Wat gebeurt er bij het in aanraking komen van brandnetels en wat kan je doen tegen de pijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon een goeie vraag.
Omdat iedereen hier een persoonlijk ervaren antwoord op kan geven.

Het beste antwoord

De brandnetel heeft een aantal haartjes of zijn bladeren, die brandhaartjes geven een aantal stoffen af zodra ze in contact komen met de huid. De vloeistof die eruit komt bestaat uit een groot aantal stoffen, de hoof bestanddelen zijn echter een aantal neurotransmitters en mierenzuur.

De kalkachtige haartjes doorboren de huid, de neurotransmitters zorgen ervoor dat de zenuwen gevoeliger worden en dat de haarvaten opengaan. Het zuur hoeft alleen nog maar te prikken.zeer

Mierenzuur is het stofje wat bij zowel de beet van een mier als bij de aanraking met een brandnetel (als wel bij de steek van een bij, wesp of hommel), de pijn geeft. Mierenzuur is scheikundig bekend als methaanzuur.

Omdat het hier een zuur betreft zal elke base helpen. Bijvoorbeeld een krijtoplossing, wat ook gebruikt wordt bij het minder zuur maken van bijvoorbeeld rode kool. Kijk wel uit bij een te sterke base zal je meer kwaad dan goed doen.

Azijn is echter een zuur. Opzich zou dit de pijn alleen maar moeten vergroten, echter is dit wel een zeer goed werkend middel. Azijn lost namelijk kalk op. De brandhaartjes zullen dus oplossen. De andere stoffen zullen ook verdund worden.

Plantjes die in de omgeving groeien die ook helpen zijn;
Zuring
Weegbree
Hondsdraf

(De onderste bron is een afbeelding van de brandhaartjes)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Dan geven de brandhaartjes op het blad een stofje af de pikt.Je kunt met azijn de pijn verlichten.

Toegevoegd na 32 seconden:
Heb je geen azijn bij de hand neem dan een blad van de smalle weegbree en wrijf over de plek heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wordt alleen een zooitje als je daarmee gaat smeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Azijn deed mijn moeder er al op voor bijna 50 jaar terug.
En die weegbree ,,dan moet je daar maar net kennis van hebben.
Vroeger beschouwden wij alles als onkruid,en werd het weggehakt.
Omdat het de groei van de groente belemmerde.
Tegenwoordig weet ik wel beter,en weet zelfs hoe weegbree er uit ziet,en meerdere kruiden.
Geleerd dankzij GV.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hondsdraf werkt ook heel goed als wrijfmiddeltje, en het blad is veel soepeler dan dat van de weegbree.
Weegbree!
dit plantje staat vaak op plaatsen waar ook brandnetels groeien.
pluk een blaadje van de weegbree, kneus deze een beetje, en wrijf dan over de jeukende plekjes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt,ze staan meestal naast of onder de brandnetel en het werkt echt tegen de jeuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of hondsdraf.
Of je krabt gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inwrijven met blaadjes van de hondsdraf.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet je maar net weten hoe die er uit ziet.
Onze moeder deed er gewoon azijn op.
+1
zondag
12 jaar geleden
Daar hebben we Google toch voor? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen kent hondsdraf, al weten ze misschien niet dat het zo heet. http://nl.wikipedia.org/wiki/Hondsdraf
smeer er tandpasta op!
serieus.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou best kunnen.
Geen ervaring mee.
Maar zou dan gewone witte yoghurt ook niet werken.?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tandpasta kan erg branderig aanvoelen, als je dat gevoel al hebt na brandnetels lijkt me dit een hele vervelende werking hebben, niet doen dus.
10 minuten wachten is meestal voldoende, maar als het bij je kind is die vervolgens hard gaat huilen zou je azijn kunnen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geen azijn of weegbree bij de hand hebt kun je er altijd nog urine overheen smeren, dat werkt ook prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan er zand overheen wrijven helpt echt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger deden wij de stengels van paardenbloemen uitwrijven over de jeukplekken van de brandnetels. Daar zit een melkachtig iets in. Het hielp altijd goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de eerste plaats mijn schoonmoeder uit Oostenrijk zegt dat het gezond is! (prikken aan brandnetels) dit helpt tegen jicht en reuma.
Je went er ook aan, eerst heb je er last van maar na een paar keer voel je het bijna niet meer.
Tea tree olie helpt ook goed tegen de jeuk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan de blaadjes en stengels van de brandnetels zitten een soort brandharen, die kunnen bij aanraking een soort harpoentjes afschieten waar mierzuur in zit, daarom kunnen ze ook door je kleren heen prikken.
Gek genoeg is mierzuur erg geneeskrachtig tegen allerlei ontstekingen en wordt in de geneeskunde dan ook toegepast.
Een handje vol met hondsdraf er over heen wrijven helpt prima, maar ook de dovenetel die vaak in de buurt van brandnetels groeit, is een prima middel tegen de pijn.
Ze heten niet voor niets dove netel, hij dooft de hete pijn.