Een vraag over slapen...

Waarom kan ik 's nachts, na een keer wakker worden, zo moeilijk terug in slaap komen, terwijl ik, wanneer ik in de ochtend wakker word (tussen 6 en 8 uur) met gemak weer terug in slaap kan vallen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je 's nachts wakker wordt, ben je nog niet uitgerust. Je hebt je eerste stukje diepe slaap gehad en komt nu in het minder diepe slaap gedeelte van je nachtrust. Vaak als je wakker bent, ga je nog verder piekeren over de 'problemen' van de dag. Je valt dan moeilijk (of pas tegen de ochtend) weer in slaap.
Als je 's morgens wakker wordt, ben je ontspannen. Je hebt tijdens je slaap de dagelijkse gang van zaken weten te verwerken. Je bent zo ontspannen dat je nog makkelijk een slaapje aan vast kunt knopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dan dwing jij het lichaam in een ritme dat niet optimaal is aan dat wat je lichaam het liefste wenst... Zo simpel is het...
Jij dwingt het te vroeg te gaan slapen dus... Leer wat je ideale ritme is en slaap kort en krachtig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik weet wel dat ik een avondmens ben, maar als ik vroeg in de nacht niet wakker word slaap ik wel gewoon door, dus dan heb ik dat probleem niet. Daarbij moet ik er vroeg uit, dus heb ik niet echt de keuze om heel laat naar bed te gaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik weet het, maar het maakt het antwoord niet minder waar... En simpel is het niet om in je leven een schema te vinden dat bij je levensritme past... Je kunt één glas alcoholische drank nemen... één glas is een prima inslaper en voorin de nacht doorslaper... Meer glazen maakt het doorslapen weer onmogelijk... Daar ligt wellicht nog wat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je voor de tip. Helaas reageer ik heel slecht op alcohol en heb van 1 glas nog dagen last. Geen optie voor mij dus.
En natuurlijk maakt dat jouw antwoord niet minder waar. Ik waardeer je antwoord enorm, dat weet je wel.
De grote vraag is waarom wordt je wakker?

Het kan zijn dat je onbewust wakker bent geworden door een soort van nachtmerrie. Je bent ook onrustig als je wakker bent geworden.
Je gaat er misschien uit (wel aan te raden). Maar als je terugkomt, voel je nog de energie die er rond je bed hangt. Je voelt weer de onrust in je lichaam.

Als je je dit bewust bent, kan je terwijl je weer gaat liggen, die energie een ombuigen, en aan leuke dingen denken.
Maar vooral denken: Ik ga weer LEKKER slapen.

Ik denk dat je nu denkt: Zal ik weer moeilijk in slaap komen!

Als je dit weet/kunt, kan je de slaapkamer even ritueel reinigen zodat de energie weer zuiver kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat Xixnix gelijk heeft,ik had jaren hetzelfde probleem.
Nu nog maar ik maak er geen probleem meer van,want dan slaap je zeker niet.
Wanneer je je er druk over maakt gaat je hartslag omhoog en maak je stoffen aan die je allert zijn laten toenemen.
Sommige mensen kunnen aan een paar uur diepe slaap al genoeg hebben.
Doe iets wat je ontspant maak de tijd die je wakker bent tot iets waar jij je lekker bij voelt.
Jezelf geruststellen dat het oke is dat je wakker bent.
Door te stellen dat je moet slapen zeg je eigenlijk dat het niet oke is wanneer je wakker bent.
Maar misschien doe je dit allemaal al,want eigenlijk zeg je in je vraag niet dat het en probleem is.
Mocht het toch zo zijn dan hoop ik dat je wat aan mijn tips hebt.

succes