Hoe zorg ik dat ik minder vaak naar de wc hoef?

Ik moet best vaak naar de wc, de ene dag meer dan de andere. In de avond moet ik meestal vaker dan overdag.
Als ik op school zit moet ik soms zelfs om het uur naar de wc.
Ik drink redelijk veel water en heb geen last aan de blaas of andere lichamelijke problemen.

Weet iemand hoe dit komt en hoe ik zorg dat ik voortaan minder vaak hoef?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (6)

Is er een reden dat je veel water drinkt? Hier zal het aanliggen. Ongeveer twee liter per dag drinken, meer hoeft ook niet tenzij het van de arts moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een appel zit ook water, thee koffie noem maar op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik heb opzich vaak dorst. Maar ook als ik minder water drink moet ik vaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn je nieren hiervoor onderzocht? Ik weet niet of dit ook een reden kan zijn, maar daar dacht ik bij het lezen van je vraag ook aan.
Je zegt dat je redelijk veel water drinkt, daar zit het hem dan in, als je dat om het uur doet, is het logisch dat je lichaam het kwijt wil. Je kunt dan beter gewoon na school drinken? Drink je na school gewoon wat, en probeer je rond schooltijd minder te drinken. Sowieso als je thuis bent moet je nooit voordat je gaat slapen veel drinken.. dan moet je in de nacht ook natuurlijk..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minder drinken en minder gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ene heeft een kleinere blaas dan de ander dus moet de een vaker dan een andere naar de wc jij kan er niks aan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel jij met "best vaak"?
Dat is zo'n vaag begrip.

Het is normaal voor een volwassene met een redelijke inname van vocht om een tot twee volle koppen urine te plassen wanneer de blaas wordt geleegd (tussen 200-500 milliliter) en
om overdag 4-6 keer te plassen en soms ‘s nachts.

Dan is het dus de vraag: plas jij vaker dan normaal en zijn het kleine beetjes?
Of is je blaas wel degelijk echt vol als je moet plassen?

Er zijn manieren om je blaas te trainen en dus te leren je plas beter op te houden.
Maar als je veel dorst hebt en vaak moet plassen, dan zou je naar de dokter moeten om te laten controleren of je misschien aan diabetes lijdt.

Is dat niet het geval, bespreek dan in ieder geval jouw probleem en kijk of hij/zij een blaastraining onder leiding nodig vind.

En anders heb je vast iets aan deze tips:
http://www.health.gov.au/internet/main/publishing.nsf/content/7B22AE479519E733CA256F19000FFA9A/$File/du_btrain.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt dat je redelijk veel water drinkt. Hoe bedoel je dat? Als je echt veel drinkt (bijvoorbeeld een glas per uur of een flesje per twee uur) zonder dat het bijvoorbeeld heel warm is of dat je een inspanning levert kan het zijn dat je dan ook heel vaak naar de wc moet. Je blaas gaat bij 200 ml al 'vol' aanvoelen. Als je een glas per uur drinkt is dat dus elk uur. Dat je blaas vol aanvoelt, betekend niet dat hij vol is.
Het zou kunnen dat jij het gevoel hebt dat je heel nodig moet, terwijl dat eigenlijk nog niet zo is. Als je je blaas wilt trainen zou je elke keer dat je eigenlijk naar de wc zou gaan een kwartiertje wachten. Zo leer je jezelf aan het langer op te houden, en minder snel een 'ik hou het niet meer' gevoel te hebben.