Is het verplicht de doktersassistente te vertellen wat je klachten zijn als je een afspraak wilt maken?

Vanmorgen een discussie gehad met de doktersassistente. Ze wilde me niet inplannen als ik niet vertelde waarvoor ik langs wilde komen. Ik vind dat ik dat niet aan haar hoef te vertellen. Ze vertelde me dat ik daartoe verplicht ben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.9K

Het beste antwoord

Ja, als het een doktersassistente is wel.
Er is een verschil welk diploma de persoon heeft, die de telefoon beantwoordt bij de huisarts.

Als het een Medisch secretaresse is, ben je niet verplicht om je klachten aan haar kenbaar te maken. Haar taken zijn o.a.: ze verzorgt de medische correspondentie, ze maakt afspraken met patiënten, ze zorgt er ook voor dat de arts alle informatie over een patiënt bij de hand heeft, ze verzorgt de post en houdt het patientenarchief bij.

Maar als het een Doktersassistent is, ben je wél verplicht om informatie over je klacht te geven. De Dokterassistente is over het algemeen de eerste die contact heeft met de patiënt en moet dan informatie inwinnen over de ernst van de klacht, zodat bepaald kan worden wat er moet gebeuren. Dit zijn vaak vragen voorafgaand aan een uitgebreidere anamnese die door de arts zal geschieden.
Bovenop de taken van de medisch secretaresse heeft ze verder tot taak:
bloeddruk opnemen
griepinjecties geven
wratten aanstippen
vinger prikken
hechtingen aanbrengen/verwijderen
lengte/gewichtmeting
afnemen gehoortest
bloed afnemen
uitstrijkjes maken
oren uitspuiten
wonden verzorgen
laboratoriumonderzoek
patiënten gerust stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor deze heldere uitleg, ik wilde al de duim omhoog steken, maar kreeg te zien dat je minimaal op nivo2 moet zijn om te stemmen. Alleen 1 vraag:Wanneer weet je of je met een doktersassistent(e) of medisch assistent(e) spreekt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou je eventueel kunnen vragen aan de telefoon. Het is je goed recht, vind ik, om te weten met wie je praat over privé zaken.
Bedankt voor het +je in gedachten :)

Andere antwoorden (5)

Nee het is meer bedoeld zodat de assistente eventueel dingen kan klaar zetten om de afspraak volgens de tijd te laten verlopen die er ingepland is. Ik verzon wel eens iets anders en dan legde ik het later aan de dokter uit. Ze zei dat het een goede oplossing was om vragen te vermijden en ze vond het helemaal niet erg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot zover ik weet, ben je daar absoluut niet verplicht toe! Vind het ook een vrij brutale vraag wanneer je reeds hebt aangegeven dit liever alleen met je arts bespreekt. Een beetje begrip zou op zijn plaats zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een beetje begrip voor die dokter en zijn wens om
goed te plannen, zou ook op zijn plaats zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kan de assistent een standaard duur inplannen voor het consult lijkt mij.. Exact inplannen is toch praktisch onmogelijk, dus voor een delicate kwestie moet toch geen discussie nodig zijn.?
De assistente zal toch een inschatting moeten kunnen maken hoe ernstig jouw kwaal is. Als het spreekuur vrijwel volgepland is en jij niets ernstigs lijkt te hebben dan kan jouw afspraak wellicht op de volgende dag worden gezet. Maar kan er iets spoedeisends aan de hand zijn, dan moet jouw bezoek aan de arts vóór dat van een minder dringend geval komen. Dus je zult toch iets moeten vertellen over de reden waarom je een afspraak wilt maken. De finesses natuurlijk niet, want daar is de huisarts voor, maar de hoofdreden moet je wel vertellen.
Amadea
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Precies +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik het mee eens.
Veel mensen lopen met een flauwekulletje al naar de huisarts.
Dan mag de assistente een schifting maken.
Van mij dus een plus.
jodyenboyke
12 jaar geleden
Van mij ook.
Het is niet verplicht, maar doordat een assistente steeds meer eenvoudige taken van de huisarts overneemt krijgt zo'n gesprek wat u vanochtend had een rol van intakegesprek. Hierdoor zou de assistente kunnen bepalen of u niet bij de huisarts terecht kunt maar bij haarzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt ook al.
Oren uitspuiten en bloeddruk opmeten en meer van dat soort dingen: daar moet je een arts niet mee lastig vallen.
Het is mi echt niet verplicht maar tegenwoordig wel aan de hand.

Erg vervelend zo'n wellis nietes spelletje met iemand die weigert je in te plannen als je niet gehoorzaamd.

Je kunt er een principezaak van maken (maar eigenlijk moet je de dokter daar voor hebben denk ik)

maar mijn tip: bedenk van te voren een geschikte kwaal zodat je op de juiste termijn mag komen en breng dat glashard als de waarheid en later zeg je gewoon, tja ik wilde niet zeggen wat het was
amigo
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
dank voor je motivatie
ik ben het met je eens dat voor veel klachten natuurlijk de assistente de aangewezen persoon is om iets in te schatten. Ik zou zelf ook nooit een smoes verzinnen als ik met een "normale klacht" kwam. Ik kan me echter voor stellen dat je eens met iets zit dat je gewoon super genant vindt of waar je om een andere reden erg veel moeite mee hebt om het te vertellen (prive of sexuele problemen thuis waarvoor je nl ook bij een huisarts langs gaat), OOK als zou de assistente daar vaker mee geconfronteerd worden kun je dat gewoon NIET willen zeggen. Ik vind dat je dan toch het recht hebt dat alleen met de dokter te bespreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@amigo: zoals jij het nu uitlegt, kan je het toch ook tegen de doktersassistente zeggen.
"Het is een beetje genant, het gaat over privé problemen thuis. Daar praat ik liever met de dokter over."
Simpel toch?
En op die manier weet de assistente tenminste dat je niet komt voor een bloedprik of wratbehandeling of zoiets.
amigo
12 jaar geleden
ja, kan maar zoals de vragen steller het vraag had ik het gevoel dat het gesprek al een geheel fout pad in slaat. Mijn stekels zouden recht overeind staan zoals het daar staat (en daar kwam dan waarschijnlijk mijn ietwat buitenissige oplossing vandaan) Ik denk dat deze assistente ook niet over veel tact beschikt. Ze had deze patient die duidelijk overvallen is dat hij met de billen bloot (misschien letterlijk) moet bij de assistente, OOK iets tegemoet kunnen komen door even UIT te leggen dat dit de nieuw manier van doen is en dat het evt deze keer niet hoeft maar dat hij dan voor een volgende keer vast over een formulering nadenkt ipv botweg stellen "dat het verplicht is". Echt dan zakt mijn broek af!!! (mijn echte formulering zet ik er maar niet in dan wordt mijn reactie verwijderd wegens grof taalgebruik)
amigo
12 jaar geleden
Nog een laatste uitsmijter. Ik geloof dat ik hier zo pissig over ben OMDAT de heren (en dames) geneesheer/specialist EINDELIJK aan het leren zijn dat patienten MENSEN zijn en dat ze die als zodanig moeten behandelen, zullen de assistentes de botterik gaan spelen, bah!