hoe komt het dat roken niet lekker is maar toch verslavend, waarom beginnen mensen ermee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het hartstikke lekker hoor....maar dat komt meer omdat het ontspannend is...verschilt bij ieder mens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind t ook heerlijk :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartverstikkend is een juister woord !
Hoeveel borstbeenderen zijn er nog niet doorgezaagd moeten worden door chirurgen om aandoeningen aan long en hart door roken ongedaan te maken?

Het beste antwoord

Dit wordt veroorzaakt door Nicotine is een van de giftige stoffen die je inademt tijdens het roken.

Wat doet nicotine?

Als iemand rookt, komt de nicotine supersnel via de longen naar het bloed en weer via het bloed naar de hersenen. Dat geeft de roker een lekker gevoel. Als de sigaret op is verdwijnt de nicotine snel uit de hersenen. Het prettige gevoel gaat ook weg. Hoe langer de roker wacht met een volgende sigaret, hoe ellendiger de roker zich gaat voelen. Dat prettige gevoel komt pas terug als hij nog een sigaret rookt en er weer nicotine naar de hersenen gaat.

Waarom worden er stoffen toegevoegd?

De rook van tabaksbladeren smaakt bitter. Een sigaret met alleen tabaksbladeren is smerig, dan zou er niemand willen roken. Tabaksfabrikanten willen dat er zo veel mogelijk mensen roken. Daarom stoppen ze smaakstoffen bij de tabak, om te zorgen dat de sigaret lekker gaat smaken.

Wat wordt er nog meer toegevoegd?

Om sigaretten lekker te maken wordt er bijvoorbeeld suiker toegevoegd. Ook van honing, zoethout, chocolade, vanille en mint krijgt een sigaret een lekker smaakje

Hopelijk kan hier wat verder mee komen op je vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Jij vind het niet lekker, maar dat geldt niet voor iedereen. Kwestie van smaak. Het is verslavend omdat het ontspannend is bijvoorbeeld. Je kan er lekker rustig van worden. Je lichaam went hier aan, en wilt dit elke dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de fabrikanten stoppen er een hoop verslavende stoffen in,en een stofje in je hersenen vraagt er steeds om
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak beginnen (vooral jonge) mensen met roken, omdat ze graag bij een groep willen horen en niet flauw willen overkomen bij hun vrienden.
De eerste sigaretten smaken inderdaad vies en je moet er van hoesten, maar er treedt heel snel gewenning op en dan zullen de vervelende klachten ook verdwijnen. Mensen die nog maar kort roken zijn vervolgens voortdurend bezig met zichzelf te bewijzen dat ze nog niet verslaafd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Ja precies Sis, +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Kristal :)
Er zit ammoniak in en dat is wat verslavend maakt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste mensen beginnen met roken, omdat ze het anderen zien doen en het ook willen. Ze kunnen het stoer vinden staan en denken dat ze er zelf ook stoerder door zullen lijken of iedereen doet het en ze willen het doen om erbij te horen.
Er is onderzoek gedaan dat hoe eerder mensen roken uitproberen, hoe groter de kans is dat ze er niet meer vanaf komen en verslaafd raken.
De verslaving zit hem voor een groot gedeelte in de gedragscomponent en die wordt sterk beinvloed door de stimulerende factor van de nicotine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste x is he walgelijk maar je blijft door gaan om stoer te doen.. Ik vind het erg vies gelukkig ben ik niet gaan roken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lekker vinden heeft puur met smaak maar bovenal met ervaring te maken. Het stofje waar je verslaafd aanraakt heet nicotine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jongeren beginnen ermee omdat ze het 'stoer" vinden en omdat "hun vrienden het ook doen". Zo worden ze langzaam verslaafd aan de nicotine die erin zit.