Testen of je droomt.. Voorbeelden?

Heeft er iemand goede 'testjes' om te weten of je droomt? Ik zal het even uitleggen:
Ik heb echt bijna elke nacht een droom dat PRECIES lijkt op de gewone wereld. Oftewel, het gewone verhaaltje van opstaan, tandenpoetsen, aankleden, enz. Vaak is het dan ook nog dat ik dan wakker word van zo'n droom, dat het blijkt dat ik NOG een keer droom. Klinkt ingewikkeld, maar daar komt het op neer. Ik kan mij zelf in zo'n droom voledig besturen, dus kennen jullie een aantal trucjes om te testen of ik droom of dat het echt is?
Ik ken al:
-Als je op de klok kijkt, en je kijkt een keer weg, en daarna kijk je nog een keer op de klok, is de tijd oppeens heel anders.
-In je arm knijpen, alleeb werkt dit bijna nooit!
-Als ik in die droom met iemand praat, is het heel vaak zo dat die persoon naar een punt blijft staren langs je heen. Dat ziet er heel en uit. Deze truc is irritant want soms word die droom dat wat meer een nachtmerrie omdat die persoon dan wat wil doen.

Wie weet er nog een aantal meer? En wie herkent deze dromen?

Mvg

Mennovl.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry voor de typfoutjes, zit op ipod. Bij dat praten met die persoon moet EN - ENG zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb er ook last van maar bij mij kan ik ze maken maar dan lijkt het niet full-screen, er zit een zwart rand omheen
Als ik droom kloppen er dingen soms niet, een gebouw is scheef of de keuken ziet er anders uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wellicht is dit ook interessant voor je om te lezen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lucide_droom en http://www.lucidedromen.nl/

Antwoorden (7)

Ja ik herken het. En het geinige is dat je jezelf kan besturen in zo'n droom ( wat je al schrijft ) . Wat ik meestal doe is een rondje vliegen ofzo, gewoon hard rennen en opstijgen. Dat bevestigd dan wel voor me dat ik droom.
En dan wordt je soms wakker en zit je nog in je droom, dus je wordt niet echt wakker ( raar is dat hé! ) , en dan doe ik gewoon weer iets wat absoluut niet kan in het echt..
Maar meestal vlieg ik dan naar mijn werk, want daar heb ik echt plezier in.

Voor wie niet zulke dromen heeft zal dit raar klinken, maar het is gewoon echt zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, goede manier. Maar stel dat je niet droomt, ren je als een gek door de straat om dat te checken. :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vraag jij je in het echt ooit af of je droomt? Alleen al het feit dat je het je afvraagt betekent al dat je droomt. De kans dat je in het echt door de straat rent is dus nihil.
( alhoewel het in mijn droom altijd zo echt is, toen ik 12 was ( lang geleden ) heb ik weleens getest of ik niet écht kan vliegen..maar nee dus.. )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, herkenbaar, dat van het vliegen :D
En dan denk ik soms in mijn droom: he bah! Ik wou dat ik dit in het echt ook kon!
Je kunt de lampen niet aan of uit zetten in je droom. Druk maar eens op het knopje als je slaapt, er gebeurt niets.

En natuurlijk de klassieker: Vraag jezelf hoe je op de plek waar je op dat moment staat bent gekomen. Er zit nooit een logische chronologie in een droom.

Echter, in het verhaal dat jij verteld zit er wel een 'schijnbare' chronologie in. Ik neem aan dat je bewustzijn hebt tijdens je badkamer avonturen?
Dan betekent dat, dat je lucide aan het dromen bent.
Dat houdt in dat je van alles en nog wat kunt uitvreten wat in je dromen wat je als je wakker bent nooit zou doen.

Denk aan een paar rondjes vliegen, tijdreizen, mooie vrouwen versieren etc.

