Wordt bij crematie de kist mee verbrand?

De een zegt ja en de ander zegt nee.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Dag mag wel maar hoeft niet!

Een kist is geen verplichting, de crematie mag ook plaatsvinden met het lijk geplaatst op een ligplank en gewikkeld in een lijkwade. Bij invoer op een ligplank is de enige voorwaarde, dat het stoffelijk overschot voor het ovenpersoneel niet als dusdanig herkenbaar is. De verbranding vindt plaats in een oven. De temperatuur is ongeveer 1100 graden Celsius en de verassingstijd is ongeveer anderhalf uur. De as van een volwassen persoon weegt ongeveer 2,5 - 3 kg (inclusief kist). Het is een misverstand dat een lichaam verteert door de vlammen. De verassing geschiedt door de hitte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja hoor, alleen de handvaten worden er van te voren afgeschroefd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja die wordt mee verbrand. Deze verbrand helemaal in tegenstelling tot het menselijk lichaam zelf. Hiervan blijven enkele botten over die ze later verpulveren en dat is dan de as die je eventueel mee kunt krijgen om uit te strooien. Dus je hoeft niet bang te zijn dat de as van de kist aan je wordt gegeven, het is echt de as van de overleden persoon zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal gesproken wel,maar als je aangeeft dat je(na je overlijden vanzelfsprekend) zonder kist gecremeerd wilt worden,is dat ook mogelijk! De voorwaarde is wel dat je dan in een lijkwade gewikkeld moet worden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, er wordt een vuurvaste steen met de overledene in de kist gedaan... De kist in het vuur geschoven en verbrand... Daarna wordt het nogmaals verbrand... Aan de steen met zijn unieke nummer wordt de as herkend en samen in een vuurvaste urn gedaan... En dan wordt het ter koeling weggezet...

Ik heb mijn beste vriend vorige maand in de oven geduwd in België en een uur later meegenomen naar zijn laatste rustplaats, vandaar dat ik je zo kan vertellen hoe dat gaat... Dus met de kist in het vuur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De crematie of de lijkverbranding vindt plaats in een verbrandingsoven. De kist wordt met het lichaam in de oven geplaatst nadat de metalen handvatten vanaf de buitenkant zijn verwijderd. De kist wordt voor de crematie niet meer geopend, alles wat zich in de kist bevindt wordt mee verbrand.

Er wordt in de oven slechts één kist geplaatst. Elke kist wordt apart verbrand. Nadat de kist door twee medewerkers van het crematorium in de oven is geplaatst, wordt de oven gesloten. De temperatuur in de oven is meer dan 890 ºC. De verbranding van een kist met een lichaam duurt ongeveer één tot anderhalf uur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
100 procent ja!!!alleen als je geen hoten handvaten hebt zullen die eraf worden gehaald en natuurlijk ook de bloemen,vaak vragen ze ook of je bepaalde sieraden wilt behouden zodat je die kunt bewaren dan dat ze mee gaan met verbranden