Is de stand van je gebit bepalend voor je gedrag??

Voor wie en hoe je bent?Ik bedoel we kennen allemaal Goofy,de goedzak met de grote "spleet "tussen de voortanden.Iemand die vinnig is word vaak uitgebeeld met kleine,wat scherpe tandjes.En zo zijn er talloze voorbeelden te noemen.Is dat in real life ook zo? Ik was er zomaar benieuwd naar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Heel erg generaliserend dus nogmaals, ik zeg niet dat het zo is, maar heb ooit eens in Servië gehoord dat als iemand hele korte tandjes heeft al dan niet in combi met "hoog tandvlees" deze zelden betrouwbaar is, wat achterbaks is en/of gemaakt gedrag vertoont.

En misschien is het self- fulfilling prophecy, maar ben er eens op gaan letten en heb de mensen in mijn leven met korte tandjes eens goed geanalyseerd, en het zal wel toeval zijn, maar ik zag hier een kern van waarheid in.

En nogmaals, dit is generaliserend, dus aub niet als feit beschouwen, maar ik zet het hier neer om een voorbeeld te geven als antwoord op jouw vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
En heb je er ook een controlegroep naast gezet? dus hoe waren de mensen met grote tanden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies Anneliez, dat is het generaliserende erin. Echter ik ben mensen nagegaan die ik door wat voor reden dan ook niet (meer) kon vertrouwen of waarvan ik wist dat ze crimineel gedrag vertoonde en/of deze gemaakt gedrag had (theatraal). En het viel me op dat het grootste gedeelte voldeed aan de uiterlijke kenmerken van de tanden zoals ik beschreef. Ik heb het zo objectief mogelijk gehouden, door eerst gedragingen te herinneren, en dan pas naar de tanden te kijken. Maar daarom schreef ik ook dat het generaliserend is en vermoedelijke self- fulfilling prophecy. Het viel me gewoon op maar realiseer mij wel degelijk dat je puur aan de hand van korte tanden deze conclusie niet kan trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez en T74 jullie snappen wel wat ik bedoel met mijn vraag. dus jullie zeggen dat er misschien toch een kern van waarheid in schuilt ???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@marjoleintje, gezien de minnen zijn het weinig mensen met mij eens, want je mag in deze maatschappij natuurlijk niet afvragen of een karakter eigenschap verbintenis heeft met een uiterlijkheid. Maar goed, ik geloof wel dat er een kleine kern van waarheid in zit. Dat van die goedzakken ook.
Het is zwaar beladen en zoals ik aangaf, generaliserend. Maarja, ik ben van mening dat wat iemands uiterlijkheden uitstraalt, in veel gevallen garant staat voor zijn of haar karakter. Maar nogmaals, die denkwijze past en mag niet in onze samenleving. Ondanks dat ik er helemaal niets kwalijks mee bedoel en bepaalde mensen wil categoriseren ofzo. En nu verwacht ik weer veel minnetjes. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ondanks alle minnen van andere goeie vragers,krijg je nu van mij 10 punten.Ik was blij met jouw antwoord,en deel jouw mening.

Andere antwoorden (3)

Nee...
Zou wel grappig zijn, zonder gebit... hoef je je dan ook niet meer te gedragen :)

Toegevoegd na 1 minuut:
Of... zou je iemand z'n gedrag kunnen veranderen met... een beugel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een eeuw geleden ofzo, onderzoek gedaan naar vorm van de schedel en gedrag. Je zou aan de schedel kunnen zien of iemand een misdadige aanleg had. Ik geloof niet dat het betrouwbare resultaten heeft opgeleverd.
Tekenaars van karakterfiguren weten wel waar die karakters mee geassocieerd worden, en daar maken ze gebruik van. Niet alleen tanden, maar ook met andere kentekens zoals een bril voor de wijsneus. het is allemaal opp de een of andere manier herkenbaar, zodat de kijker zich niet bewust af hoeft te vragen wie wat voorstelt
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, een naar voren stekend voorhoofd en hoekige kaken. Buiten de vorm van de schedel om: Doorlopende wenkbrauwen zouden zeer onbetrouwbare en criminele personen zijn. (Arme Bert van Sesamstraat).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ha ha ja.....
Nee,natuurlijk niet.Je hebt het over stereotypen zoals die gebruikt worden in cartoons en tekenfilms.
Ik heb eens een programma gezien waarin Disney-animators deze voorbeelden lieten zien.
De slechterikken zoals de boze stiefmoeder uit sneeuwwitje en de kwaadaardige tovenaar Jafar uit Aladdin hadden bijv.
zwarte kleine oogjes(= kraaloogjes),lange puntige neuzen en smalle,dunne lippen.Ook worden voor de slechterikken scherpe lijnen en donkere kleuren gebruikt.
De goede karakters hebben grote,ronde ogen,kleine neusjes en volle lippen,ronde gezichten en er wordt gebruikt gemaakt van zachtere kleuren.
De goede hebben meestal een big Smile met grote witte tanden,de slechte idd kleine,scherpe tanden en teruggetrokken gebitten,geen big Smile maar een geniepig achterbaks lachje.
Al deze dingen bepalen in real-life zeker NIET iemands karakter.
Het enige bepalende zou kunnen zijn dat iemand met een slecht gebit onzekerder over zichzelf is.
En dat iemand met een stralend witte lach vrolijker en zekerder overkomt en hierdoor ook aardiger gevonden wordt!^_^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor wat jij zegt klopt mijn inziens niet helemaal,natuurlijk heb je een totaal plaatje van hoe een boef en dergelijke eruit (hoort) te zien,maar ik heb het in mijn vraag niet over stereotypen of karikaturen.
Als ik in mijn nabije omgeving kijk zie je sommige karakter trekken puur en alleen aan de stand van het gebit.
En mijn vraag is of dit wetenschappelijk is vast gesteld en of het meerdere mensen opvalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gebruikt Goofy als voorbeeld!
En je stelling/vraag is zeker stereotyp.
En je vraag ligt in het verlengde van wat uiterlijke vooroordelen zijn en hier is geen ( wetenschappelijke) verklaring voor omdat iemands karakter niets te maken heeft met zijn gebit.
En als jij( of iemand anders) wel meent dat dat zo is,is dat een persoonlijke interpretatie die dan al gevormd is door een vooroordeel.