Ik zie vage dingen in het donker, is dit normaal?

Als ik in het donker in bed lig, zie ik allemaal vage dingen. Bijvoorbeeld vlekjes beetje gelig wittig en heel klein. Soms zie ik zelfs vage vormen. Soms heb ik zelfs het gevoel alsof ik een vaag hoofd ofzo in die vormen kan zien. Als ik mij omdraai zie ik een flits in mijn ooghoek. En als ik recht voor mij uit kijk zie ik vaak een vage zwarte vlek. Kijk ik iets daarnaast zie ik mijn ooghoeken scherper, en het midden vaag en zwart. is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Optiek
5.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met je ogen open of met je ogen dicht? Met m'n ogen dicht heb ik het ook. Of het normaal is weet ik niet, maar ik vind het wel leuk om er elke avond even naar te kijken voor ik ga slapen. Ik heb het al zo lang ik me kan herinneren. Het grappige is dat computers het tegenwoordig ook doen. Als ik mijn computer een tijdje niet gebruik, gaat de screensaver erop. Scherm zwart met allerlei vage lichtgekleurde bewegende 'vormen'. Na een tijdje gaat de computer dan echt in de sluimerstand, slapen zeg maar. Net als wij dus eerst even sluimeren. Of het zo bij de computer ontworpen is omdat mensen dat ook zo hebben, of dat het toeval is, dat weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie altijd kleuren als ik mijn ogen dicht heb. Dat heb ik al van kleins af aan.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik ook, veelal paars en groen soms rode tinten.

Antwoorden (2)

Dat is normaal, het menselijk brein is erop gericht op gezichten en vormen te herkennen. Zie maar eens hoeveel mensen denken het gezicht van Jezus te zien in een pannenkoek of zo.
In het donker als alles wazig is, heb je snel het idee dat je vanalles ziet dat er eigenlijk niet is.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal mee eens. De dingen die Buddy beschrijft bij omdraaien, recht vooruitkijken en dan daarnaast kijken hebben te maken met de positie van de blinde vlek en gele vlek, plekken op de retina, het lichtgevoelige deel van het netvlies. Het ene deel van het netvlies is sterk gespecialiseerd om kleuren te onderscheiden, het andere beter in zwart/wit/contrasten (deze delen kunnen wel scherper waarnemen).
Het zou in principe ook kunnen zijn dat je een 6e zintuig hebt. Veel mensen geloven er niet in, ik wel. Al ben ik geen spiritueel persoontje en ik heb geen 6e zintuig (voor zover ik weet).
Echter zie je die vlekken/schimmen in het donker, zie je ze meestal ook gewoon op klaarlichte dag.
Het schijnt ook dat als je vaak rillingen hebt dat er dan een 'geest' langs je heen zweeft.