Is onderwijs een 1e levensbehoeften?

Toegevoegd na 37 seconden:
En vrijheid van meningsuiting?

Toegevoegd na 39 seconden:
En vrijheid van meningsuiting?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je een grondrecht?
Want of iets een levensbehoefte is dat is volgens mij geheel persoonlijk (behalve bij dingen waar je bij gebrek dood aan gaat)

Het beste antwoord

Nee, de definitie van primaire levensbehoeften is gericht op basisbehoeften om te kunnen overleven: eten, drinken, kleding, onderdak.

Toegevoegd na 3 minuten:
Secundaire levensbehoeften zijn zaken die wel van belang zijn en die behoeften worden door de omgeving gevoed. Iemand in Afrika heeft andere secundaire levensbehoeften dan een puber in Den Haag.

Onderwijs is belangrijk omdat je indirect je levensstandaard hiermee kunt beïnvloeden door het geleerde in de praktijk te brengen (beroep).

Toegevoegd na 5 minuten:
Een goed voorbeeld is de volgende zin uit een krant:

"Regering vindt internet geen primaire levensbehoefte"

Dit geeft goed aan dat bepaalde zaken heel belangrijk kunnen worden gevonden, maar dat betekent nog niet dat het een eerste levensbehoefte is. Om je voor te stellen wat dat is denk je je in dat je op een onbewoond eiland strand. Wat heb je nodig om niet dood te gaan? Dat zijn in feite primaire levensbehoeften.

En natuurlijk is het handig om op dat eiland te twitteren om hulp. Maar helaas, er is geen verbinding en je iPad is leeg.

Toegevoegd na 11 minuten:
NB. vrijheid van meningsuiting is een ander soort behoefte. Vrijheid van meningsuiting wordt vaak beschouwd als een integraal concept in democratieën. De vrijheid om zonder angst voor vervolging je mening te kunnen uiten staat expliciet vermeld in de Universele verklaring van de rechten van de mens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, primaire (eerste) levensbehoeften omvatten zaken als schoon en drinkbaar water, voedsel, kleding, huisvesting en gezondheidszorg. Zij gelden als noodzakelijk om een menswaardig leven te kunnen leiden.

Deelnemen aan het sociale leven, degelijk onderwijs en ontspanning kunnen als secundaire levensbehoeften beschouwd worden, alsook vrijheid van meningsuiting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je "grondrecht" en "primaire levensbehoeften" door elkaar heen haalt.
Zoals hierboven al uitgelegd zijn primaire levensbehoefte, oftewel eerste levensbehoefte, noodzakelijke dingen zoals onderdak, kleding, eten en drinken.

Vrijheid van meningsuiting, recht op onderwijs heeft meer te maken waar jij volgens de grondwet recht op hebt.