Waardoor komt dat kloppend gevoel in een van mijn oren wanneer er een dieselmotor in mijn buurt aan het werk is ?

Dicht bij onze woning, is men aan het werk met graafmachines. Ik kan hierdoor niet buiten in de tuin aan het werk (of even lekker zitten genieten van de tuin). Erg irritant kloppend gevoel in mijn ene oor krijg ik door deze machines.
(werkzaamheden kunnen nog wel een jaar duren)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

ik denk, omdat door al dat geluid er een bepaalde druk op je oren onstaat ofzo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt mij niet van de dieselmotor te komen, maar van de graafmachine, of het zou zo moeten zijn dat je dat kloppende gevoel ook bij een andere dieselmotor hebt.
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik krijg dat kloppend gevoel in èèn oor, ook van het geluid van helikopters of vrachtschepen.
jc54
12 jaar geleden
Elke motor produceert bij elke uitlaatslag (een technische term) een drukgolf. De meeste mensen voelen dit niet, maar als je heel gevoelige trommelvliezen hebt kan je ze voelen.
Misschien komt 't door de toonhoogte of laagte. Als je naar beterhoren ga dan kunnen ze gratis je gehoor testen. Dan krijg je een koptelefoon op en gaan ze allerlei pieps laten horen in verschillende tonen. Krijg je een goede uitleg van ze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graafmachines hebben vaak een zeer sterke/zware motor. Deze zware motor kan vaak een flink geluid produceren.
Omdat dieselmotoren over het algemeen met een lager toerental draaien klinkt de dieselmotor vaak ook wat lager (in toonhoogte).
Vergelijk het met de snaar van de gitaar. De snaar die de hoge toon verzorgt trilt veel sneller dan de snaar die voor de lage toon zorgt.
Daarbij is het ook zo dat lage tonen vaak veel verder dragen.

Misschien is de frequentie van het geluid net zo dat de zware klap (lage toon) bij jou terecht komt.

Dit zou je kunnen testen door ook eens 50 meter verderop te gaan staan. Heb je het kloppende gevoel dan nog steeds?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord Teacher.
En ja...., ik krijg dat kloppend gevoel, (alleen in mijn linker oor,) wanneer er b.v. een groot schip of helicopter of een graafmachine) in mijn omgeving is. En dat is meestal veel meer dan 50 mtr. verderop.