Hoe lang blijf je ongeveer in het ziekenhuis nadat je apendicite verwijderd is wanneer die licht ontstoken was ?

Hoe lang duurt het eer je terug kan eten, normaal bewegen, enzovoort ?

14 jaar geleden
10K

Het beste antwoord

Ligt eraan wat voor een soort operatie je krijgt. Er zijn twee manieren:
een kleine snee rechts in de onderbuik of d.m.v. een kijkoperatie waarbij een aantal minieme sneetjes worden gemaakt waarna de operatie laparoscopisch wordt uitgevoerd.

Na een 'gewone' appendectomie is voeding meestal na een dag of vijf pas weer mogelijk, het algeheel herstel kan enkele weken duren. Een en ander is afhankelijk van de conditie van de patiënt.
Na een laparoscopische appendectomie mag de patiënt vrijwel meteen weer eten, en kan doorgaans binnen 24 uur weer naar huis, mits er zich geen complicaties voordoen; het herstel verloopt ook veel sneller.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ik dacht binnen paar dagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je blijft ongeveer 5 dagen in het ziekenhuis na deze operatie.
Deze vrij ingrijpende activiteit in het buikgebied vereist toch wel enig extra zorg. In de eerste dag of dagen zul je vocht en medicatie via een infuus krijgen. Daarna zul je weer langzaam beginnen met het eten van vast voedsel, en geleidelijk aan komen je darmbewegingen weer op gang. Na een dag of 3-4 kun je een beetje bij beetje opstaan jezelf weer wassen enz. Als er geen complicaties zijn en de wond geneest goed kun je na 5-6 dagen weer naar huis.
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit eigen ervaring weet ik dat het ongeveer één tot vijf dagen duurt voor je weer naar huis mag. Afhankelijk van hoe snel de ontsteking is ontdekt, het type operatie en hoe je lichaam reageert na de operatie. Oja, en hoeveel bedden het ziekenhuis nodig heeft...

Ikzelf had op mijn tiende een blindedarmontsteking. Dat is alweer 14 jaar geleden. Toen ben ik 5 dagen in het ziekenhuis gebleven, omdat mijn temperatuur niet stabiel werd na de operatie. Mijn vriend was een paar jaar geleden één dag opgenomen na de operatie in het academisch, toen hij alweer naar huis is gestuurd. Maar hij heeft daarna wel complicaties gekregen.

In dit geval gaat het om een lichte ontsteking, dus zul je (of degeen om wie het gaat) al vrij snel weer op de been zijn. Toch zou ik vooral heel duidelijk zijn over pijn en me niet te snel naar huis laten sturen.
Zwemmen mocht alweer 2 weken na de operatie, met turnen moest ik een maand wachten. Eten weet ik niet meer, maar ik geloof dat dat na een paar dagen alweer normaal was.

Succes en alvast veel beterschap gewenst!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook ik weet uit eigen ervaring dat het 1 nacht is, maar ieder mens is natuurlijk verschillend dus het ligt er maar net aan hoe je herstelt, of je pijn hebt, of je goed kan lopen, of er geen complicaties zijn (zoals bij mij) maar ik mocht na een dag en nacht naar huis maar vatte een kou op de operatie-afdeling en begon daardoor flink te hoesten en hoestte een hechting los en kreeg een ontsteking waar ik maar liefst een half jaar last van heb gehad. Dus neem jezelf goed in acht en rust goed uit, narcose gaat ook niet in je koude kleren zitten...!