Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom krijgen veel mensen spontaan jeuk en gaan krabben wanneer het over hoofdluis gaat?

Ik las net een vraag over hoofdluis en betrapte mij er op dat ik alweer op mijn hoofd aan het krabben was. Ik heb dat altijd wanneer iemand het over hoofdluis heeft en ik weet dat ik niet de enige ben, maar waarom doen we dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik heb gelezen, dat bij het zien van iets of het horen of lezen over iets ( in dit geval luizen wat jeuk veroorzaakt), dat deel in de hersenen wordt geactiveerd wat met die beleving te maken heeft.
Een bekend verschijnsel is bijvoorbeeld, dat als je een klein kind voert, jijzelf ook je mond opent als je de lepel in het mondje van het kind wil doen.
En inderdaad krabben op je hoofd als het over luizen gaat.

Hierdoor ben je ook in staat om mee te leven met iemand die valt of zich stoot, of je in te leven in een film.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat werkt psychisch. Als we opeens over kleine kriebelige beestjes denken/praten krijg je in ene spontaan jeuk. Net als je over eten denkt/ praat dat je spontaan honger kan krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Wij" kunnen ons levendig verplaatsen in dergelijke situaties en denken daarbij aan vieze beestjes en krijgen jeukgevoelens. We overdreven dus in onze geest (stellen ons ahw aan) en spelen toneel met onszelf. Als je nuchter nadenkt kom je wel los van je hoofdluis.....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nu een reflex, denk maar eens aan een lekker taartje, je favoriete taartje, dan stroomt je mond al vol met speeksel, als je dat echt kunt voelen... zo werkt dat... Is gewoon een reflex... En nee iedereen heeft dat in meer of mindere mate...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding