Hoe kan het dat ik, als ik wegdroom, het beeld voor mij dubbel naast elkaar zie?

En heeft dat ook de grondslag voor 3d TV?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je ogen moeten ergens op gericht zijn, al het andere is dubbel te zien. Je kijkt dus altijd naar heel veel dingen op voor en achtergrond scheel. Dit leren de hersenen te vertalen naar diepte. Bij 3D films of afbeeldingen wordt er gebruik gemaakt van heel verschillende methoden maar ik weet wel dat de Magic Eye en ribbel afbeeldingen puur op dit principe berusten. Toegevoegd na 17 minuten: Bij de foto het beeld zo ver verkleinen dat je scheel kijkende gemakkelijk de twee kunt laten overlappen. Al snel zie je de diepte verschijnen terwijl je ogen gefixeerd raken en het beeld helder wordt. Deze diepte is er omdat niet alle beeldpunten even ver uit elkaar staan. De hersenen kunnen je daarmee alleen de illusie van diepte geven omdat het oog dat bij ieder voorwerp en in elke situatie ook ziet.

Bronnen:
Burning Man festival in de VS

Doordat je ogen dan hun eigen gang gaan en niet met elkaar samenwerken. Zo seint elk oog zijn eigen signalen naar je hersenen en krijg je dubbel beeld. 3D is ook op dit principe gebaseerd. Elk oog krijgt zijn eigen beelden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100