Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan het doneren van ogen er voor zorgen dat een blind iemand zijn zicht weer terug krijgt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht dat blindheid voornamelijk in de hersenen zat, maar dat weet ik niet zeker...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Volgens mij kan een oogtransplantatie nog niet voledig, maar in theorie zou het kunnen mits het alleen het oog en niet de zenuwstam die het oog verbind met de hersenen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vaak is niet het oog de oorzaak van blindheid, maar een onderdeel dat het oog aanstuurt, dus de meeste blinden zullen daar niet mee geholpen zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Wat bedoel je met aansturing van het oog? Dat zijn dan de spieren. De retina zit in het oog en neemt beelden waar. Die worden naar de hersenen gestuurd. Als de oogzenuw beschadigd is worden de beelden niet meer doorgestuurd, maar als er problemen zijn in de retina, in de oogbool of hoornvlies dan ligt het echt in het oog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
spieren en piepkleine zenuwen, zo klein dat ze niet te repareren zijn of te vervangen
Een heel oog transplanteren is (nog ) niet mogelijk. De meest voorkomende transplantatie is die van het hoornvlies.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correct antwoord. Als je een oog doneert doe je dat voor wat betreft de translantatie voor het hoornvlies.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding