wat gebeurt er als je een boete krijgt?

ik ben minderjarig (16) en vroeg me af wat er gebeurt als je opgepakt word voor bijvoorbeeld graffiti spuiten. Ik zie altijd politie rijden en vraag me altijd af wat er zou gebeuren als ze je aanhouden voor zoiets. Geven ze je een boete? of geven ze je taakstraf? sturen ze je ouders een brief? willen ze een gesprek? moet je mee naar het bureau? enzovoort. Wat gebeurt er precies, in chronologische volgorde?

En maak je geen zorgen, ik heb niks gedaan(:

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

dan moet je met je ouders naar het bureau komen en dan krijg je een gesprek met een halt medewerker.
onze zoon had ook graffiti gespoten.
hij moest een opstel over graffiti maken van ten minste 10 kantjes en drie uur werkstraf bij een gehandicapteninstelling.
hij gedraagt zich nu wel een stuk beter!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drepolli
12 jaar geleden
Zo 10 kantjes over graffiti schrijven, ik zal niet weten hoe je die 10 kantjes vol kunt krijgen(of er moeten er 9 plaatjes zijn).
Je word opgepakt en word voor 1 avond in een cel gestopt tot er contact is op genomen met je voogd vervolgens een verhoor en het verschild hoeveel en waar je graffiti hebt gespoten welke straf je krijgt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de gedragingen van een kind tot 14 jaar zijn de ouders aansprakelijk. Tussen 14-16jr is zowel kind als de ouders aansprakelijk, tenzij de ouders van de gedraging niks afwisten. (zie wetboek van strafvordering) In jouw geval wordt je hoogstwaarschijnlijk meegenomen maar het bureau en krijg je een taakstraf en/of geldboete.