Heeft het zin om de kosten van mijn eerste hulp bezoek te verhalen?

Ik ben twee maanden geleden tegen een openslaande autoportier aangefietst. Mijn stuur of autoportier kwam tegen mijn borstbeen en dat was erg pijnlijk. Twee dagen later moest ik niezen en ik dacht dat er een spier knapte. Ik ben die avond naar de eerste hulp gegaan maar gelukkig was het alleen een kneuzing.
Er is verder geen materiele schade maar ik kreeg vandaag de rekening van mijn ziektekostenverzekeraar van 135 euro ivm met eigen risico. Ik het het kenteken van de automobilist.
Heeft het zin om naar de politie te stappen om alsnog verhaal te doen of is het erg tijdrovend?
Ik heb geen zin in een rechtsgang maar wil hem wel aansprakelijk stellen, hij deed tenslotte erg bot. En ik heb nog steeds een kleine rode plek op mijn borstbeen.
(Ik weet niet zeker of deze vraag in de juiste categorie staat)

Toegevoegd na 1 uur:
Bij voorkeur antwoord van ervaringsdeskundigen.

Toegevoegd na 1 uur:
Vergat ik nog: Ik heb drie getuigen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ik zou het in jouw geval niet doen, want het staat nog helemaal niet vast wie schuldig is. De auto stond stil neem ik aan en jij knalt tegen die deur. Je loopt het risico dat hij jou aansprakelijk zal stellen voor de eventuele schade aan zijn deur.

