Hoe kan het dat mijn gewicht voor ontlasting lager is dan na ontlasting?

Hoe kan het dat ik gister voor het poepen 78.9 kilo woog en na het poepen 79... Lijkt mij dat je juist lichter word.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23.2K

Het beste antwoord

Diverse redenen. Of ze kloppen weet ik niet.

1) Je blaas niet goed geleegd. (Gebeurt weleens dat je net heb gezeten, denkt klaar te zijn met plassen, maar wacht, dan 1 minuut later moet je nog). En ja, water weegt ook wat.

2) Weegschalen berekenen nooit echt nauwkeurig. Zeker niet in zo'n korte tijd. En daarbij kun je de weegschaal overbelasten als je te vaak achter elkaar weeg. Het is ook maar een menselijk apparaat.

3) De manier van staan, de plek waar de weegschaal staat maakt echt uit. Staat die op een kleed, of niet. Het maakt echt een, niet altijd groot, verschilletje hoor.

Dat is wat ik althans denk, of het correct is moet je zelf maar uitvinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je hebt de reproduceerbaarheid van je weegschaal getest...
Een huishoudweegschaal is maar op een paar procent nauwkeurig. Als je er tien keer achter elkaar op gaat staan, zal je ook telkens een andere waarde vinden.
12 jaar geleden
Utrecht
12 jaar geleden
ook digitale weegschalen hebben een foutmarge.
digitaal betekent niet per definitie nauwkeuriger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste weegschalen hebben een nauwkeurigheid van 500 gram. Dus ook al geven ze 78,9 aan (wat heel mooi staat), het gewicht zit dan tussen de 78,4 en 79,4). Je kunt dus net zo goed een weegschaal kopen met gehele getallen erop, dat leidt minder af. Weegschalen voor babies die in een consultatiebureaustaan zijn veel preciezer en geijkt. Die kunnen wel tot 50 of 100 gram nauwkeurig zijn.
Ik denk dat je net even anders op je weegschaal hebt gestaan en dat je meting dus niet klopt. Ga maar eens 2 keer op je weegschaal staan zonder te poepen. Komt ook niet 2 keer hetzelfde gewicht uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet het toiletpapier ook doorspoelen en niet tussen de naad laten zitten. ;-)

Zonder gekheid, het lijkt me meer een niet zo accurate weegschaal die je hebt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-))
Voor de ontlasting heb je waarschijnlijk één keer op de weegschaal gestaan en het gewicht afgelezen. Na de ontlasting heb je waarschijnlijk meerdere keren op de weegschaal gestaan en heb je slechts één keer een hogere gewicht gemeten. Een afwijking van 0,1 kilo is zeer klein om daaruit conclusies te trekken. De ontlasting moet geen effect hebben op je gewicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De manier waarop je op de weegschaal staat bepaald je gewicht.
Voorover - zwaarder.
Rechtop - juiste gewicht.
Achterover - lichter.
Als je echt wilde weten hoeveel je was afgevallen, had je beter je ontlasting uit de pot kunnen scheppen en wegen.
Maar voor je dit ga doen, koop eerst wegwerphandschoenen, want ontlasting bevat wel bacteriën.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt niet uit hoe je op die weegschaal staat. Voorover, achterover of op je kop, je gewicht blijft steeds hetzelfde. Door te bewegen kan je andere waarden zien, maar dat ligt dan aan de onnauwkeurigheid van het toestel.
Dit is een stelling dat ik ooit 40 jaar geleden als waarheid moest aanhoren, en heb dat op dezelfde manier tegengesproken zoals nu.
Als je stoelgang 250 gr bedraagt, daalt je gewicht met 250 gr. Als je hard moet persen kan je nog een paar gram vocht verliezen in de vorm van transpiratie. Natuurwetten kan je niet omzeilen, je weegschaal kan dat misschien wel.