In België mag euthanasie enkel en alleen door een arts uitgevoerd worden, en bv. niet door een verpleger/ster, een lid van een palliatief team, een familielid.

Enkel de arts staat in voor de uitvoering. Een verpleegkundige kan enkel helpen bij handelingen die technisch nodig zijn en die de arts niet alleen kan doen

Elke arts mag euthanasie uitvoeren. Er is geen specifieke opleiding vereist. Er worden wel speciale opleidingen georganiseerd voor (huis)artsen.

Zo bestaat er bijvoorbeeld een netwerk van ‘LEIF-artsen’ (LevensEinde Informatie Forum-artsen). Dit is een groep artsen die veelal ook bij palliatieve zorg betrokken zijn en ook advies geven over vragen rond euthanasie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook in nederland geldt de regel dat een verpleegkundige geen euthanasie mag uitvoeren of hier aan meewerken.

Andere antwoorden (2)

De dokter nadat alle regels in acht zijn genomen
anneliez
12 jaar geleden
ik heb in mijn omgeving twee keer euthanasie meegemaakt.
beide keren werd dit uitgevoerd door de huisarts, maar niet dan nadat de patient eerst nog een gesprek met een onafhankelijk arts had gehad.
deze moet eerst zijn fiat geven.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt, dat is een "scan-arts" , deze wordt speciaal ingeroepen om zijn fiat te geven, pas dan mag het.