Wat doet Red Bull nu echt met je?

In het vluchtige bestaan van de (Rand-)stedeling past het nauwelijks om een goed slaapritme vol te houden. Om vermoeidheid te voorkomen wordt soms Red Bull gedronken, om wakker te blijven, om, aldus de reclame, "vleugels te krijgen". Maar wat doet Red Bull nu echt met je? Waarom lijkt het te werken? Hoe kan vermoeidheid verdwijnen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
9.7K

Antwoorden (7)

Dat komt door groten hoeveelheden taurine en cafaine en andere stoffen die erin zitten. Deze stoffen adctiveren blijkbaar iets in je lichaam waardoor je wakker(der) blijft
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat de enorme hoeveelheid suiker je veel energie geeft om door te gaan. Ik weet niet precies hoeveel suiker erin zit, maar het glazuur springt van je tanden als je een slok neemt.

Ik heb gegrepen dat het caffeine-gehalte in iedergeval lijkt mee te vallen, dus daar zal het niet echt aan liggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De marketingboodschap van de energiedrankjes is dat het effect hoofdzakelijk komt van de toegevoegde cafeïne. De hoeveelheid suiker die in de drankjes zit kan ook de prestaties (echter kortdurend) verhogen. Daardoor zijn deze dranken ook echte "caloriebommen". Enkele merken komen daarom met een suikervrije variant. Ook de andere stoffen, zoals taurine, leiden volgens de fabrikanten tot een prestatieverhoging. Deze bewering is echter omstreden. In de regel is de hoeveelheid cafeïne in één blikje (250 ml) 80 mg/blik. Een kopje koffie bevat tussen de 40 - 100 mg cafeïne (gemiddeld zo'n 50 mg bij een normaal kopje gefilterde koffie en 70 - 100 mg bij een mok van +- 300 ml). Een mok kan vergeleken worden met ongeveer een heel blikje energiedrank. Een kopje thee bevat ongeveer 20-40 mg en sommige soorten thee, zoals groene thee, bevatten een zeer lage hoeveelheid cafeïne, die te verwaarlozen is in vergelijking met een blikje energydrink.

De meeste energiedranken bevatten 320 mg cafeïne per liter. Enkele huismerken van supermarkten bevatten iets minder, 300 mg per liter, slechts een klein verschil met de andere merken.

Kortom energiedrankjes kunnen bevorderend zijn voor het leveren van prestaties, maar ook destructief werken, vooral in grote hoeveelheden. Op grond van de hoeveelheid taurine en cafeïne kunnen deze drankjes beter niet in grote hoeveelheden door kinderen worden gedronken.

In een aantal Europese landen wordt een energiedrankje gezien als een soort medicijn
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
voornamelijk komt het door de Taurine die er zin (afgestemd van fel tauri).

Taurine komt voornamelijk voor in eiwitrijk voedsel, zoals vlees, vis, schaaldieren, gevogelte, zuivel en eieren

in principe alle voedingsstoffen die je nodig heb voor energie zit vol met taurine. Redbull dus ook
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik snap niet dat er mensen zijn die Red Bull kopen voor 1,50 terwijl je net zo'n lekkere (of zelfs lekkerdere) energydrank kunt kopen voor 30 cent. Zijn mensen zo geïndoctrineerd door reclame dat ze belachelijke bedragen gaan neertellen voor hetzelfde?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Droevig dat we de marketing blindelings geloven als ik de omzet zie van RB. Er bestaan toch veel toffere middelen : je polsen nat maken, een hazeslaapje doen, een boterham met choco eten, tai chi beoefenen en ...optijd gaan slapen. RB is gewoon een drankje met wat extra cafeïne dat heel duur verkocht wordt. Zonder een exacte kostprijananalyse, beweerik nuchter zonder RB dat de marketing kost hoger ligt dan de ingrediënten (water en suiker ea additieven) Dus : wat doet RB met je : je op een linke manier cdoen consumeren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
veel van die drankjes bevatten guarana (b-vitaminen)
waarvan ook wel gezegd wordt dat het goed is voor lichaam en geest.
het bevat echter hoge concentrataties cafiene

zie bron