Hoe slecht is het om onregelmatige diensten te lopen bijv: 8uur op 8 uur af. En dat 6 weken lang non stop?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is niet alleen slecht voor je lichaam (want je zit dan niet meer in een 24-uurs ritme waarop je lichaam is gebouwd), het is ook slecht voor je portemonnee.

Los daarvan is het vanuit de ATW (arbeidstijdenwet) niet toegestaan om deze hoeveelheid uren te werken: je komt boven het maximum aantal uren per week uit. En bij overtredingen van de ATW zijn zowel de werkgever als de werknemer aansprakelijk.

De ATW zegt hierover het volgende:
Een werknemer mag maximaal 12 uur per dienst werken. Per week mag maximaal 60 uur gewerkt worden.
Let op: een werknemer mag niet iedere week het maximaal aantal uren werken. Over een langere periode bekeken, zien de werkuren er zo uit:
• per week per 4 weken: gemiddeld 55 uur per week in een periode van vier weken lang; in een collectieve regeling (bijvoorbeeld cao) kunnen hierover
afwijkende afspraken gemaakt zijn. Maar een werknemer mag nooit meer dan 60 uur per week werken;
• per week per 16 weken: gemiddeld 48 uur per week in een periode van 16 weken lang.
Werknemer en werkgever maken samen afspraken hoe de werknemer de werktijd per dag en per week invult.

Toegevoegd na 1 minuut:
"het is slecht voor je portemonnee" geldt natuurlijk alleen als je een boete krijgt in verband met overtreding van de ATW... want je zult er best een aardige duit mee kunnen verdienen!
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In het voorbeeld, dat je geeft is er sprake van een vorm van regelmaat in plaats van onregelmatigheid.

Regelmaat is belangrijk, als het lichaam moet wennen aan een bepaalde situatie.

Hangt nu van de werkzaamheden en de werknemer af, of en zo ja, in welke mate het door geschetste voorbeeld slecht zou zijn voor het lichaam of de geest.

Is het lichamelijk of geestelijk zwaar werk? Slaapt de werknemer makkelijk of moeilijk in? Etc.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Als je heel erg gemotiveerd bent, en het bovendien ook erg leuk werk is dat je veel voldoening geeft (gevoel van : betaalde hobby...), kan je dat best een tijdje volhouden.
Maar met een ritme van 8 op 8 af, blijft er natuurlijk helemaal geen tijd voor ontspanning of sporten of een sociaal leven : er eens even met een aantal vrienden tussenuit gaan, een etentje, enz.
Daar moet je tegen kunnen.....