Waarom zijn vrouwen boven de 50 niet meer ongesteld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een aanname er zijn nog zat vrouwen boven die 50 die nog wel ongesteld zijn!

Antwoorden (4)

Omdat de vrouw op een gegeven moment geen vruchtbare eitjes meer heeft, waardoor het voortplantingssysteem wordt stilgelegd.

Zie voor meer info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Menopauze

Toegevoegd na 3 minuten:
De leeftijd van 50 jaar is overigens geen vaste datum. Er zijn genoeg vrouwen te noemen die na hun 50e nog zwanger zijn geraakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Genoeg vrouwen die na hun 50e zwanger zijn geraakt? Dacht het niet hoor, dat is gelukkig een zeldzaamheid!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is er een definitie voor 'genoeg vrouwen' dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jawel hoor genoeg vrouwen die ook na hun 50ste vruchtbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, laten we zeggen dat het voor gekomen is. Maar ik ben er geen voorstander van. Aan de andere kant moeten die mensen het helemaal zelf weten.
Dit is door de natuur geevolueerd in 10duizenden jaren. Vroeger leefden mensen minder lang, velen stierven aan aandoeningen die nu door de medische wetenschap verholpen worden. Daardoor was de kans vrij klein dat een vrouw van boven de 50 een kind kon grootbrengen, en heeft de natuur er voor gezorgd dat ze niet meer zwanger konden geraken. Maar tegenwoordig kan de medische wetenschap er wel voor zorgen dat een grootmoeder van 60 zwanger raakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het proces van maandelijkse rijping van een eicel in de eierstokken is gestopt. Naarmate een vrouw ouder wordt, neemt het aantal eicellen geleidelijk af. Rond de overgang zijn er praktisch geen functionerende eicellen meer over. De hoeveelheid vrouwelijke hormonen (oestrogenen en progestagenen) in het lichaam neemt af, waardoor de overgangsverschijnselen ontstaan.

Als na een menstruatie gedurende een jaar geen bloeding meer optreedt, is het waarschijnlijk dat hier sprake was van de menopauze. In Nederland treedt de menopauze bij de helft van de vrouwen op voor de leeftijd van 51 jaar. Eén op de tien vrouwen heeft al geen menstruatie meer op haar 45ste verjaardag, terwijl een even groot percentage vrouwen op haar 56ste nog met enige regelmaat menstrueert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ookal kloppen de antwoorden hierboven mbt het mechanisme waardoor de vrouwen na de menopauze niet meer ongesteld zijn, maar "waardoor" is niet hetzelfde als "waarom".

Maar gelukkig is daar ook een antwoord op: vrouwen (en mannen) zijn na hun 50e niet meer op hun sterkst en gezondst. Het is dus ook voor een man aantrekkelijker (en biologisch verstandiger) om een jongere vrouw te bevruchten. Een jongere vrouw heeft een grotere kans om met succes een baby te voldragen en gezond te baren.

Omdat inderdaad tot nog niet zo lang geleden het voor de natuur niet eens interessant was om zo ver te evolueren dat er genoeg eicellen waren om tot na het 50e jaar door te gaan met ovuleren, is de vrouw maar tot zoverre geevolueerd dat ze tot ongeveer die leeftijd eitjes in voorraad heeft.

Waarom geldt dat dan niet voor de man zou je zeggen?
Simpel: een spermacel stelt helemaal niets voor vergeleken bij een eicel. Ze zijn eenvoudig te maken (moet ook wel want het gebeurt met miljoenen op een dag), en zitten heel simpel inelkaar. Ook een oudere man kan ook nog makkelijk gezonde zaadcellen aanmaken (al zal de kwaliteit ongetwijfeld minder worden).
Daarbij hoeft een man geen baby te voldragen, hij hoeft dus verder lichamelijk niet heel gezond te zijn om nog wel vruchtbaar te wezen.

Kortom, voor het principe van "survival of the fittest", dat op genetisch niveau werkt, is het logisch dat een man die het zelfs op zijn 80e nog voorelkaar krijgt om een vrouw te vangen, zich kan voortplanten (de man heeft blijkbaar sterke genen dat ie nog zo gezond is).
Terwijl het juist helemaal niet zo goed is als een man een vrouw van 65 bevrucht, want die vrouw zou ongezonde babies kunnen baren, wat juist weer slecht is voor het overleven van de soort en de genen.