Hoe kan het dat ik weinig dromen heb de laatste tijd?

Eerst had ik heel veel dromen allemaal vlak achter elkaar. Er zaten maar enkele dagen tussen, maar daarna was het ineens over en heb ik al een maand niet meer gedroomd. Ik vraag me af hoe dit komt en wat ik er aan kan doen, kan iemand me meer vertellen?

7 jaar geleden
5.1K
Amadea
7 jaar geleden
Mogelijk heb je weinig indruk makende dingen meegemaakt.
Antoni
7 jaar geleden
Je vraagt wat je eraan kan doen dat je weinig droomt. Waarom vind je het een probleem dat je weinig droomt?

Het beste antwoord

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat veel dromen duidt op weinig problemen OF op heel slecht slapen.

Als je weinig droomt, nee, als je niet meer weet dat of wat je droomt hebt, kan het zijn dat je niets of heel weinig te verwerken hebt.

In je dromen verwerk je , wat er overdag gebeurt.
Een vriendin van mij beleefde haar avonturen (gewone dagelijkse dingen) iedere nacht opnieuw. Haar vriend kon het de volgende dag navertellen.

Antwoord
Of je slaapt te weinig/kort (komt dus niet in de REM-slaap
of je beleeft te weinig/problemen
of je hebt een te slecht korte termijn geheugen (ik ook dus) zodat je niet meer weet dat je gedroomd hebt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Herstel : of je beleeft te weinig / TE WEINIG problemen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk dromen we elke nacht, maar blijft er niet altijd iets van hangen. Want onthouden, daar zijn we niet zo goed in. Overdag niet, en ’s nachts niet. Wat dacht je gisteren allemaal? Behalve als je het opschreef, of als het opvallend was, wed ik dat je het niet meer weet. Nachtelijke gedachten zijn nog vluchtiger. Zonder rationele sturing (‘dit moet ik onthouden’) herinneren we dromen het best als er iets opvallends, raars, of emotioneels aan de hand was. En dat is gewoon niet elke nacht het geval.
De meeste mensen dromen tijdens hun vakantie meer dan de rest van het jaar, omdat er dan simpelweg meer tijd voor is. Uitslapen is goed voor dromen. Tegen de ochtend hebben we namelijk de meeste rem-slaap, en daarmee de meeste kans op dromen. Een wekker breekt de slaap vaak te vroeg af, al voordat je toekwam aan grootse dromen. Wie mag uitslapen (lees: wakker worden zonder wekker) heeft neurologisch gezien meer tijd om te dromen, en dus meer kans op onthouden.
fremar