Voordat je gaat vliegen moet je er uiteraard eerst zeker van zijn dat je droomt. (De lampknop kon wel eens kapot zijn)
En als je besluit, na redelijke overweging, dat je echt gaat vliegen, raad ik je altijd aan om van de grond op te stijgen.
Deze laatste is overigens een hoog gewaardeerde tip in de wat psychedelischere kringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ lol! Vooral die laatste tip!
Is het misschien iets om voordat je gaat slapen een klein kruisje of rondje op je hand te tekenen, en als je je in je droom afvraagt of je droomt of niet om daar dan naar te kijken. Ik weet niet of het kan helpen. Maar succes in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb weleens vergelijkbare dromen, maar door de aard van die droom weet ik heel snel dat het een droom was.
Misschien geen aanrader, maar hij werkt geheid: ga in je droom naar de wc.
Ik word bij zulke dromen wakker, ga naar de wc, begin te plassen, en merk dan dat ik nog aan het dromen was :-(
Leg wel even een waterdicht ding onder je laken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha! Wat herkenbaar, ik heb dat helaas ook weleens!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het overkomt me gelukkig zelden, maar het voelt wel ellendig ;p
Beste Mennovl, Wees blij dat je gewoon droomt en dat er iets van een rode draad in zit. Zou je proberen om in je droom wakker te worden dan kan je gemakkelijk met een schok, door het terugkomen van het gevoel, of in een verlamd lichaam wakker worden, vaak denkende dat je boven je bed zweeft, en met waanbeelden. Ik ben er wel eens voor naar de dokter geweest. Het is daarom onverstandig om steeds te willen weten of je droomt. Als je daardoor onbedoeld leert wakker te worden heb je misschien een probleem. Dromen zijn er om de hersenen alvast weer wat te laten denken, daarbij worden heel eenvoudige vragen beantwoord zoals waar ben ik en wat doe ik, wie is er bij enzovoort. De vragen zijn misschien het belangrijkste want die worden in snel tempo gesteld. Maak je dromen niet nog ingewikkelder met allerlei ingestudeerde plannen. Alfred
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet mee eens... Nachtmerries en angstaanvallen zijn zeer efficient aan te pakken met lucide dromen. In een lucide droom, loop je gewoon op je angsten af en zeg je zoiets als: "ik ben het beu om bang van jou te zijn. Kan je niet gewoon aardig doen tegen mij? Het is per slot van rekening MIJN droom!". Je krijgt vaak de meest openbarende antwoorden! Daarnaast is het punt van lucide worden, niet dat je letterlijk wakker wordt. (Dat gebeurt vaak, omdat je enthousiast wordt bijvoorbeeld, ben je wakker, weg droom, missie mislukt). De bedoeling is dat je door blijft dromen, weet dat je droomt, maar niet wakker wordt. Als je wel wakker wordt, weet je beter waar je bent dan als je niet doorhad dat je aan het dromen was. Verder is er een hoop onderzoek gedaan naar dromen en lucide dromen. Ze zijn niet gevaarlijk of slecht ergens voor. Ze zijn goed voor vanalles.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mij betekent het onrust, voor een ander zal het misschien nuttig zijn om iets te beseffen tijden de droom of iets te weten te komen dat weer nieuwe vragen oproept. Het één sluit het ander niet uit maar jou dokter kan jou ook vertellen dat je niet te veel moet experimenteren in je slaap.
Het heet (het woord is al gevallen) lucide dromen. Lucide betekent "helder" of "bewust". Je bent je bewust van het feit dat je droomt.

Er is veel onderzoek naar gedaan, vooral door Stephen LaBerge (bron). Ik heb zijn boek erover gelezen, en dat is meteen tip 1: Lees erover. Hou je ermee bezig en je zal zien dat je er beter in wordt. Er is overigens reden genoeg om het _heel_ serieus te nemen, want het is echt iets heel bijzonders. Sommige lucide dromen zijn gewoon leuk, maar soms kunnen lucide dromen echt inslaan als een bom.

