Wat is de beste manier om te stoppen met roken?

Dit zal voor iedereen wel anders zijn, maar toch wil ik wel graag verschillende manieren en ervaringen weten. Wat voor mogelijkheden zijn er nog meer dan de voor de hand liggende methodes? Of hoe ben jij er voorgoed vanaf gekomen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@kaylee: haha, bij dat als antwoord had je +1 gekregen.

Antwoorden (17)

Gewoon geen nieuwe sigaret aansteken, nooit meer.
Helaas gaat dat niet zo makkelijk, maar is me onlangs wel 2 mnd gelukt.
Het belangrijkste is wel dat je echt moet willen stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb recentelijk het besluit genomen om te stoppen met roken. Ik zoek nu alleen nog naar het geschikte moment om te stoppen. In het verleden heb ik dit ooit eens spontaan gedaan en dat heeft toen wat anders uitgepakt dan gehoopt...

Maar in één keer stoppen op wilskracht is nog altijd het beste...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door je dagelijkse hoeveelheid sigaretten wat je rookt aan te passen,en deze iedere keer te langzaam te minderen,dus s,avonds nog maar zeggen ik rook er nog maar 3 ipv 5,langzaam zal de behoefte aan nicotine wat minder worden,ben met in huis binnen roken gestopt alleen even buiten,aktief bezig te zijn waardoor je niet of geen kans had te roken.
helaas ben ik wel een stuk minder gaan roken,maar nog niet definitief gestopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Minderen helpt niet, de praktijk bewijst helaas dat je het minderen een poosje volhoudt, maar na verloop van tijd toch weer terug bij af bent. Net als met diëten eigenlijk: eerst vallen mensen af, om vervolgens evenveel of meer aan te komen. Het enige wat je rest is te stoppen, alleen als je het echt wilt.
Je moet ten eerste echt de wil hebben om te stoppen.

Mij is het gelukt! Ik zei tegen mijn vriendin dat ik wilde gaan stoppen, waarop mij werd verteld dat het mij toch niet zou lukken. Toen had ik ook nog zoiets van "Ik kan het wel en zal je het tegendeel bewijzen".

Sindsdien ben ik gestopt met roken (nu bijna 7 jaar geleden).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben anderhalf jaar geleden gestopt na 30 jaar stevig roken, door mijn laatste sigaret uit te drukken, te zeggen "zo, dat was het dan" en er vanaf dat moment nooit meer een op te steken.
Daarna de hel van het afkicken doorstaan, letterlijk ziek van geweest, zweten alles deed pijn. Maar dat is een paar dagen, net als een griepje, en dat heeft niet iedereen. Veel water drinken en al die giftige stoffen uitscheiden. De psychische kant was geen makkie, ik heb gehuild, gevloekt noem maar op.. en dan komt het aan op wilskracht (en een portie liefde en begrip van je naaste).
Want ik WIL niet meer roken, ook niet als ik er een bijna onweerstaanbare trek in heb, wat nog bijna dagelijks voorkomt. Ik zou het wel lekker vinden, maar ik WIL niet meer.
Ik wijs mezelf op de voordelen van het niet meer roken. Het scheelt me 6 euro per dag, ik hoef niet in de stress te raken als ik (bijna) geen peuken meer heb, ik hoef niet te stressen als ik in gelegenheden ben om plekken te zoeken waar ik zou kunnen roken, en ik ruik en proef veel en veel beter. Ik hoest niet meer, ik piep niet meer 's nachts, mijn conditie is een stuk verbeterd. Ik vergiftig mijn lichaam niet meer!
En deze overwinning geeft me een heel trots gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gevoel ken ik, maar dan met: gelukkig, ik HOEF niet meer. Dat was nadat ik anderhalf jaar ben gestopt door het boek waar ik het eerder over had. Dat ik echt die bevrijding voelde. Toch is het voor mij heel moeilijk om mij dat gevoel weer eigen te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja het niet meer "hoeven" is een lekker relaxed gevoel:)
Het is ook echt heel moeilijk, een heel erg groot gevecht, maar je kunt het weer bereiken die bevrijding.
Positief denken en denken "ïk kan het en het gaat me lukken' is beter als denken "oh wat is het moeilijk etc..." makkelijker gezegd dan gedaan ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
>+1
Héél simpel. Vanaf nu niet meer roken. Klaar.

En al die verhalen erom heen, afbouwen pakje opmaken bla bla bla. Dat is voor zwakkelingen!

Stoppen lukt echt wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe cliché ook, het beste blijft het in 1 keer stoppen. Vertel iedereen op welke datum je gaat stoppen. Dan is iedereen op de hoogte. Dwing jezelf dan ook om ook écht geen peuk meer aan te steken. Laat je omgeving jou steunen!! En op momenten dat je het moeilijk hebt zoek je afleiding. Zet harde muziek aan, ga hardlopen oid. Maar je moet het wel écht willen. Anders lukt het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel de volgende sigaret uit tot in de oneindigheid, dat is de enige manier en de beste en de snelste...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de Stivoro zijn divere tips en kun je eventueel ook begeleiding krijgen. Ook kun je naar je huisarts en medicijnen krijgen om de afkickvergschijnselen te verminderen. Je begint dan 14 dagen voor dat je gaat stoppen met de medicatie en slikt dat dan nog een paar weken door. Ik ben zelf na 23 jaar in 1 keer gestopt, het was echt vredelijk, niet lichamelijk, maar geestelijk. Ik had zoiets van als het zoveel invloed heeft moet ik zeker stoppen, en het is me gelukt. Ik heb nu veel minder stress, vroeger moest ik op gezette tijden een peuk, terwijl daar niet altijd de mogelijkheid voor was, en ik ben echt blij dat ik doorgezet heb.