En je wilt hem aansprakelijk stellen omdat je vind dat je in je recht staat en schade hebt, dat hij bot deed vind ik een slechte reden. Het lijkt dan meer op wraak.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste paulus811, wil je de toelichting van mijn vraag nog eens goed lezen?
Er staat: "Er is verder geen materiele schade" en
"ik kreeg vandaag de rekening van mijn ziektekostenverzekeraar van 135 euro ivm met eigen risico."
Het is dus geen wraak, zo zit ik niet in elkaar. Ik had een uur later een spiegel van zijn auto kunnen slaan want de auto stond nog op de zelfde plek.
De auto heeft geen schade opgelopen, alleen ikzelf.
Ik had een pijnlijke week, dat is nog tot daar aan toe.
Maar heb nu wel een rekening gekregen.
Maar bedankt voor je mening hoor!
paulus811
12 jaar geleden
jjjj ik snap dat je niet graag hoort wat ik schrijf en jouw letsel is natuurlijk erg vervelend maar als jij schrijft 'ik wil hem wel aansprakelijk stellen, hij deed tenslotte bot' kun je mij niet kwalijk nemen dat ik daar toch een beetje 'wraak' in proef. Ook lees ik niet waarom de tegenpartij automatisch schuldig zou zijn. Ik ken de situatie niet. Als de deur open stond, jij keek niet uit en je knalt tegen die deur is er een andere situatie dan dat de deur net voor je open zwaaide. Ik ken toch de precieze details niet? Jij vraagt wat je moet doen en dit is mijn advies, kan het ook niet helpen dat je liever leest dat die 135 morgen op je rekening staat. Want de kans is levensgroot dat de tegenpartij ineens van niets meer weet. Want dat je getuigen hebt staat ook nergens.
paulus811
12 jaar geleden
en willen de minkukels die minnen uitdelen even zo sportief zijn om te melden waarom?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergat ik nog: Ik heb drie getuigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze minkukel zal zijn minnetje toelichten. Als iemand zij autoportier opent of open laat staan dient hij dit te doen als er geen gevaar of hinder veroorzaakt aan het overige verkeer. Hier is dus al sprake van overtreding van art. 5 WVW en dus aansprakelijk voor de ontstane schade.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dag Paulus, ik zal een samenvatting geven van wat er gebeurde: Het regende op het moment dat ik door een rustig straatje fiets met langszij geparkeerde auto's.
Plotsklaps wordt van een auto waarvan de motor niet draait en de lichten zijn gedoofd een portier open gezwaaid. Niet voorzichtig maar echt van wham! Het leek wel een moordaanslag. De ramen van de auto waren natgeregend, daardoor kon ik de bestuurder niet zien en hij mij waarschijnlijk ook niet.
Nadat ik er tegenaan knalde stapt de bestuurder uit en zijn eerste reaktie was: Jij moet ook uitkijken.
Hij wou al weglopen alsof er niets was gebeurd.
Ik maakte duidelijk dat ik pijn had en dat ik zeker uitkijk maar dat hij dat ook had moeten doen.
Pas toen één van de getuigen er iets van zei en ik daarna nog iets kwam er een sorry vanaf, niet eens gemeend. Ik voel me nu dus dubbel gepakt: gewond en met een rekening...
paulus811
12 jaar geleden
theodbn, sportief dat je de min toelicht. Maar ik blijf zeggen dat zolang we de situatie niet kennen, we ook niet zonder meer kunnen zeggen dat een claim succesvol zal zijn. Misschien zat jjjj wel te bellen (is meer regel dan uitzondering bij fietsers). Ik zeg niet dát het zo is, maar zomaar zeggen dat de tegenpartij wel schuldig zal zijn, vind ik te simpel. Een autodeur moet nou eenmaal open om uit te stappen. En al wordt jjjj in het gelijk gesteld, dan is het nog maar de vraag of de derving van eigen risico als echte schade wordt gezien. Want als jjjj nu in de komende maanden nog een keer gebruik maakt van de ziektekostenverzekering? Gaat de 135 euro dan terug? Want dan is er feitelijk ineens geen 'schade' meer. jjj vraagt of het zin heeft, niet of het juridisch mogelijk is. Met alle mitsen en maren zou ik er persoonlijk niet aan beginnen, maar ik kan niet in de portemonnaie van jjjj kijken.
paulus811
12 jaar geleden
jjjj, met alle toelichting die je geeft en het feit dat je drie getuigen hebt lijkt me dat een claim een goede kans van slagen heeft. Maar bereid je voor op een welles nietes met de tegenpartij en mogelijk toch juridische bijstand. Ik kan me voorstellen dat je naast die 135 euro ook rechtvaardigheid wilt hebben. Als je je instelt op het feit dat het kan mislukken of een hoop gedoe oplevert, kun je alsnog aangifte doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja precies Paulus, de spijker op z'n kop!
Ik vraag me dus af of het veel moeite kost om mijn gelijk te halen. Het gaat me niet in de eerste plaats om die 135 euro maar meer om mijn rechtvaardigheidsgevoel.
Iedereen let wel eens niet goed op, maar om dan gelijk zo in de verdediging te schieten. Enz...
paulus811
12 jaar geleden
yep, ik snap het. Maar je zal de eerste niet zijn die wel gelijk heeft, maar het uiteindelijk toch niet krijgt. Dat kan je razend maken en dat is pas echt funest voor je rechtvaardigheidsgevoel. De tegenpartij zal het waarschijnlijk uit eigen zak moeten betalen, anders kost het zijn no claim. En mensen trekken nou eenmaal niet graag de knip voor een vreemde die twee maanden geleden tegen een autodeur gereden is. Nu heb je letstel dat wel overgaat en 135 euro schade (tenzij je later dit jaar nog een keer iets hebt, dan was je het eigen risico voor 2011 sowieso kwijt geweest). Erger dan dit wordt het niet. Ik zou zeggen 'het verlies nemen, een fles wijn opentrekken en vergeten'. Maar het blijft uiteindelijk jouw keuze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het geheel eens met je relaas, er zijn altijd twee kanten aan een verhaal en de situatie was in de vraag zelf niet geheel duidelijk omschreven.
+ van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
C4th, Als iemand tegen een autoportier aanfietst kun je er toch wel vanuit gaan wie er schuld heeft.
Het openen van een portier is een bijzondere manoeuvre waar je goed je aandacht bij moet hebben.
Op rijles heb ik geleerd dat je een portier rustig moet openen en met twee handen zodat je het snel kunt dichttrekken mocht dat nodig zijn. En dat je goed moet opletten!
De betreffende automobilist heeft dit allemaal nagelaten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat kun je niet. Ik ken ook een geval waarbij de fietser helemaal niet oplette en tegen een deur opfietste. Op rijles heb ik nooit geleerd hoe een portier te openen, maar een portier met twee handen openen lijkt mij helemaal niets. Sterker nog: ik ga hem met twee handen niet eens open krijgen. De actieradius van mijn rechterarm is te klein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik vermoed dat die automobilist van mij dit ook niet heeft geleerd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dag Paulus, je krijgt van mij een plusje voor de reakties en voor het meedenken!
Als er geen bewijzen zijn heeft dit geen zin. Zolang je niet toen een schadeformulier in hebt gevuld of getuigen hebt, kan hij alles ontkennen en is het jou woord tegen die van hem doen ze niks mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb drie getuigen.
En voor een schadeformulier is het toch nog niet te laat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als deze meneer daar aan mee wil werken niet.. Maar vaak zijn mensen daar niet happig op als ze zelf geen schade hebben..
Ik zou hem alsnog aansprakelijk stellen.

Als iemand zij autoportier opent of open laat staan dient hij dit te doen als er geen gevaar of hinder veroorzaakt wordt aan het overige verkeer.

Hier is dus al sprake van overtreding van art. 5 WVW en dus aansprakelijk voor de ontstane schade.

Lees in de reacties dat je meerdere getuigen hebt, maak daar gebruik van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop dat je de namen en adressen van de getuigen hebt en daarmee zou ik gewoon even naar de Wetswinkel in je woonplaats gaan.
Zij kunnen je eventueel doorsturen naar de politie of je helpen met het sturen van een aangetekende brief naar de eigenaar van de auto.

Je kan ook even bellen met het landelijke nummer van een Rechtsbijstandbureau.

Het is al erg genoeg dat zo'n hork je van de weg veegt.