Waarom vallen er altijd mensen flauw in boeken van Charles Dickens of Dostojewski e.d?

Tegenwoordig kom je toch nooit tegen dat iemand zomaar flauw valt bij een harde opmerking, zoals je dat wel in die boeken leest. Waren ze minder gezond in de 19e eeuw?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Misschien iets met die korsetten om een wespentaille te krijgen? Of was dat een andere periode?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit vind ik nou een goeie vraag!

Het beste antwoord

* Zeker waren ze minder gezond in de 19e eeuw.
Zelfs mensen die geld genoeg hadden, wisten veel minder over gezonde voeding dan tegenwoordig.

* Vrouwen moesten een wespentaille, werden met een corset strak ingesnoerd.
Dan zijn je organen snel van slag.

* Tegenwoordig vallen nog steeds heel vaak mensen flauw.
Flauwvallen kan verschillende oorzaken hebben. Sommige mensen vallen flauw als ze erg schrikken of wanneer ze bloed zien.
Anderen vallen flauw omdat ze te lang niets hebben gegeten of vergeten zijn te ontbijten.
Ook op plaatsen waar het heel warm is of waar veel mensen zijn vallen veel mensen flauw.

Maar er zijn ook medische oorzaken voor flauwvallen, bijvoorbeeld tijdens de menstruatie, door stress, door shock en pijn, uitputting, een laag bloedsuikerniveau, het gebruik van bepaalde medicijnen en verstoringen in het hartritme.

En dat kwam vroeger allemaal vaker voor dan nu, dat is mogelijk.
Maar het was ook vooral voor de schrijver van een boek een prettig onderwerp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo
Je hebt me echt goed geinformeerd.
De andere antwoorden zat ook wat in, vooral in boeken kan het zwakke geslacht nog wel eens overdreven worden, zeker in die tijd.
Maar heel leuk om deze antwoorden zo spontaan te krijgen van mensen. Hartelijk dank.
Bestaat er ook een wit gouden medaille?
groeten Lenie Winter

Andere antwoorden (2)

in de boeken vallen mensen flauw omdat de schrijver dat zo bepaalt heeft.mensen gingen in bepaalde kringen anders met hun emotie`s om dan vandaag,flauwvallen was voor dames van een bepaalde stand een manier om emotie`s die niet getoond mochtten worden onder controle te houden.
12 jaar geleden
Geen idee of dat ïn het echte leven"ook was, of alleen maar in boeken. Maar vrouwen werden afgebeeld als zeer afhankelijke types, en door dat flauwvallen (al dan niet gesimuleerd) konden de heren der schepping laten zien hoe sterk ze waren. Sterk genoeg om het tere vrouwtje te beschermen. Ik verdenk de vrouwen wel van enig toneelspel.
anneliez