Kun je op latere leeftijd alsnog een koortslip oplopen?

Ik ben nu 43, en ik heb nog nooit een koortslip gehad.

- Ben ik nu voor altijd immuun?

- Of ben ik wellicht wel drager van het herpes-simplex-virus, maar uit zich dat bij mij niet?

- Of ben ik nu geen drager, maar kan ik alsnog besmet worden, en zal ik dan ook met enige regelmaat rondlopen met een koortslip?

(Ik liep al een tijd rond met deze vraag. Deze eerdere vraag wekte mijn slapende vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/koortslip.23502 .)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
22.4K

Het beste antwoord

Je kan in principe op elke leeftijd een infectie oplopen.

Redenen waarom het vaak op jongere leeftijd gebeurt, en nu niet meer:
1) Als je eenmaal besmet bent, gebeurd het niet meer (Dus gewoon een tijdseffect)
2) Je hebt -waarschijnlijk- nu minder wisselende contacten dan op 20-jarige leeftijd
3) Je kijkt beter uit met wie je zoent

Het kan ook zo zijn dat je inmiddels drager bent, maar niet vatbaar bent voor uitbraken. Ik geloof dat 20% van de dragers nooit een uitbraak krijgt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kennelijk wel, maar misschien is het een variant of is het zo dat je nu sinds jaren wat kwetsbaarder bent geworden... Allemaal factoren die zouden kunnen meespelen... TeeTree-olie helpt goed... Verdund erop doen, vijf druppels in een kopje water...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heuh, XiniX, ik heb nog nooit een koortslip gehad, en ik heb ook nu geen koortslip. Als ik nu wel een koortslip zou hebben, dan had ik het antwoord op de vraag geweten - dat zou dan "ja" zijn. Omdat ik geen koortslip heb, weet ik het antwoord niet. Ik ben niet van plan het antwoord proefondervindelijk te achterhalen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja ik vond het al zo raar... Nu snap ik het beter... Nee er is dan resistentie... Mijn vriendin heeft dat om de haverklap en ik nooit.. Dat betekent dat ik het ook onder de leden heb, maar bij mij is het afweersysteem er zo snel bij dat het niet tot een ontlading komt op een lip, dat is het dan net zoals bij mij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je schrijft als een man, maar volgens je profiel ben je sinds een maand of vier een vrouw. Heb je al een keuze gemaakt? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik hou van verandering...
Wat is de oorzaak?
De infectie wordt veroorzaakt door het herpes simplex virus. Infecties met het herpes simplex virus zijn zeer algemeen. Er worden 2 herpes simplex virussen (HSV) onderscheiden. Voor het veroorzaken van koortslippen is vooral het HSV–type 1 verantwoordelijk. HSV-type2 is vooral bekend als veroorzaker van genitale herpes.
Het herpesvirus in de koortslip is zeer besmettelijk. Het virus is aanwezig in de blaasjes en de verse korstjes en kan door zoenen of ander lichaamscontact worden overgebracht. Zo kunnen ook het oog of op de geslachtsorganen besmet raken.Wanneer de huid weer genezen is kan er geen virus meer worden overgedragen.
Het virus houdt zich schuil in de zenuwbanen van de huid, en kan vanuit deze schuilplaats weer toeslaan. Omdat het virus zich steeds weer terugtrekt in dezelfde zenuw, komt de koortslip ook typisch steeds op dezelfde plaats terug.
Oorzaken van hernieuwde infecties zijn o.a. daling van de weerstand, ziekte (koorts!) en verbranding in de zon.

Dan heb je nog nooit de bovengenoemde oorzaken meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is namelijk zo dat 8/9 mensen van de 10 besmet is met het virus. Alleen uit het virus zich maar bij 10/20 % in een koortslip. Ik denk dat jij zo'n mazzelkont bent, waarbij het virus zich niet uit.