hoe word de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (adh) bepaalt?

je ziet altijd staan op vitamine , bevat 40% van je adh,maar mensen met een gewicht van 60 kg hebben toch veel minder nodig dan iemand van 95 kg

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) of Adequaat niveau van inneming (AI) is een richtlijn voor de inname van vitaminen, vetten en andere voedingsstoffen dat vastgelegd is in de jaren '30. Een veelgehoord misverstand is dat de ADH de minimumhoeveelheid is van een voedingsstof die nodig is om deficiëntie te voorkomen. De ADHs zijn ontworpen om voor verreweg de meeste mensen groter te zijn dan de fysiologische behoefte voor die voedingsstof. Ze zijn gebaseerd op schattingen van de behoeften van diverse leeftijdsgroepen, mannen en vrouwen, en gelden op groepsniveau. Per definitie voorziet de ADH in de behoefte van 97,5% van de individuen in de gehele bevolking. Er wordt rekening gehouden met verschillen in de stofwisseling tussen individuen. Eventuele polymorfismen die een hogere behoefte dan gebruikelijk veroorzaken zijn hierin dus uitdrukkelijk opgenomen. Als er geen ADH bepaald kan worden schat men een adequate inneming (AI), hetgeen het laagste niveau van inneming is dat toereikend lijkt voor vrijwel de gehele populatie en daarom meestal hoger is dan de ADH. In Nederland wordt de richtlijn opgesteld door de Gezondheidsraad, een adviescollege van de regering.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aanbevolen_da...

Dat kun je afleiden van het maximale aantal stoffen dat een lichaam opneemt. Stel dat je boven de adh ijzer zit, dan neemt je lichaam dit niet op en scheidt je dit uit via je ontlasting of urine, onverteerd. Dit onderzoeken ze voor alle stoffen, waardoor je een adh kunt vaststellen.

De ADH's van vitamines en andere voedingsstoffen zijn schattingen maar wel gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Lichaamsgewicht speelt bij de benodigde hoeveelheden van een aantal voedingsstoffen zeker een rol maar omdat de marges ruim zijn valt er wel met algemene adviezen te leven. Alleen bij kinderen zie je vaak afwijkende waarden. Bij een aantal stoffen zie je dat de inzichten in de loop van de tijd veranderen. Dat is onlangs nog gebeurd bij vitamine C en D en mogelijk volgt binnenkort vitamine K. Het uitgangspunt van de Gezondheidsraad is dat er in een evenwichtige voeding voldoende vitamines en spoorelementen voorkomen. Echter, voor veel bevolkingsgroepen, kinderen, zwangeren, ouderen mensen met een donkere huid etc. wordt aanbevolen bepaalde stoffen aan te vullen met supplementen. Bovendien mag je ervan uitgaan dat een heel groot deel van de bevolking er geen optimaal voedingspatroon op nahoudt. Gezien het gigantische gebruik van supplementen beseffen de meeste mensen wel dat ze een zeker risico op tekorten lopen. Het illustreert ook dat de officiële adviezen van de overheid niet op de realiteit zijn gebaseerd. Van een aantal vitamines en spoorelementen is berekend hoeveel er minimaal (soms ook maximaal) in het bloed moet zitten. Daardoor kun je een indruk krijgen van iemands voedingspatroon, hoewel er ook andere oorzaken voor tekorten kunnen zijn. De keerzijde van de medaille is dat je sommige vitamines makkelijk kunt overdoseren, hoewel dat bij de meeste niet snel het geval zal zijn. De vraag is simpel (wel een goeie vraag!) maar een eenduidig antwoord is moeilijk te geven waardoor het verhaal iets langer geworden is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100