Wat is tamponziekte precies?

En kan ik het ook krijgen als ik vergeet mijn maandverband te verschonen? Ik heb namelijk weleens opgevangen dat er zoiets bestaat, maar kan geen tampons gebruiken dus heb ik er geen ervaring mee. Vandaar mijn vraag, loop ik ook risico om deze aandoening te krijgen als ik maandverband gebruik?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, jij loopt GEEN risico als je maandverband gebruikt.

Tamponziekte of het toxisch schoksyndroom is een niet erg vaak voorkomende, maar soms fatale ziekte, die voornamelijk bekend is als neveneffect bij menstruerende vrouwen die tampons gebruiken. Wie verstandig met tampons omspringt, loopt weinig risico.

Bij mensen die de ziekte hebben, groeit de staphyloccoccus aureus-bacterie (die in normale hoeveelheid onschadelijk is) zo snel, dat ze het immuniteitssysteem laat overreageren. Een toxine die erdoor geproduceerd wordt, lijkt verantwoordelijk te zijn voor de (soms dodelijke) uitwerking. Gelukkig kan de ziekte, indien ze tijdig wordt ontdekt, behandeld worden met penicilline.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het toxischeshocksyndroom (meestal afgekort tot: TSS) is een zeldzame maar ernstige vorm van een infectie met bepaalde stammen van Staphylococcus aureus. In de media wordt wel eens gesproken van de 'tamponziekte' maar dit is zeker niet de enige vorm waarin de ziekte zich manifesteert. Het kan dus door vanalles komen, als er maar een broedplaats voor bacteriën is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je loopt WEL risico als je maandverband gebruikt . Alleen de kans is kleiner.
Maar lees maar de bijsluiter van tampons daar staat in dat je het ook kan krijgen door maandverband!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja natuurlijk zetten tampon fabrikanten dat op hun bijsluiter. Van een verkoper krijg je gewoonlijk informatie die in hun kraam te pas komt. @Anna 85: Laat je niet bang maken. Vrouwen, die tijdens de maandstonden het vrijgekomen bloed van de onttrekkingsbloeding opvangen met maandverband lopen GEEN extra risico op tss (tamponziekte). http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/29270-tamponziekte-toxischeshocksyndroom.html