hoe geef je iemand met weinig zelfvertrouwen, meer zelfvertrouwen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoek verder op Gv, deze vraag is al vaker gesteld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef eens een compliment op een onverwacht moment :)

Antwoorden (6)

Complimentjes geven op gebieden waar je zeker van weet dat ze/hij het leuk vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aandachtig luisteren zodat de persoon zich gewaardeerd voelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand met weinig zelfvertrouwen is een kei in het weerleggen van complimenten (bijv.: dat zegt ze alleen maar om te slijmen of om me op te beuren).

Ook zal diegene tegenover elk compliment "tig" dingen kunnen verzinnen waar hij/zij zichzelf slecht in vindt of waarin diegene denkt dat hij/zij tekort schiet.

Ik denk dat je vertrouwen aan iemand geven op den duur het beste werkt. Zo kun je aangeven dat diegene veel betekent voor je of voor zijn omgeving.

Als je toch een compliment geeft (wat dat doen veel mensen uberhaupt te weinig), focus je dan op hoe iemand is of doet, niet alleen maar op het uiterlijk.

Ik hoop dat diegene zichzelf toe gaat staan om te geloven dat hij/zij er mag zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf heel weinig zelfvertrouwen gehad maar heb hier ZELF aan moeten werken. Niemand anders dan ikzelf kon me dit geven en dit was een heel proces..
Natuurlijk kun je wel zo iemand behulpzaam zijn. In mijn ogen bereik je het meest met eerlijk met iemand omgaan. Dus niet alles maar tof en goed vinden van die persoon omdat je hem of haar niet af wilt kraken, maar eerlijke complimentjes geven en het ook gewoon eerlijk zeggen als iets wat minder is.

Toegevoegd na 30 minuten:
Oh, en maak het (gebrek aan) zelfvertrouwen bespreekbaar! Cliché maar praten helpt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ En wees scheutig met complimentjes en geef een extra knuffel :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, inderdaad, knuffels kun je nooit genoeg krijgen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
grouphug dan maar? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok :) En dan vooral ook een knuffel voor jezelf :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sja heb je ook helemaal gelijk aan... ga ik gelijk ten uitvoer brengen... slaap lekker zo :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, jij ook! Ik snoep nog even heerlijk wat Ben&Jerry's naar binnen, onder het mom van lief voor mezelf zijn, hahaha!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gezellig eten na het knuffelen lol... ik heb hier een restje tjap tjoy :)) ruilen?
welke smaak heb je? monkey chunkey vind ik zo lekker ^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb al een halve bak leeg, je mag de rest wel hebben voordat ik er misselijk van word ;)
Het is de mierrrrrzoete Baked Alaska.
Die Tjap Tjoy doe ik er nog wel even achteraan, LOL. Ben aan het ontzwangeren en eetbui hormonen beginnen nu pas te functioneren ipv tijdens de zwangerschap :P
Welterusten:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Rianino, knuffel je die jongen niet plat? Wat ben jij sterk zeg (op je avatar).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, dank je, G:) Soms vindt ie het heerlijk om door mama platgeknuffeld te worden! En beresterk ben ik inmiddels, in bepaalde opzichten dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik eerlijk ben, ziet hij er niet zo uit alsof hij het echt leuk vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan ik me voorstellen, maar je 'moet' 'm kennen, hij houdt er niet van om op de foto te gaan en trekt dan van dit soort gezichten. Maar goed, om dan nooit een foto van hem te maken is ook weer zoiets ;)
Iemand zei mij ooit, toen ik complimentjes weerlegde, en vroeg "is dat wel echt zo?", dat als iemand mij een compliment geeft ik enkel hoefde zeggen "Dank je wel"

Omdat je het eigenlijk heel eng vind en daarom helemaaaaaaaaaaaaaal eigenlijk niet dankbaar bent voelt dat heel nep. Maar later voelt dat goed. En ook al zou iemand erover liegen, als jou het goed doet voelen is het de waarheid.

Wees eerlijk, laat diegene zelf het werk doen. schroom niet om complimentjes of een knuffle te geven, maar denk ook aan jezelf...

iemand met weinig zelfvertrouwen kan destructieve relatie het beste vermijden. hij/zij kan het beste dingen gaan doen die haar blij maken, en met mensen omgaan waar ze zich ok bij voelt. Niet iemand die alleen maar kritiek heeft. Das zeer destructief dan.

Zoek eens op "van jezelf houden" hier op GV... kom je ook nog mooie vragen tegen als het goed is, waar je tips uit kunt halen. Zodra zij meer van zichzelf leert houden krijgt ze dat ook vanzelf meer.
En dat begint met kleine dingen. jezelf trakteren op wat moois of lekkers of leuks. Je wat langer douchen en je huid goed behandelen met een lekkere geurende olie of wat anders. tv,pc en foon uit en lekker met wat lekkers onderuit op de bank een boekje lezen. In je uppie uit eten gaan, in je favoriete restaurant. In je uppie een wandeling maken. een nieuwe cursus doen. Ze weet vast wel dingen die ze leuk vind. Forceerr niet, ze moet het zelf willen..

Toegevoegd na 39 seconden:
http://www.goeievraag.nl/vraag/leer-jezelf-houden.29861
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga met de ander om, geef diegene alle liefde die je kunt geven. Waardeer de ander voor wie zij nu werkelijk is. Niet om diegene die zij aan de buitenwereld toont, maar diegene die zij werkelijk van binnen is.

Zodra de ander merkt dat jij oprecht bent en jij de ander ziet zoals ze werkelijk is. Dan zal die ander vanzelf merken dat het ok is om zichzelf ook te tonen. Het is 'veilig' bij jou.
En als het bij jou veilig is, misschien zal het dan in andere situaties ook 'veilig' zijn.

Meer kan je niet doen. De ander moet zelf uit zijn 'grot' komen. Het enige wat jij kunt doen is bij die ingang gaan staan en de ander op zijn gemak stellen. "Kom maar naar buiten, het is heerlijk hier."
En zolang ze niet wil of durft, dan kan jij heerlijke tegen haar praten over van alles en nog wat. Houdt haar dan maar gezelschap.

Laat de ander ook 'wennen' aan complimenten krijgen. Geef maar lekker veel complimenten. En als jullie willen ook lekkere knuffels. Maak het een veilige omgeving. Laat haar zichzelf ontwikkelen.