Ik wil afvallen maar zit in een rolstoel. Kan iemand me helpen?

Hoi. Ik zit in een rolstoel(linkszijdig verlamd na operatie), maar wil graag wat kilo's kwijt. Ik weet alleen niet hoe. Ik ben 17 jaar en weeg 83 kilo. Kan iemand me helpen?. Ik ben al langs de diëtiste geweest, maar die vertelde dat het alleen nog maar vergoed wordt voor diabetes patiënten. Wie heeft er tips om af te kunnen vallen?. Ik snoep niet, men gelooft me niet als ik dit zeg want iedereen doet dat weleens maar ik snoep echt niet, dus daar ligt het niet aan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (5)

Bel eens een sportschool en vraag wat hun mogelijkheden zijn voor jouw handicap. Het gaat om de combinatie bewegen en minder kcal eten/drinken.

We kunnen je alleen eettips geven als je zegt wat je normaal eet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zwemmen is een heel goede manier om af te vallen.
Daar verbrand je echt veel calorieën mee.
Ik ken iemand die in een rolstoel zit(die heeft MS) en die kan bijna niet meer lopen maar wel zwemmen.
Maar ik weet niet of het verstandig is hier om adviezen te geven aan iemand met een lichamelijke beperking.
Maar als je wel mag en kan zwemmen is dat best een goede manier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Diëtisten vertellen inderdaad altijd hetzelfde verhaal. Minder eten, meer bewegen. Voor jou zal meer bewegen best lastig zijn. Met een gewicht trainen zou misschien een hulp kunnen zijn. Misschien kan je fysiotherapeut een bewegingsprogramma aangepast aan jouw situatie, voor je opstellen. Kijk ook eens bij de link hier onder. En is een vakantiekamp met mensen van jouw leeftijd, die ook een handicap hebben, niet eens een idee? Dan heb je ook veel activiteiten en afleiding. Zie link hier onder voor beweging etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je niet snoept snoep je niet. als anderen dat niet willen geloven moeten ze vooral niets van je aannemen.
(ga je hier niet tegen verdedigen hoor, dat heeft geen zin bij mensen die eigenwijs zijn en het beter denken te weten) ;-)

weet niet waar je woont, maar misschien kan je hier wat vinden wat je lijkt?

http://gehandicapten-sport.startpagina.nl/

denk wel dat professionele hulp bij een dieet (icm met bewegen) van belang is omdat je minder kan bewegen dan iemand die hierin niet beperkt is.

ook je stofwisseling kan anders zijn, dus ga er niet zomaar aan prutsen als hier geen duidelijkheid in is gekomen door onderzoek zodat je weet of b.v. biochemische factoren meespelen en in hoeverre.

wellicht dat bloedonderzoek ook bepaalde factoren aan het licht kunnen brengen die invloed hebben.

een standaard dieet of standaard tips zou ik voor de zekerheid niet toepassen tot je zeker weet dat dit wel kan of er aanpassingen gedaan moeten worden in deze.

sterkte, en natuurlijk heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fiets je al? Hoe kom je van A naar B (naar school bijv., of naar vrienden)? Dé manier om af te vallen, is een structurele verandering maken in leefpatroon waarmee je meer beweegt. Als je nu alles met de taxi doet, kun je in plaats daarvan bij de gemeente (WMO) een aangepaste fiets aanvragen en alles op de fiets doen.

Fietsen voor mensen met een handicap zijn er in soorten en maten. Je hebt aankoppelfietsen voor aan de rolstoel (handig als je daar niet zonder kunt) en je kunt ook denken aan een driewiel(lig)fiets of een andere aangepaste driewieler. En ja: dat kán met een halfzijdige verlamming, ik heb het genoeg mensen zien doen. Je gezonde been is sterk genoeg om de trappers rond te kunnen krijgen, en door op de linkertrapper een toe-clip of een voetenbakje of riempje te bevestigen, beweegt je linkerbeen ook mee, en stimuleer je meteen de doorbloeding in dat been. Naast handbikes (die je wat vaker ziet aan rolstoelen) heb je ook enkele modellen aankoppelfietsen (voor aan de rolstoel) die je met je voeten trapt, of met zowel je armen en benen (in jouw geval dus arm en been). Zo heeft Speedy de Pedalofit: http://www.emcartsport.nl/PRODUCTEN/Aankoppelbikes/SpeedyPedalofit.aspx en Berkelbike o.a. de EasyLegs: http://www.berkelbike.nl/modellen/

Een alternatief voor de rolstoel is verder een loopfiets. Is ook te doen met één been, dan is het meer een step met een zadel. Maar je bent absoluut in beweging, en bovendien kan het leuk zijn om weer eens afstanden te hebben die je 'rechtop' kunt overbruggen. Tromp heeft ook driewiel-modellen, die lijken met het meest veilig in jouw geval: http://www.rollick.biz/nl/products/loopfiets/loopfiets.html

En verder zijn er natuurlijk allerhande sporten die je zou kunnen doen. Je kunt naar de sportschool gaan waar je je kunt uitleven op allerlei apparaten. Veruit de meeste oefeningen zijn ook aan te passen voor één been of één arm, en oefeningen voor je buik- en rugspieren zijn sowieso goed voor jou vanwege je balans. Je zou ook je fysiotherapeut eens om advies kunnen vragen.

Zwemmen is ook nog een optie. Lopen in het water of allerlei oefeningen doen is al heel goed, en langzamerhand kun je eens kijken in hoeverre zwemmen je lukt.

En er zijn allerlei gehandicaptensporten waarbij vooral vanuit de rolstoel gesport wordt. Ben je bekend bij een revalidatiecentrum? Daar kun je vaak ook een sportadvies krijgen, en je kunt er vaak van alles uitproberen. Er is vast wel iets te vinden wat jij leuk vindt om te doen.