Waar precies gaat overgewicht over in vetzucht?

Waar ligt nu precies die grens en is vetzucht hetzelfde als vraatzucht. Is die regel gelijk bij kinderen en volwassenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor volwassenen is een BMI tot 25 een normaal gewicht, tussen 25 en 30 overgewicht en daarboven obesitas/adipositas. Boven een BMI van 40 spreken we van morbide obesitas, oftewel ziekelijk overgewicht. Bij kinderen (kijk verder via onderstaande link) liggen de waarden lager en dan ook nog voor meisjes en jongens verschillend.

'Zucht' in de vorm van vetzucht en dergelijke is een ietwat in onbruik geraakt woord voor 'ziekte' maar is voortbestaan in samenstellingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Dus volgens jou wordt die grens puur bepaald door een BMI en niets anders?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, wilde je een +1 geven, maar dat kan nog niet met mijn niveau. Je houd hem tegoed van me... :)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel; is goed, hoor. De BMI is een belangrijke aanwijzing maar sommige mensen wijken af van het gemiddelde, bijvoorbeeld omdat ze een grote spiermassa hebben. Dan moet je bijstellen. Buik- en tailleomvang en berekening van de spieren-vetverhouding geeft dan een betere indicatie. Ik zet hierboven een link naar een zeer bruikbare calculator waarmee je de resultaten van meerdere meetmethodes kunt combineren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was op chivo.nl maar die website is kort geleden helemaal gerestyled waardoor kennelijk het een en ander is gesneuveld...

Andere antwoorden (1)

Om te bepalen of er sprake is van overgewicht of obesitas, wordt gekeken naar de BMI, de Body Mass Index. Deze wordt berekend door het gewicht in kilo's te delen door het kwadraat van de lengte in meter.
Bij een BMI van meer dan 25 wordt iemand aangetekend als te zwaar (overgewicht), Bij een BMI van meer dan 30 is er sprake van zwaarlijvigheid (obesitas).
Deze BMI-maat is niet betrouwbaar voor kinderen, voor kinderen gelden andere referentiewaarden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel leuk, een uitleg geven hoe de BMI in elkaar steekt, maar je beantwoordt hiermee niet de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die berekening van het BMI was mij al duidelijk. Volgens het BMI en de leeftijd (in mijn voorbeeld) zou het dan heel duidelijk om zwaarlijvigheid gaan (obesitas).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die BMI was nu niet echt hetgene waar ik naar op zoek was, maar toch bedankt voor de moeite. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bliets Deel 1 van de vraag is 'waar ligt de grens'. Die grens ligt dus bij 30. Deel 2 van de vraag is 'geldt dat voor kinderen hetzelfde'. Het antwoord is nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens heb ik inderdaad het deel van de vraag over vraatzucht over het hoofd gezien.
Over het algemeen wordt met vraatzucht bedoeld dat iemand (vr)eetbuien heeft (dus: gedrag) waarbij hij/zij in korte tijd veel eet en het gevoel heeft dat hij/zij hier de controle over verliest. Dat heeft over het algemeen natuurlijk gevolgen voor het gewicht en iemand zal zwaarder worden -maar dat is niet noodzakelijk zo. Overgewicht danwel vetzucht en vraatzucht zijn dus twee verschillende dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het zo eens nalees geef je helemaal geen slecht antwoord. +1