Doet een kanaalwortelbehandeling pijn?

Volgens mijn tandarts valt het reuze mee en is het alleen maar vervelend dat het lang duurt..ondertussen stel ik de behandeling al zo'n 2,5 jr uit

Toegevoegd na 9 uur:
Ok even voor de duidelijkheid, ik heb geen kiespijn maar een vulling die door een andere tandarts te diep is geboord/gevuld dus als ik kauw doet dat zeer dus kauw ik aan de andere kant
Maar aan jullie reacties te lezen valt het echt wel mee dan

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Zo een behandeling bij een tandarts doet geen pijn, de tandarts zorgt voor afdoende verdoving. Natuurlijk, je zit heel lang met je mond open, niet leuk, maar dat is het enige ongemak. Ook de prikken van de verdoving vallen reuze mee, ga nou maar.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

het doet pijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben naar het ziekenhuis geweest voor een wortelkanaal behandeling en dan wel drie tegelijk. Zelf vindt ik alleen de verdoving prikjes vervelend. Als dat eenmaal werkt doet het geen pijn maar is het wel vervelend. Bedoel je gaat er niet voor je lol heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoewel ik er behoorlijk tegen op het gezien om zo'n behandeling te ondergaan is het mij bijzonder meegevallen, nauwelijks pijn gehad. De verdoving deed prime z'n werk. Ik zou het niet langer uitstellen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is pijn?
Als het eenmaal verdooft is voel je niks meer
Maar dat uur met je mond open zitten gaat erg irriteren en krampen.
Maar ik zwaai even en de tandarts geeft me even wat tijd

Maar ach even doorzetten en het valt erg mee.
Napijn heb ik nooit gehad. Als je terug moet voor de 2e behandeling voel je helemaal niks meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het al een paar keer meegemaakt. Vraag je tandarts om een goede verdoving, en er is niets om je zorgen over te maken. Echt! Je voelt dat hij bezig is, maar het doet geen pijn. maar heb jij nu al 2,5 jaar kiespijn? Dat is veel erger !
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt vermoedelijk van de tandarts af.
Ik was jarenlang niet naar de tandarts geweest (een heel stukkie langer dan 2,5 jaar) en kon niet langer meer uitstellen en móést wel.

Gelukkig zit hier een supermoderne tandarts, zelfs een aantal bij elkaar, met de meest moderne kennis en technieken.
En echt, het klinkt raar, maar ik ECHT waar: het deed GEEN pijn. Nul komma helemaal niks.
Ja, oké, een prikje. Maar een muggenbult is vervelender, en dat prikje is nog geen 5 tellen en is er enkel zodat ie dan een half uurtje rustig werken kan.
Ik had er 2 tegelijk, half uurtje werk, en niets van gevoeld.
Zelfs niet v/d toeters en bellen erom heen, zoals stofzuiger in je mond e.d.
En het aparte was: er was niet eens zo'n vies glaasje dat als gevuld werd als je 't terug zet op het plaatje.

Hoe het kan weet ik niet, maar dat hadden ze daar gewoon niet. Ik heb het ook niet eens gemist.
Na dat half uur kreeg ik een nieuwe afspraak, ook weer half uur. Omdat ik nogal lang had doorgelopen, werd de 1e keer de wortel schoongemaakt van binnen, foto's om te bepalen hoelang stiftje erin moest komen, als opvulling en nog wat hocus spocus, maar alles gevoelloos.

Sommigen schijnen napijn te hebben.
Dus voordat de verdoving is uitgewerkt, kun je een ibuprofen nemen (bijv. 2 of3 uur na behandeling, gewoon als je voelt: hé, ik begin m'n wang weer te voelen)
als je dan alvast een ibuprofen neemt, heb je geen napijn. bij de 2e helft heb ik die ibuprofen achterwege gelaten, was nl. niet nodig.
maar hou ze gewoon in de aanslag, dat voelt rustiger.

ik kan je aanraden: hoe sneller je gaat, hoe sneller je ervan af bent. voor de pijn hoef je 't niet te laten.
ga je niet, dan wordt de ellende wel groter, dat wel.

zolang een wortelkanaal nog mogelijk is, is er nog hoop.

Toegevoegd na 6 minuten:
oké het waren 3 x prikjes van niks, en dus niet 1.
en bij de 2e afspraak waren 't er nog maar 2.
maar die prikjes houden dus wel in dat je compleet en heel goed verdoofd bent.
onvergelijkbaar met m'n oude tandarts; al was die wel weer een aardige man, die ik erg vertrouwde, de nieuwe was beter en deed véle malen minder pijn.

Vraag van te voren of 't in 1 of 2 keer is.
dan weet je of 't 1 lange zit (lig) is, of 2 korte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De behandeling zelf, daar voel je niks van. Alleen die napijn is vrij vervelend. Ook daar heeft de tandarts goede medicijnen voor. Vraag er even naar als hij / zij het vergeet.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het ook al een keer gehad, en natuurlijk was het geen pretje. Maar daar staat tegenover dat die behandeling ook een heleboel pijn weghaalt.
Dus het is je eigen keus: een uurtje in de stoel liggen en even doorbijten (overigens krijg je gewoon een verdoving), of jarenlang zeurende pijn en het gevaar dat je gebit steeds verder wegrot....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kun je een wortelkanaalbehandeling uitstellen? Bij mij deed het geen pijn maar was het een genot, heerlijk als die druk eraf gaat. En ja je voelt even een pijnscheutje als ze de onderkant raken, maar dat is voor de tandarts het teken dat hij iets minder diep moet zitten, daar meet hij/zij het mee. Maar ik zou ze echt geen minuut willen uitstellen, ik heb wel eens om 8 uur 's morgens in de wachtkamer gezeten omdat ik de hele nacht niet had geslapen van de pijn, en de assistente dodelijke blikken toegeworpen omdat ze volgens haar die dag vol zaten.... Uiteidenlijk mocht ik om 10.30 er wel tussen door dan... Gelukkig zag de tandarts me zitten en die riep me gelijk binnen, de schat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je maar verdoofd ben zal het heus loslopen. Dus niet langer uitstellen, dan krijg je hooguit nog dingen bij, waar je niet op zit te wachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nog nooit zo'n fijne tandartsbehandeling gehad als toen ik twee weken kiespijn had en de laatste twee dagen op de kop in mijn bed stond van de pijn en ik een wortelkanaalbehandeling kreeg. Wat een zaligheid! Ik kon die man wel kussen en ik heb er niks van gevoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede raad nummer zoveel: ga voordat de boel gaat ontsteken. Onstoken weefsel is moeilijk te verdoven.
Vraag je tandarts de verdovingsvloeistof langzaam in te spuiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het deed mij vreselijk pijn. De laatste keer trapte ik bijna de tandartsstoel kapot.