Je hersenen werken in een aantal opzichten beter als je droomt dan als je wakker bent, dus er is ook behoorlijk veel praktisch nut. Bijvoorbeeld: Je leert sneller in je droom dan als je wakker bent. Ik probeer vaak muziek te maken in mijn dromen. Dat is zeer leerzaam (en leuk. Lekker jammen met je grote helden ofzo!)

Het eerste wat je kan doen om meer uit je dromen (lucide en gewoon) te halen is een droomboek bij houden. Hoeft niet super uitgebreid, maar schrijf een paar steekwoorden op als je wakker wordt, en je gaat steeds meer van je dromen herinneren!

Wat trucjes - om wat concreter op je vraag in te gaan: Kijk naar je handen, probeer tekst te lezen van een blad of boek, kijk naar de lucht, zoek schaduwen en kijk of ze kloppen.
Ik moet er meteen bij zeggen dat al deze trucs bij mij wel eens mislukt zijn. Dan droom ik bijvoorbeeld dat ik wel wat kan lezen. Maar meestal is het feit dat ik er zo lang mee bezig ben voor mij al genoeg reden om eens te kijken of ik al kan vliegen ofzoiets.

Een andere aanpak is om overdag iets te doen aan je lichaam. Een kruisje op je hand werkt, maar een armbandje of iets in je schoen dat je voelt is misschien nog beter. Iedere keer als je eraan denkt check je (wellicht tegen beter weten in) of je droomt. Neem je check serieus, alsof je niet allang weet dat je niet droomt. Zo train je jezelf.

Nog en manier waar je veel over kan lezen, is om in slaap te vallen en meteen in een lucide droom terecht te komen. (WILD: Wake induced lucid dream) LaBerge is daar heel goed in, die kan ongeveer op commando een lucide droom in gaan. Heel interessant. Er is veel over te lezen en het gaat te ver om hier uit te leggen, dus in de 2e bronvermelding nog een leuke site over lucide dromen!

Oh, en kijk: "Waking Life", derde bronvermelding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeer verhelderend dankjewel! Tot nog toe heb ik al twee keer een lucide droom gehad, maar die duurde slechts kort, omdat ik zo verrast was dat het gebeurde. Ik wou het wel graag en had me erop toegespitst, maar nooit gedacht dat het me zou lukken en mijn wens dus losgelaten.
Wel droom ik vaker nu en schrijf ik alles heel gedetailleerd op, waardoor ik vaker droom. Ik wil graag vaker lucide dromen. bedankt voor de links. Als je nog meer tips hebt, hou ik me aanbevolen!!!
Bij mij werkt het heel goed om op zo'n moment om te pogen iets te lezen te vinden. Als ik dan probeer om te lezen, merk ik dat het bijna niet lukt... als ik droom!
Heel eenvoudige stukjes tekst, van slecht een paar woorden, gaat nog wel een beetje. Maar het lukt absoluut niet om een wat langere tekst te lezen.
Het klopt dan gewoon helemaal niet, er zit helemaal geen verband in de zinnen, het lúkt simpelweg niet om in een droom normaal te lezen.

Oefen jezelf hier op, daar er overdag een gewoonte van te maken om tijdens het lezen van iets af en toe aan jezelf te vragen: "Droom ik?" en dan een stukje verder te lezen. Dat gaat natuurlijk feilloos, dus weet je (uiteraard) zeker dat je wakker bent.
Als je hier een gewoonte van maakt, komt deze vraag ook automatisch in je op, zodra je jezelf in een lucide droom afvraagt of je droomt of wakker bent. Kun je dan in die droom echt helemaal niets te lezen vinden -al is het maar een doosje of flesje met een etiket- weet je óók dat je droomt. Want in het werkelijke leven heb je áltijd wel iets in de buurt waar een tekst op staat.
Al is het maar een gebruiksaanwijzing.