Ik heb het gevoel in mijn oren dat ik telkens oordopjes in mijn oren heb. Wat is dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.4K

Het beste antwoord

Tot nu toe heeft iedereen het over 'vieze oren' gehad, maar ook met schone oren kun je dat verstopte gevoel hebben. De kans is dan groot dat de buis van eustachius wordt dichtgedrukt. Dat is een heel dun en slap buisje tussen je middenoor en je keelholte. Als je geeuwt of slikt of 'je oren klaart' (sportduikers weten wat ik hiermee bedoel) gaat het buisje even open en stroomt er een beetje lucht in of uit het middenoor. Op die manier blijft de luchtdruk in het middenoor en buiten het oor gelijk.

Als nu dat buisje verstopt zit (bijvoorbeeld bij een verkoudheid) of als het wordt dichtgedrukt door bijvoorbeeld een ontsteking in je keel of ergens anders in de buurt van dat buisje, dan kun je de luchtdruk niet meer in evenwicht brengen. Dat geeft een heel verstopt gevoel. Sommige mensen kennen dat gevoel uit het vliegtuig, of als je in de bergen rijdt.

Oplossing: tijdelijk = oren klaren. Houd je mond dicht, knijp je neus dicht en blaas zoveel mogelijk lucht krachtig je mondholte in (geen lucht uitblazen!). Andere mogelijkheid is slikbewegingen maken.
Als het gevoel door een verkoudheid of zo komt, gaat het zo niet over, maar verdwijnt het pas als je niet meer verkouden bent.
Permanentere oplossing = als je vaak last hebt van die verstopte oren, ga dan eens naar de huisarts. Misschien kan die er wat aan doen of stoort hij/zij je door naar de KNO arts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

misschien zitten je oren wel helemaal vol met oorsmeer,ga eens naar de dokter,deze kan het eens bekijken,niet zelf aan gaan prutsen,anders heb je dadelijk een beschadiging in je oor,of je trommelvlies kapot.
Als je neus verstopt is,kun je ook eens met neusspray proberen,misschien gaan dan je oren ook weer open.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je oren zijn verstopt hier zijn enkele tips om het te verwijderen:

■Met wat soda in een glas water kan u het oorsmeer weker maken en uit de gehoorgang spoelen. Laat het mengsel een minuutje in het oor zitten zodat het voldoende week is geworden.
■In de apotheker zijn er oordruppels die niet alleen de pijn verzachten, maar ook het oorsmeer weker maken.
■Een glas water met zout in kan gebruikt worden om het oorsmeer los te maken en werkt ontsmettend.
■Met een douchestraal kan je proberen de prop er uit te spuiten.
■Losweken met oroclean, verkrijgbaar bij de apotheker.
■Op een kauwgom kauwen helpt om de druk te verminderen.
■Eens goed aan je oorlel trekken tot het ‘plopt’.
■Heet water laten stomen, zodat het via stoom losweekt.
■Enkele druppels olijfolie gebruiken om het zacht te maken.
■ABSOLUUT NIET DOEN: Met iets scherps het propje proberen lospeuteren. NIET DOEN!! Hier kan je doof van worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer de klacht beperkt blijft tot een verstopt gevoel aan de buitenkant en niet gepaard gaat met verkoudheidsverschijnselen en evenmin met echte pijn, dan is de oorzaak vermoedelijk een prop oorsmeer. De gehoorgang is bekleed met fijne haartjes en wordt gesmeerd met kliervet om binnengedrongen vuil en micro-organismen naar buiten te werken. Als dit oorsmeer indikt en zich ophoopt kan er een prop ontstaan die het gehoor belemmert, pijnlijk tegen het trommelvlies kan gaan drukken en tenslotte een voedingsbodem voor bacteriën wordt.

Om dit te voorkomen en weer ‘schoon’ te horen, zijn er oordruppels die de pijn verdoven en het smeer weker maken. Het is niet nodig en zelfs af te raden om na het druppelen met oorstokjes of ander gereedschap in de gehoorgang te pulken. Het weker geworden smeer komt vanzelf naar buiten. Door wattenstaafjes in de gehoorgang te steken wordt de prop alleen maar vaster tegen het trommelvlies aangeduwd.

Als de klachten aanhouden en er een doof gevoel optreedt, bijvoorbeeld na het wassen, is het nodig de huisarts te raadplegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb hier ook last van gehad, en dit is het protocol wat mijn huisarts volgde.
1 kijken of de oren mss doorgespoten moeten worden.
2 bij schone oren een week neusdruppels gebruiken.
3 vervolgens een maand of twee aankijken, omdat het vaak vanzelf overgaat.
4 bezoek aan kno-arts.

bij een prop oorsmeer ben je er dus snel vanaf, maar er zijn meerdere oorzaken mogelijk, waardoor je toch verder moet zoeken.
Rieneke1