Hoe kan het dat ik, als ik wegdroom, het beeld voor mij dubbel naast elkaar zie?

En heeft dat ook de grondslag voor 3d TV?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je ogen moeten ergens op gericht zijn, al het andere is dubbel te zien. Je kijkt dus altijd naar heel veel dingen op voor en achtergrond scheel. Dit leren de hersenen te vertalen naar diepte. Bij 3D films of afbeeldingen wordt er gebruik gemaakt van heel verschillende methoden maar ik weet wel dat de Magic Eye en ribbel afbeeldingen puur op dit principe berusten.

Toegevoegd na 17 minuten:
Bij de foto het beeld zo ver verkleinen dat je scheel kijkende gemakkelijk de twee kunt laten overlappen. Al snel zie je de diepte verschijnen terwijl je ogen gefixeerd raken en het beeld helder wordt. Deze diepte is er omdat niet alle beeldpunten even ver uit elkaar staan. De hersenen kunnen je daarmee alleen de illusie van diepte geven omdat het oog dat bij ieder voorwerp en in elke situatie ook ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie voorbeeldfoto!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn dit exact dezelfde foto's? Of kun je dit principe toepassen bij willekeurig elke dubbele plaatsing van een foto?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Kruidenvrouwtje,
Om er maar even over door te zagen, dit zijn twee foto's van een stereo camera (twee camera's of lenzen naast elkaar). Anders heb je ook niet de 3D informatie die nodig is en zou het met foto's niet kunnen. De misplaatsing van beeldpunten in de diepte (het dubbel kijken) zit daar automatisch al in. Vroeger keek je met een speciale kijker naar twee van die plaatjes, je kunt deze in iedere grote antiekwinkel nog vinden en bij speelgoed heet dat een "Viewer." Op tentoonstellingen worden dergelijke kijkers nog gebruikt. Bij tekeningen worden de beeldpunten van de diepte door een computerprogramma gemanipuleerd. Je ziet dat bij ansichtkaarten met een afbeelding dat aan behang doet denken. Er is ook een manier om deze foto zonder scheel te kijken en zonder instrument 3D te zien, dan moet je snel de ene na de andere bekijken. Bij geanimeerde .gif afbeeldingsbestanden heet dit principe "Wiggle." Dergelijke voorbeelden zie je met de onderstaande link. Dan zie je ook duidelijker dat het twee lenzen naast elkaar zijn geweest en wat het verschil tussen de foto's precies is. Je kijkt hierbij niet scheel maar de verschillen in afstand zijn gelijk als bij dubbel zien en daardoor zullen de hersenen jou bij de meeste van deze plaatjes vertellen dat er diepte in zit http://izismile.com/2010/05/07/cool_stereoscopic_animated_gifs_30_gifs.html

Andere antwoorden (1)

Doordat je ogen dan hun eigen gang gaan en niet met elkaar samenwerken. Zo seint elk oog zijn eigen signalen naar je hersenen en krijg je dubbel beeld. 3D is ook op dit principe gebaseerd. Elk oog krijgt zijn eigen beelden.