Is het verplicht de doktersassistente te vertellen wat je klachten zijn als je een afspraak wilt maken?

Vanmorgen een discussie gehad met de doktersassistente. Ze wilde me niet inplannen als ik niet vertelde waarvoor ik langs wilde komen. Ik vind dat ik dat niet aan haar hoef te vertellen. Ze vertelde me dat ik daartoe verplicht ben.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja, als het een doktersassistente is wel. Er is een verschil welk diploma de persoon heeft, die de telefoon beantwoordt bij de huisarts. Als het een Medisch secretaresse is, ben je niet verplicht om je klachten aan haar kenbaar te maken. Haar taken zijn o.a.: ze verzorgt de medische correspondentie, ze maakt afspraken met patiënten, ze zorgt er ook voor dat de arts alle informatie over een patiënt bij de hand heeft, ze verzorgt de post en houdt het patientenarchief bij. Maar als het een Doktersassistent is, ben je wél verplicht om informatie over je klacht te geven. De Dokterassistente is over het algemeen de eerste die contact heeft met de patiënt en moet dan informatie inwinnen over de ernst van de klacht, zodat bepaald kan worden wat er moet gebeuren. Dit zijn vaak vragen voorafgaand aan een uitgebreidere anamnese die door de arts zal geschieden. Bovenop de taken van de medisch secretaresse heeft ze verder tot taak: bloeddruk opnemen griepinjecties geven wratten aanstippen vinger prikken hechtingen aanbrengen/verwijderen lengte/gewichtmeting afnemen gehoortest bloed afnemen uitstrijkjes maken oren uitspuiten wonden verzorgen laboratoriumonderzoek patiënten gerust stellen.

Bronnen:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/oplei...
http://www.mbowijzer.nl/beroep/medisch-sec...

Nee het is meer bedoeld zodat de assistente eventueel dingen kan klaar zetten om de afspraak volgens de tijd te laten verlopen die er ingepland is. Ik verzon wel eens iets anders en dan legde ik het later aan de dokter uit. Ze zei dat het een goede oplossing was om vragen te vermijden en ze vond het helemaal niet erg!

Tot zover ik weet, ben je daar absoluut niet verplicht toe! Vind het ook een vrij brutale vraag wanneer je reeds hebt aangegeven dit liever alleen met je arts bespreekt. Een beetje begrip zou op zijn plaats zijn.

De assistente zal toch een inschatting moeten kunnen maken hoe ernstig jouw kwaal is. Als het spreekuur vrijwel volgepland is en jij niets ernstigs lijkt te hebben dan kan jouw afspraak wellicht op de volgende dag worden gezet. Maar kan er iets spoedeisends aan de hand zijn, dan moet jouw bezoek aan de arts vóór dat van een minder dringend geval komen. Dus je zult toch iets moeten vertellen over de reden waarom je een afspraak wilt maken. De finesses natuurlijk niet, want daar is de huisarts voor, maar de hoofdreden moet je wel vertellen.

Het is niet verplicht, maar doordat een assistente steeds meer eenvoudige taken van de huisarts overneemt krijgt zo'n gesprek wat u vanochtend had een rol van intakegesprek. Hierdoor zou de assistente kunnen bepalen of u niet bij de huisarts terecht kunt maar bij haarzelf.

Het is mi echt niet verplicht maar tegenwoordig wel aan de hand. Erg vervelend zo'n wellis nietes spelletje met iemand die weigert je in te plannen als je niet gehoorzaamd. Je kunt er een principezaak van maken (maar eigenlijk moet je de dokter daar voor hebben denk ik) maar mijn tip: bedenk van te voren een geschikte kwaal zodat je op de juiste termijn mag komen en breng dat glashard als de waarheid en later zeg je gewoon, tja ik wilde niet zeggen wat het was

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100