Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat iemand, voordat hij/zij gaat slapen eerst met z'n hoofd gaat draaien (of bonzen)?

Het klinkt misschien heel raar, maar als ik niet kan slapen kan ik soms wel langer dan een kwartier met m'n hoofd ritmisch heen en weer draaien zonder er duizelig van te worden zoals anderen, die dat ook wel eens proberen. Ik begon daarmee toen ik nog maar anderhalf jaar was, zei m'n moeder. Het geeft mij a.h.w. een licht gevoel in m'n hoofd wat weer ontspannend werkt, waardoor ik uiteindelijk toch de slaap kan vatten...behalve nu helaas...!

Zijn er meer die dat hebben en hoe zou dat toch kunnen DAT je daar ontspannen van raakt?

14 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het wordt in de medische wereld ' Jactatio capitis' genoemd. Kijk eens op onderstaande link
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je bent niet de enige. Mijn broer deed dat ook altijd, en blies dan hoorbaar zijn adem uit. Hij sliep dan ook altijd snel in.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De natuurlijke reactie op stress is wegrennen of vechten; misschien is het jouw manier om je stresshormonen weg te werken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door zo te doen verlies je al voor een deel het gevoel van de realiteit, de wereld warin je leeft verdwijnt al voor een deel... Het schept rust doordat je niet meer kunt afgaan op zaken die buiten je liggen, trek jij je terug in jezelf, in gevo9el en in beleving... Dat is eenj wezenlijk deel van het proces van in slaap vallen... Jij doet dat eerste deel bewust, het losmaken van je beleving van de omgeving...
Ik had het nog niet gehoord, maar als ik het invoel dan is dat een heel mooie oplossing... Dank je voor het delen met mij...

Ik heb het als kind ook wel eens gedaan, merk ik nu, nu ik dit opschrijf... Je raakt in een soort trance en het voelt heel fijn om te doen... Maar meer dan een par keer deed ik dat niet... Ik had ook een periode ontdek ik nu weer dat ik heel eentonige geluiden zong en door die saaiheid in slaap geloodst werd...

Leuke manier om in slaap te komen, dat draaien en bonzen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misslobe
14 jaar geleden
Nou, het kan ook lastig zijn hoor, als je bv in het ziekenhuis ligt met meerdere mensen op zaal, wat ik mee maakte na de geboorte van onze oudste. Ik schaamde me er erg voor en wachtte totdat iedereen zo een beetje sliep, zodat ik heel even kon draaien om tóch nog te kunnen slapen...
Want dat is ook nog zoiets, ik val niet makkelijk zomaar in slaap, zoals mijn man die, als hij het kussen ruikt al in slaap valt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt gelukkig niet zo veel voor... :-))

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding