Hoe bestrijd je ontwenningsverschijnselen op korte termijn? Dus wát doe je op dat moment in niet te roken?

Ik ga voor de zoveelste keer stoppen met roken. Het moet nú lukken. Graag alléén antwoorden als je zelf meerdere pogingen hebt gedaan en al een tijdje niet meer rookt. Wat is het geheim?

Toegevoegd na 1 minuut:
In moet zijn om

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het roken van een sigaret, zo leerde men mij eens, is net zoiets als het aantrekken van te nauwe schoenen omdat het zo lekker voelt om ze uit te doen. Niet meer hoeven te roken is een bevrijding. Dat geloof je niet als je rookt maar het voelt echt zo als je erin slaagt om te stoppen.

De onthoudingsverschijnselen zijn in feite minimaal maar worden in het verslaafde brein van de roker enorm opgeblazen, waardoor het gevoel ontstaat doodongelukkig te worden zonder roken. Dat waanidee kan nog geruime tijd na stoppen blijven bestaan waardoor het risico levensgroot is om er toch maar weer een op te steken. En dan begint de hele mallemolen opnieuw.

Als je het bovenstaande mechanisme doorhebt is het al makkelijker om te stoppen maar heel belangrijk is dat je beseft dat die onthoudingsverschijnselen niet meer zijn dan een aantal malen per dag een heel lichte kramp die na een paar keer ademhalen vanzelf weer verdwijnt.

Het is de moeite niet waard om daarvoor te blijven met roken. Een glas water is prima maar ga niet snoepen. Maak liever een wandeling. Vermijd een poosje plekken die sterk geassocieerd worden met roken, zoals de kroeg of speciale rookruimtes en zorg dat je geen rookwaar onder handbereik hebt. Na een paar dagen geniet je al van de frisse lucht en een beter reukvermogen. Belangrijker, je ruikt zelf ook een stuk lekkerder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

samen met iemand anders stoppen en nicotinepleisters hebben bij mij echt geholpen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel vaag misschien: Wat mij hielp is de mindset 'ik rook' te vernietigen. En ik kan even geen ander woord bedenken voor 'vernietigen'. Zou je het beeld bv 'veranderen', dan zet je er iets tegenover wat je linkt aan het roken, waardoor je niet van het roken afkomt. Want stel dat je de mindset verandert in ik 'ben sportief' dan elke keer als je sport koppel je het roken aan het sporten vast. Of een andere hele bekende: 'ik rook niet meer'...

Ik hoop dat t duidelijk is ;)

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog beter is om tegen jezelf te zeggen: Ik ben een niet roker. Ik heb nooit gerookt!
Herhaal dit, herprogrammeer jezelf via herhaling. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Gdanomyn, het schijnt dat je hersenen het woordje 'niet' niet kennen. Als ik nl tegen jou zeg: denk niet aan een roze olifant. Waar denk je dan aan? Precies, aan de roze olifant.
Daarom heb ik het dus over het 'vernietigen' van het beeld 'ik rook', want 'ik rook niet' wordt geassocieerd met roken. Je kunt dit doen door jezelf te dwingen aan iets anders te denken/ iets anders te gaan doen op het moment dat je aan roken denkt. Het maakt niet uit (aan) wat, verzin gewoon iets en bij voorkeur niet elke keer hetzelfde. En hou dit consequent vol. Succes!
Zelf rook ik al vijf jaar niet meer, en het geheim en de truc is om wat om handen te hebben, of wat te snoepen. Of denk ergens anders aan.

Drink water, en vreemd genoeg helpt zelfs even diep inademen,
en onthoud goed dat je wilt stoppen met roken en blijf jezelf dat herhalen. Koop ook af en toe iets leuks voor je zelf, een kleinigheidje, wanneer je het stoppen met roken vol blijft houden.

Gebruik desnoods hulpmiddelen, ik heb twintig dagen met een nicotine pleister gelopen, of het me echt geholpen heeft weet ik niet, maar die pleister hielp me herinneren
en beseffen dat ik wil stoppen met roken.

Na een week zou het ergste voorbij moeten zijn, dan is het alleen nog een kwestie van volhouden, doorzetten en even eigenwijs zijn.

En blijf actief, mocht je dat nog niet zijn...? of sport wat extra's tegen de extra kilo's die eraan gaan / kunnen komen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk is diep inademen (en uitademen) zo gek nog niet als ik er even over nadenk, met roken, doe je dat immers ook, vergelijk inhalen maar eens met inhaleren (een trek aan je sigaret) en uitblazen -van de rook dus- spreekt voor zichzelf. XD Je sportieve prestaties ben ik even stil van, dat doe ik je niet na, omg
Ben ook bezig, stoppen lukt bij mij lukt het alleen als ik ook stop met drinken, geen bier meer enzo...... Het werkt super!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Memphis, ik zou er geen datum voor prikken, dan loop je je alleen maar op te naaien voor die tijd en is het stoppen ook moeilijker.
Ga stoppen als je er ook echt 'klaar' mee bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jzzzt, ging je altijd naar de kroeg en deed je dat misschien ook niet meer, of juist wel? Het eerst wat ik ging doen toen ik stopte was naar de kroeg. Direct het diepe in met als gedachte, dat als ik dat kon doorstaan (met plezier), dan kan ik de rest ook doorstaan.
Het was voor mij altijd de momenten waar ik bij eerdere pogingen weer ging falen. Die dag (zaterdag) was ook de dag dat ik was gestopt.
ik ben naar de huisarts gestapt en kreeg Champix, dat is geen nicotinevervanger maar werkt geweldig, ben al bijna een jaar zonder moeite gestopt, je moet hiervoor wel minimaal 18 jaar zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het geheim is dat je eerst een maand NIET stopt. Maar die maand gebruikt om er achter te komen 'waarom' je rookt en waarom je op bepaalde momenten rookt. Heus niet alleen om die drang naar nicotine. Je zult moeten weten welke mentale momenten belangrijk voor je zijn en bij welke momenten je juist een sigaret wilt hebben. Kom er ook achter waarom je dat dan doet/nodig hebt.

Ook gebruik je die maand om je wil om te stoppen groter te maken. Erger je je meer aan het feit dat je rookt? Waarvoor wil je stoppen? Waarom wil je een 'niet roker' zijn?

Na die maand heb je heel veel van jezelf geleerd, en ben je 'klaar' om te stoppen met roken. Doe dit dan in 1x, ik zou geen pleisters of kauwgom aanbevelen. Zoek niet iets om het roken 'te vervangen'. Ga geen enkele situatie uit de weg.
Weet waarom je een drang hebt, weet welke situatie dit is en weet welke mentale aspecten/redenen er dan bij jou spelen. Ga dit dan mentaal aan en probeer het mentaal te doorstaan of op te lossen.

Je kunt eventueel toch een pleister of kauwgom gebruiken, maar dan alleen op zeg maar 3/4 gezette tijden. Ben je daar nog bijvoorbeeld een 2 uur vanaf, dan kan je mentaal sterk worden en zeggen dat het nog maar 2 uurtjes duurt voordat je weer mag.
Je mentale kracht is groot, zeker als je weet wat jou redenen zijn om een 'niet roker' te zijn.