Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe dichtklappen voorkomen?

Ik heb maandag een belangrijk, maar vooral ook moeilijk gesprekje met iemand. Nou ben ik bang dat ik volledig dichtklap en geen woord uit mijn mond krijg. Ik vroeg me af of er een manier is om dat te voorkomen, want dat dichtklappen zou me alles behalve goed uitkomen. :s

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
659

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bereid het allereerst goed voor. Wat is het doel van het gesprek? Schrijf op wat je wilt zeggen, vragen en weten .
Zorg dat je uitgerust bent en er leuk uitziet. Dat geeft zelfvertrouwen. Zit rechtop en kijk de gesprekspartner open aan. Maak zonodig aantekeningen. Luister ook goed naar wat de gesprekspartner jou antwoordt. Het kan helpen om het gezegde samen te vatten. Dan herhaal je het gezegde even kort en vraagt dan of je het goed hebt begrepen. Bedenk dat je met de gesprekspartner dingen deelt. Jullie delen informatie, emotie, je kennis en je ervaring. In het gesprek heb je elkaar nodig dus jij bent niet de mindere of zo.
Als het een gesprek is waarbij je kritiek hebt, ga dan niet verwijtend en aanvallend te werk, maar spreek in de ik-vorm. Vertel wat het gedrag van de ander met jou doet en hoe je het anders zou willen . Mocht je toch dichtklappen kan je gewoon zeggen dat je wat nerveus bent. Je hebt dan gedaan wat je kon en de wereld vergaat dan vast niet. Je bent niks minder waard als je het even niet meer weet.
Een goede bron voor je vinden is wat lastig , omdat ik niet weet waar het gesprek over gaat. Maar op Google vind je heel veel sites over gesprekstechnieken en effectief communiceren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bereid je voor op het gesprek; speel het af in je hoofd, hoe je denkt (dus niet hoopt, wel realistisch blijven) hoe het gesprek zal lopen. Probeer je te plaatsen in die persoon en bedenk dan wat jou gevraagd zou kunnen worden, en hoe je er 't best op kunt reageren.

Als je weet wat je te zeggen hebt gaat 't altijd makkelijker, succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je weet wat je moet zeggen*
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goede voorbereiding werkt goed,eventueel zet je wat steekwoorden op papier voor het geval dat het niet lukt.
Na een goede nachtrust neem je een licht ontbijt en drinkt hierbij kamille thee, dit werkt rustgevend.
Als je lichamelijk gespannen bent leg dan voor het gesprek even een warme handdoek in je nek.
Zorg ervoor dat het gesprekje plaats vindt op een rustige plek en neem de tijd.
Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding