Geel of rood Reflecterende kleding,vroeger zij men altijd dat dit een radioactieve straling af zou geven. Wel of niet waar?

Elke politie en andere hulpverleners lopen er in, maar niemand weet er een onderbouwd antwoord op.Vreemd als het je eigen gezondheid betreft!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Nee, da's een verwarring met die nalichtende verf die vroeger bijvoorbeeld voor de wijzers van een wekker werd gebruikt. Meestal in de gelig-groenige variant.

Die verf lichtte nog een hele tijd na wanneer hij eerst in het licht had gezeten. Zo kon je 's nachts makkelijk je wekker aflezen.

Die verf bevatte echter, als ik me goed herinner, radioactief cesium.

De hesjes van tegenwoordig reflecteren alleen maar. Ze lichten niet na. In die hesjes zit dan ook geen cesium of ander radioactief spul.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

alles om ons heen geeft radioactieve straling af. De ene stof meer dan de andere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor niet meer dan elke andere normale stof...

De stof is zo gemaakt dat stralen die op de stof vallen precies in dezelfde richting teruggekaatst worden, dat is het, meer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dit is geen resultaat van een radioactievestraling, maar het resultaat van de lichtreflecterende eigenschappen van een stof.
Net als een spiegel met een kleurtje