Waarom word ik wakker vlak voor de wekker gaat?

Ik zet dan bijvoorbeeld om 7:00 en dan word ik om 6:58 wakker. Weet iemand hoe dat komt?

Toegevoegd na 45 seconden:
Als ik mijn wekker niet zet, word ik niet zo vroeg wakker.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

De Britse bioloog Rupert Sheldrake heeft hier onderzoek naar gedaan en er ook een boek over geschreven. Het boek heet; ' Het zevende zintuig. Telepahie, het gevoel bekeken te worden, helderziendheid ; op zoek naar een ervaring'.
Hij dacht aanvankelijk dat het de biologische klok is diedit zo regelt maar kwam erachter dat het met ' zelf programmeren' te maken heeft. Hij deelde hiervoor vele vragenlijsten uit bij lezingen en seminars in Londen en de VS. Door middel van de antwoorden kwam hij erachter dat precognitief ontwaken voordat er een alarm klinkt, vanuit
het oogpunt van de evolutie alleen maar logisch is.
Een dier of mens wakker wordt voordat er gevaar dreigt, heeft een betere overlevingskans dan een dier of mens zonder dit vermogen. Een slapend mens of dier is kwetsbaarder.
Waarschijnlijk is dir een natuurlijke selectie, want er zijn heel veel mensen die dit ook hebben. Lees mijn bron maar eens.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoiets zal het inderdaad wel moeten zijn, want het gebeurt bij mij ook op heel verschillende tijdstippen. Mijn wekker gaat niet altijd op dezelfde tijd, dus het is geen biologische klok.

Andere antwoorden (4)

Dat maak ik zelf ook wel eens mee en bij mij is het dan een soort angst dat de wekker niet zal aflopen. Omdat ik bang ben niet op tijd op te zullen staan heb ik blijkbaar met het zetten van de wekker ook mijn interne wektijd vastgelegd. Als je niet op een bepaalde tijd de deur uit moet hoeft werkt dat weksysteem niet en slaap je gewoon tot je uitgerust bent.
Amadea
12 jaar geleden
Het kan ook met je biologische klok te maken hebben. Als je iedere avond rond hetzelfde tijdstip gaat slapen, wordt je meestal rond dezelfde tijd wakker, dit kan zelfs tot op de minuut nauwkeurig zijn.

Misschien ga je later slapen als je je wekker niet hoeft te zetten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat dacht ik al. Maar wel lekker handig om eerder dan de wekker wakker te worden ;)
Dit heeft ook te maken met et zijn van een ochtendmens. Deze mensen hebben een interne klok die gewoon weet hoelaat et is en wanneer ze uit bed moeten. Ik heb dit ook. En kan nooit lang uitslapen. Met 08.00uur bn k klaarwakker. Ben altijd voordat mijn wekker afgaat wakker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ItisILeClerc
12 jaar geleden
met ochtendmensen heeft dit verschijnsel niets te maken, ook al willen ze dat nog zo graag
Ik heb dit dus ook heel veel. Zoals in het weekend dan wordt ik automatisch wakker en dit gebeurt zelfs soms op een zondag. Het maakt dan ook niet uit Hoelaat ik dan die dag na bed ben gegaan. Het is een soort ritme waar je aan gewend raakt en ik denk dus dat je daarom steeds eerder wakker word. Ik heb dit ook al een paar dagen en dan een paar dagen weer niet. Ik denk ook dat als je de wekker zet en met de gedachte dat je niet over de wekker heen wil slapen dat je idd intern al ingedachte hebt dat je daardoor automatisch wakker wordt voordat de wekker dan afgaat.