Verder zit ik nog te denken aan plantaardige of zogenaamde homeopatische slaappillen, die blijkbaar geen verslavende werking aan het lichaam hebben. Misschien iets voor jou?

Of als je die hebt, mp3 of Ipod aanzetten en ff rustige, slaapverwekkende muziek luisteren.

Probeer anders Perfect Harmony van Within Temptation.

Ik hoop dat je er iets zinvols uit kan halen ;)

Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Of bad inplaats van douche:P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sex werkt bij mij prima ;)
Mediteren of yoga kan ook goed helpen om in elk geval je gedachten tot rust te laten komen. Daarnaast inderdaad geen suikers/chocola voor die tijd en weinig fel licht (geen tv/mobieltje etc).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een biertje of een wijntje of een blowtje voor het slapen werkt ook ontspannend, als je het met mate doet. Ik drink meestal voor het slapen een biertje, werkt prima en stressverlagend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
halo ze is 17 dan ga je toch geen blowen enzo aanraden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry hoor, ik wist niet dat ze 17 was...En ik raad niks aan, geef alleen aan wat voor mij werkt.
Problemen los je overdag op, niet als je in bed ligt: maak eventueel overdag ruimte om er even echt voor te gaan zitten, ontspan je en laat die problemen dan maar komen. Noteer ze, noteer wat je er eventueel aan gaat/wilt doen, en zet ze van je af tot je ze daadwerkelijk aan gaat pakken.
Want 's nachts piekeren kost je je slaap, plus op dat moment kun je doorgaans toch niet echt iets doen, dus je houdt jezelf wakker zonder dat het enig nut heeft.
's Nachts piekeren kan ook een heel effectieve manier zijn om het jezelf onmogelijk te maken dingen op te lossen: in bed heb je het al drie keer gedaan, met alle energie die dat kost, maar overdag is het probleem zelf er nog steeds en heb je nog minder energie om het aan te pakken.

Zorg voor een slaaproutine en een slaapritme. Elke dag op dezelfde tijd naar bed en op dezelfde tijd opstaan, ook in het weekend.
Zet op tijd je computer/telefoon en dergelijke uit, demp het licht, drink iets dat voor jou ontspannend is (kruidenthee? warme melk? zoiets), neem een warme douche en duik je bed in.
Licht uit, op je rug gaan liggen, handen op je buik, diep en rustig in- en uitademen: je voelt je buik omhoog en omlaag gaan.
Stel je voor dat je vanaf je voeten naar boven toe zwaar wordt. Als je dat rustig aan doet, zul je gek genoeg vaak juist het gevoel krijgen dat je zweeft - zo niet, dan lig je in elk geval lekker stevig, 'verankerd' in je bed.
Dwalen je gedachten af, stel je dan een prettige plek voor: het strand? Het bos? Een weide? Het water? Hoor de meeuwen roepen, hoor de wind ruisen in de bomen of het gras, beweeg mee met de golven.
Spookt er toch iets door je hoofd en ben je bang het te vergeten? Schrijf het dan op (kladblokje naast je bed).
Besef wel goed dat veel niet de moeite waard is om het licht voor aan te doen: morgen komt het vanzelf terug, en als het heel belangrijk is heb je het waarschijnlijk al ergens genoteerd.

Slaap lekker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in bed ligt en er komen piergedachten op, schrijf ze op in een schrift, en sluit het. Bedenk je dat je aan al die dingen NU niets kunt veranderen, want NU ben jij van plan om te gaan slapen. Voel je lichaam en let op je ademhaling, luister naar alles wat je horen kan en ervaar je omgeving.
Morgen is er weer een dag en heb je de hele dag de tijd om er wat aan te doen. Slaap lekker straks!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ook een piekeraar en ik herken jouw probleem heel goed. Ik zal je vertellen hoe ik nu in slaap kom:
In gedachten ga ik naar de Zuidpool en zie, zover mijn ogen reiken, die enorme witte vlakte van sneeuw en ijs. Ik ga dan rijden over die vlakte in een snowcat (een rupsvoertuig). Ik beeld me in hoe de cabine en het instrumentenpaneel er uit zien en zie door de ramen die enorme witte vlakte. Als je je hier goed op concentreert denk je niet meer aan problemen maar ben je echt bezig met je poolreis en val je spoedig in slaap. Ik wens je veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet dat slaapmiddelen niet goed zijn, maar voor even kan het wel een gewoonte doorbreken ,ik kan op zondag nacht nooit goed slapen ik lig dan te malen ,daarom neem ik valdispert nacht (Extra sterk) een paar uurtjes voor ik ga slapen en ik begin mijn werk maandag uitgeslapen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij mij helpt valeriaan erg goed (dat kan je bij iedere drogist kopen) ik neem het een half uurtje voordat ik ga slapen.

verder stop ik ongeveer 2 uur voordat ik ga slapen met TV kijken of computeren, ik ga lezen of tekenen, in ieder geval laat ik mijn hersens niet meer stimuleren met electronica.