Wat moet ik doen met mijn uitspraak van de 'R'?

Ik ben 25 jaar en sinds ik me kan herinneren heb ik moeite gehad met de uitspraak van de letter R (in zowel de rollende of huig vorm). In plaats van een rollende R met de tong plaats ik mijn tanden op elkaar en krijg je i.p.v bijvoorbeeld "Rood" de uitspraak "Wood". Dit doe ik vooral onbewust omdat ik mijn hele leven al zo spreek en omdat ik simpelweg de rollende R niet kan verwerken in mijn woorden zonder dat het er zeer onduidelijk uitkomt. De huig R komt er ook slecht uit en klinkt als een G.

Ik heb me er nooit echt aan gestoord (zelfs een aantal jaar telefonische verkoop verricht) maar nu ik toch een hoop vergader op werk met belangrijke klanten is het een belemmering.

Is het nu raadzaam om een logopedist te benaderen of zijn er simpele oefeningen / ingrepen om de uitspraak goed te krijgen?

Bedankt alvast voor alle reacties

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

ja je kunt naar de logopedist gaan , zij behandelen zowel kinderen als volwassenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, als je dat echt graag wilt veranderen, kun je het beste naar een logopedist(e) gaan. Dat is degene die je de juiste aanwijzingen en oefeningen kan geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou een afspraak bij de logopedist maken, Dan weet je zeker dat je het goed aanleert. Zomaar gaan oefenen kan wel eens op niets uitlopen
anneliez
12 jaar geleden
Ik heb exact hetzelfde gehad. Mijn logopedist raadde dit aan: als je bijvoorbeeld brood wil zeggen vervang je de r door een D en zeg je dus heel snel b-dood en dan als je dit een tijdje oefent krijg je vanzelf een rollende r!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was 24 toen ik de stap heb gezet naar een logopediste. Na vele weken oefen had ik een rollende R. Ik krijg nu vaak complimenten over mijn uitspraak. Dit komt denk ik omdat ik de R juist op latere leeftijd heb geleerd. Ik zou zeggen zet de stapnaar een logopedist. Je kunt het ook wel zelf gaan proberen maar de logopedist heeft juist handigheden om dit wat sneller aan te leren.
Succes in ieder geval.