Heeft iemand ervaring met het ondergaan van een MRI scan?

Ik heb waarschijnlijk een hernia, en moet een MRI scan ondergaan. Hoe gaat het in zn werk, en is het voldoende om kleding te dragen zonder metaal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.5K

Het beste antwoord

Voor een MRI-scan ivm een lage rug-hernia

wordt je binnen gelaten door degene die de scan gaat maken en krijg je eerst uitgelegd wat er gaat gebeuren,
onder anderen wordt je gevraagd of je claustrofobisch bent, als je dat bent hebben ze waarschijnlijk iets voor je om rustig te blijven,

dan moet je alle metalen van je lichaam verwijderen (behalve de amalgaam in je kiezen). Dus ook piercings en andere sieraden.

dan moet je op een smalle plank gaan liggen en krijg je een wigvormig lang kussen onder je benen zodat je rugholte zo vlak mogelijk ligt,

vervolgens krijg je een koptelefoon op. Je mag kiezen of je muziek wilt horen of niet, want de MRI scan geeft vrij luide doffe dreunen. Mijn ervaring is; NIET DIE RADIO AAN want die staat kei en kei hard en klinkt AKELIG Scherp ! ( ;-) )

dan wordt je uitgelegd welke serie scans ze precies gaan maken, want ze gaan meerdere series doen.
Een voor een leggen ze het uit; ook hoe lang het duurt en of je tussenstops krijgt.

Je moet heel stil blijven liggen, want een beweging zorgt voor een vage scan en dan kan het probleem niet goed genoeg bekeken worden.

Ze geven je een noodknop mee, daar kan je op drukken als er iets is. Bijvoorbeeld moet je hoesten en moeten ze dus nog heel even wachten voordat ze de serie scans opstarten.

De plank waar je op ligt begint te brommen en schuift je de tunnel in tot je hernia in het bereik van de scan is gekomen. Dat begint de scanner te klappen en te dreunen, terwijl de tafel bromt en beweegt.
Het zijn maar kleine bewegingen en alleen naar boven of naar beneden.

Ik vond het lawaai van de scanner mee vallen terwijl ik overgevoelige oren heb. De radio was veel slechter te verdragen voor me.

Al met al duurt het ongeveer een kwartier a 20 minuten.
Als je veel pijn hebt, nu al, dan zou ik zorgen dat ik op de "plank" voldoende pijnstillers aan het werk had voor me.

Vergeet niet de knop te gebruiken als ze per ongeluk (bij een wisseling van personeel) toch de radio aan zetten.

Als je veel pijn hebt is er grote kans dat je voor diezelfde dag ook een afspraak hebt om met de neuroloog je MRIscan te bespreken.
Er wordt dan ook meteen de spoedeisendheid van ingrijpen bepaald.

Toegevoegd na 25 seconden:
ingrijpen = meestal een operatie.

Toegevoegd na 2 minuten:
En bij sommige onderzoeken maken ze gebruik van contrastvloeistof, maar daarvan voel je alleen de prik, en dat doen ze vlak voordat je gaat liggen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Hogere hernia = adem in vanwege beweging wervelkolom bij ademen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de geluiden van de mri overstemmen die van de radio.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoort het gestamp dwars door de radio heen, ja, dat klopt. Ik vond dat klappen en stampen toch minder moeilijk te verdragen dan die snerpende radio.

Andere antwoorden (4)

Metaal is uit den boze, ook T-shirts met opdruk kunnen problemen geven omdat er metaaldeeltjes in de verf kunnen zitten.

Waarschijnlijk wordt je gevraagd om je tot op je ondergoed uit te kleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, je zal waarschijnlijk met bloot bovenlijf en onderbroek de tunnel in moeten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt gwn zo'n schort ding vant ziekenhuis en in je onderbroek. Dus je staat niet naakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook naakt zou geen probleem moeten zijn: je hebt te maken met professionals die echt wel wat gewend zijn.
Een MRI scan vindt plaats in zo een tunnel. Als je bv een trainingspak draagt zodat er geen metalen inzitten zoals bv een rits kun je gewoon in je kleding liggen. Je gaat dan de tunnel in en krijgt oordopjes in vanwege de gigantische herrie die zo een ding maakt. Afhankelijk van welk ziekenhuis kan het ook zo zijn dat je een koptelefoon met muziek opgezet krijgt. Je krijgt een soort pompje in je handen waar je in kunt knijpen als je het bv benauwd krijgt of je onprettig voelt. Hier kun je dan in knijpen en dan komen ze je er gelijk uithalen zodat je even kunt bijkomen en gaan weer verder op het moment dat jij er weer aan toe bent. De scan duurt ongeveer een half uur tot 45 minuten en is prima te doen. Je moet er alleen voor zorgen dat je echt stil blijft liggen.
Succes met het onderzoek!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in de stiksels van je trainingspak kunnen ook metalen zitten, dus dat mag ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hem vorige week zelf gehad voor mijn rug en mocht gewoon mijn trainingspak aanhouden
Ja ,het is geen belastend ,pijnlijk onderzoek .rustig blijven liggen ,zo stil mogelijk ,er wordt vaak een paar x Gé vraagt je adem even in te houden , en soms wordt tijdens of er vlak voor contrast vloeistof bij je ingebracht voel je niks van ,btj warm gevoel ,maar dan kan ook idee zijn . Vaak mag je een cd mee nemen dat helpt veel mensen om je idee van tijd niet te verliezen ,en claustrofobie te helpen voorkomen (angst in kleine ruimtes ) succes .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mocht je een vrouw zijn (ik kan dat niet zien), dan mag je ook geen make up op vanwege de metaaldeeltjes die daarin zitten. Een hernia MRI duurt ongeveer 3 kwartier in een gewone tunnel scanner. Vraag of je eigen muziek mee mag nemen, dat geeft rust als je in de toch wel benauwde tunnel ligt. Dit zeg ik niet om bang te maken maar dat is mijn ervaring.

Mocht je angst hebben of niet in de tunnel kunnen (door de hernia kan het zijn dat je niet plat kunt liggen), dan kun je naar Mediferia in Amersfoort. Daar hebben ze een snelle open scanner die in 20 minuten een hernia scant. Het was voor mij een verademing. Vraag wel de verzekering of die de kosten dekt, want de open scanner is wel duurder.
Plaatje bij antwoord
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dag lotgenoot.
Fijn he, zo'n hernia.
Not.
Hopelijk heeft de vraagsteller iets aan onze ervaringen.
Mij hebben ze op het laatst zoveel morfine cadeau gegeven dat ik dacht dat ik alles kon verdragen. Dubbel zitten deed ik op dat moment niet meer. Dus kon mooi plat op de plank.
Enfin. 't Is geweest.
paulus811
12 jaar geleden
witteMus, mooi dat je er van af bent. Ik inmiddels ook al weer drie jaar. Ik heb een half jaar met een nekhernia gelopen, maar het ergste vond ik dat ik niet wist waar de ellende vandaan kwam. De klachten die ik had kunnen namelijk ook door lyme of zelfs botkanker veroorzaakt worden. De spanning van de uitslag was misschien nog wel zwaarder dan de pijn zelf.