Kun je uit een PGB ook iemand inkopen die enkel leuke dingen met je doet, zoals shoppen of uitstapjes maken?

Het lijkt me lastig zoeken namelijk naar zo'n persoon want die is dan betaald om met jou op stap dus is er niets spontaans aan en dat is toch voor beide partijen niet prettig?...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier in Utrecht zijn daar vrijwilligers voor, mocht je dit voor jezelf vragen en het niet uit de PGB kunnen, kijk dan eens of in jouw gemeente ook zulke initiatieven zijn.

Het beste antwoord

het ligt er net aan in welke klasse je bent ingedeeld.
als je klasse 1 hebt is dat meestal huishoudelijk werk,heb je nu klasse 2/3/4 heb je ook vergoeding voor activerende begeleiding,deze kan bestaan uit een therapeut op psychisch of lichamelijk gebied,maar ook op sociaal gebied(denk aan een maatje).
Je kan dan iemand inhuren van een bv. humanitas buro,of inderdaad iemand die je kent,denk er dan wel aan dat je met die iemand een contract sluit,deze formulieren heb je als het goed is bij je pakket van de PGB gekregen,daarna moet je het op de verantwoordingsformulieren ,doorgeven aan het zorgkantoor.
Probeer ook eens te vragen bij een uitzendburo,die hebben meestal ook mensen opstaan die zoiets willen doen.
Succes met het zoeken ernaar,en veel plezier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een PGB is voornamelijk voor zorg aan huis, denk aan huishoudelijk hulp, verpleging enz. waar u naar op zoek bent kan je het beste zoeken in de vrijwillergers werk. Even kijken op google welke organisaties werken in uw woonplaats of omgeving en wat zij voor u kunnen betekenen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Daarentegen bestaat dit soort zorg wel voor mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking die zelfstandig (begeleidend) wonen, deze worden begeleiders genoemd en kunnen dus met de client op pad om te gaan winkelen of iets anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, dat kan. Als dat is waar je behoefte aan hebt (denk aan psychische klachten) dan is dat toegestaan. Het mag ook een bekende zijn. Stel dat je je bezwaard voelt om zo iemand te vragen dan kan een vergoeding het makkelijker maken. De evt. kosten kunnen uit het PGB betaald worden en evt. nog wat extra's.