Is het waar dat je 'iets' ontlopen hebt wanneer je een koortslip hebt?

Ik bedoel dan dat je anders ziek was geworden als je de koortslip niet had?

Ik kan het mij eerlijk gezegd niet voorstellen omdat ik er zo altijd al hondsberoerd van ben maar het wordt wel vaak gezegd, en eerlijk gezegd ben ik ook haast nooit ziek terwijl ik wel vaak een koortslip heb.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.1K

Het beste antwoord

Nee, een koortslip (herpes simplex) ZELF moet je ooit een keer in je leven hebben opgelopen. En dan komt die steeds weer terug, voornamelijk op momenten dat je weerstand effe wat minder is. Dat je dan niks anders hebt opgelopen is mooi meegenomen, maar een koortslip heeft niet de functie van bijvoorbeeld amandelen, het is gewoon zelf een vervelende bijkomstigheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Koortslip zelf kan je beschouwen als een ziekte; Lichaamsvreemde bacterien die je lichaam aantasten.

Als je een koortslip hebt zijn de bacterien actief, en zitten ze neit meer diep in je huid. Je hoeft er geen ziekte voor op te lopen om een koortslipuiting te krijgen. Een verzwakte weerstand (bv door vermoeidheid & een avondje stappen) is voldoende.

Wel ben je vaak vatbaarder voor ziekte, maar dat is door de verminderde weerstand, niet door de koortslip
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja klopt, herpes Simplex of een variant...
Nee dat is het niet koortslip op zich is dat wat je opgelopen hebt...
Het is niet zo dat je dat krijgt omdat je iets anders niet krijgt of onderdrukt hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie ooit besmet is met het virus herpes simplex virus en hierdoor een koortslip (herpes labialis) heeft gekregen, draagt het virus altijd bij zich, opgesloten in bepaalde zenuwcellen. Van tijd tot tijd wordt het virus actief en gaat dan via de zenuw naar de huid (altijd naar dezelfde plek). Vanaf dat moment is het virus besmettelijk. Er kan dan een koortslip ontstaan.

Niet iedereen die besmet is met het virus, krijgt een koortslip Het is niet bekend waarom dit niet het geval is. Een koortslip ontstaat maar bij 10-20 procent van de mensen die het virus bij zich dragen. De andere 80-90 procent krijgt geen koortslip, maar kan wel anderen besmetten. Dit komt doordat het virus ongemerkt van tijd tot tijd actief is in de mond of keel. Een goede hygiëne is dus belangrijk, maar verder is hiertegen weinig te doen.

Bij een koortslip wordt het virus actief. Een koortslip kan worden uitgelokt door bijvoorbeeld zonlicht, kou, wind, menstruatie, vermoeidheid, wondjes of koorts (bijvoorbeeld bij griep).

Jonge mensen hebben het vaakst een koortslip. Als ze ouder worden, komt hun koortslip meestal minder vaak terug.

Voor meer informatie: zie link