Lees de site van Stivoro eens door en zoek een methode die bij je past. Wat ik wel gedaan heb is direkt alle rookmiddelen weggedaan, inclusief aanstekers, op die manier, ook al kom je in de verleiding, dan is de stap groter om wat te kopen. Zorg ook dat je door anderen niet in de verleiding wordt gebracht, ga niet naar de rookplek op het werk oid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook ik (stevige roker die het niet kan laten) denk dat je in 1x het beste kan stoppen. Stel jezelf een datum. Neem juist geen 1 januari een dag dat je vaak bezoekjes gaat afleggen en op de koffie gaat. Probeer je gewoontes te veranderen. Vooral de momenten wanneer je juist trek in een peuk krijgt/hebt. En hou je zoveel mogenlijk bezig zodat je niet aan een peuk denkt. Ik heb zelfs een dure electrische sigaret aangeschaft, maar dat was 3x niks.
Gooi elk bedrag wat je uitspaart in een pot en verwen je daar lekker met iets leuks mee.

Heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het boek "stoppen met roken" lezen van Allen Carr.. mijn vriend heeft 35 jaar gerookt, 3 builen shag per week, en kon de eerste poging stoppen.. nooit meer een sigaret aangeraakt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Horen,dat de collega waar je de hele dag nauw mee samen werkt longkanker heeft! Dat was voor mij de reden om er direct mee te stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf heb ik eerst afgebouwd! Dan proberen 1 dag niet te roken, de volgende dag mocht ik dan 1 sigaret opsteken. Tot de tijdspanne groter werd. Uiteindelijk rookte ik lange tijd in de week niet met de "beloning" dat ik in het weekend kon roken. Automatisch rook je in het weekend ook minder en minder. Nu ben ik een jaar verder. Soms rook ik een paar weken niet dan rook ik nog eens voor de gezelligheid dan weer een lange tijd niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stefanie: je bent dus nog steeds een roker... je bent niet gestopt. Ik bedoel het niet vervelend hoor. Je ziet roken nog als een "beloning" terwijl het niet roken eigenlijk je beloning zou moeten zijn ;-) Af en toe een sigaret is een enorme valkuil met een groot risico op terugval waardoor je toch weer meer gaat roken. Het beste is en blijft toch nooit meer roken, alle asbakken wegsmijten en gewoon nooit meer een peuk aanraken, ook niet voor de gezelligheid, want zo gezellig is een sigaret niet... tenzij je allerlei nare ziektes die je ervan kunt krijgen gezellig vindt natuurlijk ;-)
Zeg tegen jezelf:
"Ik ben een niet-roker"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb 12 jaar niet gerookt, ben toen gestopt omdat mijn man een hartaanval kreeg en niet meer mocht roken en toen zijn we samen gestopt.
Ik heb mezelf toen op 3 sigaretten pd 'gezet' en aan het einde van die week, na mijn derde sigaretje zei ik; zo, dit was mijn laatste sigaret en nu rook ik nìet meer!
En ik heb 15 jaar niet meer gerookt, tot vorig jaar :( zomaar ineens, een sigaartje , als vanouds, zonder kuchen.
Ik kreeg er op een gegeven moment zo genoeg van om telkens naar buiten te gaan, om te roken, ook bij onze vrienden.
Ik miste delen van een gesprek, stonk naar rook..
En nu ben ik dan weer gestopt, na 2 pogingen, dat wel, maar ik rook nu niet meer sinds 14 april, ik mis het niet, maar soms overvalt me het idee van een sigaretje willen roken, heel even maar..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn geheim : ik ben rookloze tabak gaan gebruiken ( google : smokeless tobacco ). Dit spul is eigenlijk nog zwaarder voor je lijf dan sigaretten.
> Het spul is beresterk, zit vol nicotine , het prikt in je keel ( want je moet een plukje tussen je tandvlees en lip plaatsen en je slikt het speeksel in ) .

Ongelofelijk maar na een jaar had ik er genoeg van , nooit meer gebruikt en ook nooit meer gerookt .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je ook zou kunnen doen is jezelf een keer heel ziek roken ( aversie therapie ) .
Ik ben in 1 keer van het roken afgekomen door niet na te denken maar te doen en met het doen bedoel ik, gewoon je sigaretten weggooien.
Alles wat met roken te maken heeft, ineens weggooien, dan kan je niet een sigaretje nemen mocht je zin krijgen.
Volhouden en nog eens volhouden.
Na 20 jaar gerookt te hebben ben ik op deze manier nu 2,5 jaar van het roken af.
Succes