wat doen tegen urineverlies?

Ik heb best wel wat urineverlies en soms zit er ook iets van slijm bij. Ik draag daarom inlegkruisjes maar ik wil er vanaf! Moet ik ermee naar de dokter of hebben jullie een idee wat het is? Ik ben 17 en ik denk dat meisjes van mijn leeftijd dit niet hebben. Ik voel me er steeds minder goed bij.. :(

12 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
12 jaar geleden
Slijm is wel normaal, maar urineverlies op jonge leeftijd niet echt.
Ik zou toch naar huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15 en ik heb het probleem ook.

Antwoorden (5)

om het te kunnen verhelpen moet je de oorzaak weten, dus daarvoor moet je echt naar je huisarts. Naar de oorzaak kunnen wij alleen maar raden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correct antwoord +1
Misschien zijn je bekkenbodemspieren niet sterk genoeg.
Deze kan je bv trainen als je naar de wc gaat en je plast, om dan ongeveer op de helft, proberen te stoppen met plassen, even vasthouden en dan weer door plassen. Wat ook belangrijk is, dat je goed uit plast, even van links naar rechts wiebelen op de wc, dan zul je zien dat er altijd nog wel een paar druppels komen. Je kan het beste naar een huisarts gaan, die zal je ws verwijzen naar iemand die je op een goede manier uitlegt hoe je het beste je bekkenbodemspier kan trainen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat 'stippeltjes plassen', dus tijdens het plassen stoppen en weer doorgaan, is de ALLERBESTE methode om problemen te krijgen. NOOIT doen!
Je zorgt er zo op termijn voor dat je niet meer goed kunt uitplassen, dat de blaasspier overprikkeld raakt, dat er urine in de achterblijft als voedingsbodem voor bacteriën met alle ellende van dien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, dan heeft die therapeut die mij heeft geholpen om van het urine verlies af te komen slecht werk gedaan, want ik ben er ondanks en oa door die methode wel afgekomen en ik kan nu heel goed mijn plasje ophouden zonder dat ik druppels of wat verlies.. Dus wat je reactie betreft, die klopt bij mij niet, want mij heeft het wel degelijk geholpen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een therapeut jou aangeraden heeft _tijdens_ het plassen te stoppen en weer door te gaan, dan deugt die therapeut niet. Het is echt niet goed voor je blaas om dat te doen, dus ik denk dat je mazzel hebt gehad.
Veel mensen schamen zich zó voor het urineverlies, dat ze niet naar de dokter gaan. Dat is jammer, want bij incontinentie is het juist goed om naar de huisarts te gaan. De huisarts kan je informeren over incontinentie en behandeling. De klachten zijn vaak goed te behandelen. Er zijn oefeningen om de blaas of bekkenbodemspieren te trainen, waardoor je je plas beter kunt ophouden. Daarnaast zijn er hulpmiddelen om de urine op te vangen. En in sommige gevallen kunnen medicijnen helpen.

Als je te zwaar bent, dan kan afvallen helpen om de druk op de blaas en de bekkenbodemspieren te verminderen. De sluitspier kan hierdoor beter functioneren. Als je alleen bij bepaalde bezigheden je plas niet kunt ophouden, bijvoorbeeld tijdens dansen of sporten, dan kun je van tevoren een grote tampon inbrengen. De tampon ondersteunt de blaas vanuit de vagina. Hierdoor verkleint de kans op urineverlies. Draag de tampon alléén op die momenten dat de kans op urineverlies groot is. Het is beslist niet de bedoeling dat je voortdurend een tampon draagt. Er bestaan ook speciale hulpmiddelen, zoals incontinentieluiers en absorberend ondergoed. Deze nemen de geur van urine op en houden de huid redelijk droog. Gebruik eventueel een beschermende zalf (siliconis crème of zinkzalf) op plekken waar urine met de huid in aanraking kan komen.

Zorg dat je voldoende blijft drinken (anderhalve liter per dag). Drinken heeft weinig invloed op ongewild urineverlies, met uitzondering van het drinken van alcohol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afscheiding (of slijm) kan ook juist komen door het dagelijks gebruik van inlegkruisjes. Inlegkruisjes kunnen de zuurgraad van je vagina verstoren als je ze vaak gebruikt. Dat hangt ook wel af van welke soort je gebruikt en wat voor kleding (en hoe strak) je aanhebt.
Als ik jou was zou ik voor het urineverlies echt eens naar de huisarts gaan. Er is misschien iets aan te doen, en hij of zij kan je in ieder geval betere spullen voorschrijven dan de inlegkruisjes.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga naar je huisarts, want het komt veel vaker voor dan je denkt. Het kan allerlei oorzaken hebben, die elk een verschillende behandelmethode hebben: tegen een verzwakte of juist te sterk aangespannen bekkenbodem kan fysio helpen; soms helpen medicijnen; soms kan het helpen om via een operatie met een klein ringetje de blaas wat op te hijsen - het ligt helemaal aan de oorzaak.
Ook bestaat er veel beter opvangmateriaal dan inlegkruisjes, net zo dun maar veel beter absorberend en goed tegen geurtjes, minder broeierig dan inlegkruisjes, de huisarts kan dat voorschrijven en dan wordt het vergoed door je zorgverzekering.
Zet op een rijtje wanneer je last hebt en wat voor: verlies je scheutjes bij hoesten en lachen bijvoorbeeld? Verlies je urine als je moet plassen, voordat je naar de wc bent geweest of juist erna? Moet je soms ineens heel erg nodig en raak je dan scheuten kwijt? Lijkt het een voortdurende 'lekkage'?
Als je dat weet, kun je bij de huisarts duidelijk aangeven wat je probleem is.
Ik had/ heb zelf last van een combinatie van stressincontinentie (scheutjes verliezen bij hoesten, niezen, lachen) en urge incontinentie (aandrangincontinentie: plots enorme aandrang krijgen en het niet meer kunnen ophouden).
Toen ik merkte dat ik steeds meer thuisbleef want stel nou dat... ben ik naar de huisarts gegaan.
Die deed inwendig onderzoek (vinger naar binnen, 'knijp eens') en stelde een 'matige bekkenbodemspanning' vast. Ze verwees me naar een bekkenfysiotherapeut, ga er nu een paar weken heen. Die stelde vast dat ik m'n bekkenbodem juist veel te veel aanspande, zodat ik 'in nood' (bij aandrang) niet meer extra kon aanspannen en het steeds misging.
Ik kreeg oefeningen (denk aan: bekkenbodem aanspannen terwijl je uitademt en ontspannen terwijl je inademt - eerst in 1 keer, dan in stapjes); proberen 5 seconden te wachten voor je gaat plassen; een dag bijhouden wat je drinkt en wat je plast.

Het is een stap om naar de huisarts te gaan, maar geloof me: als je niets doet wordt het er zeker niet beter op en het is waarschijnlijk veel simpeler (en sneller) op te lossen dan je denkt, en dat is echt een verlossing, ik spreek uit ervaring!